Vi bygger med Myresjöhus. Vi är nöjda med företaget och säljaren. Vi beställde stomresning av huset med två st snickare plus Jon och min svärfar. Vi har byggt mycket själva plus att vi använt hantverkare från trakten, alltså har vi valt dom själva och vet deras kvalitet. När vi valde företag att bygga med så gick vi igenom de flesta stora leverantörerna. Ser ganska lika ut på alla företag tycker jag iaf av alla de möten vi var på, ligger lite i köparens ansvar att läsa på lite så man kan ifrågasätta husföretagena. Men som i alla brancher finns det rötägg. Vi beställde från Karlstads kontor och våran säljare var superbra. :)
 
Börjar se ut som de "bygger" sina hus med advokater.

Att börja stämma kunder för att få betalt istället för att bygga färdigt och få betalt, är väl ett ganska typiskt mönster inför en konkurs. Det gäller att hålla liv i tvivelaktiga fordringar till över ett givet datum för att undvika att kapital som tömts ut ur bolaget skall kunna krävas tillbaka av en konkursförvaltare senare.

Om de istället bygger färdigt så realiseras de viten och ev. andra avdrag som finns på fakturorna, de minskar i bokfört värde. Genom att stämma kunden så kan man upprätthålla det bokförda värdet på sin fordran.

Oavsett om Myresjöhus formellt kan ha rätt i sina stämningar så är det en orimligt hög halt av missnöjda kunder.
 
Knappast seriöst beteende att dra kunder inför ting hit och dit. Människor har ju betalt för ett färdigt hus, dras det med brister ska inte slutbetalning ske.

Är det dödsryckningar vi ser?
 
Jag är helt neutral i ovanstående men här är min fundering:

Jobbar på en elfirma här i Dalarna och vi gör alla myresjöhus som säljs här. Dom hantverkare vi är på dessa är byggen är mkt tajta och har hållt på med detta i flera flera år. Väldigt ofta har vi 0-fel på slutbesiktiningarna så jag tror inte att det är så mkt fel på själva myresjöhusen utan allt handlar om vilka hantverkare som bygger husen på plats. Nu var väl diskussionen kanske riktad till myresjöhus ledning och den vet jag ej något om.
 
Daniel_elab skrev:
Jag är helt neutral i ovanstående men här är min fundering:

Jobbar på en elfirma här i Dalarna och vi gör alla myresjöhus som säljs här. Dom hantverkare vi är på dessa är byggen är mkt tajta och har hållt på med detta i flera flera år. Väldigt ofta har vi 0-fel på slutbesiktiningarna så jag tror inte att det är så mkt fel på själva myresjöhusen utan allt handlar om vilka hantverkare som bygger husen på plats. Nu var väl diskussionen kanske riktad till myresjöhus ledning och den vet jag ej något om.
Tråden är nog inte ämnad att kasta skit på alla de som är seriösa hantverkare och råkar bygg MH, utan den aningen konstiga syn som företaget i stort verkar köra mot sina kunder, och då i synnerhet när det blir trubbel. Om inget felat finns ju heller inget att tvista kring.
 
När jag byggde med Myresjöhus, för hmm... 13 år sedan nu, så var mitt intryck av dem, både säljare (Linköping), huvudkontor (hade kontakt ett par gånger), samt byggarna, väldigt positivt. De var professionella och lätta att ha att göra med. Nu verkar det som om situationen är en helt annan, tycker det låter trist!
 
I pappersutgåvan av NA, dagen efter ovan länkad artikel, förljde de upp med att även berätta att Myresjöhus stämt den snickare som byggt huset i fråga. Denna snickare var, enligt tidningen, den enda som familjen ansett gjort ett bra jobb...
 
Stod det något om vad de stämde för?
 
Att han (hans firma) gjort ett undermåligt jobb, bland annat förstört hela parketten. Han själv kunde ta på sig en skada som en av hans killar orsakat genom att tappa något i golvet men han hade ingen vidare lust att axla ansvar för hela golvet. Sedan hade han en del att säga om Myresjöhus, hur de stressade fram bygget, hellre fort och fel och marginalerna var små, både sett i tid och ersättning...
 
Många gånger kan ju säljare och hantverkare variera mycket hos alla husleverantörer. Men att Myresjöhus från centralt håll stämmer en hantverkare och en kund på detta sätt, det låter absurt och hemskt.
 
Ändå rätt märkligt angående kommentarerna till artikeln på NA sidan, där är ju flera som försvarar Myresjöhus, kan ju bara vara folk som har någon relation till firman.

Om nu de hade betalt in de sista pengarna, då hade ju troligen myresjöhus gett fullständigt f.n i de felen som fanns, vilket troligen hade varit det som de själva menar med att "komma överräns", men ingen är väl så dum att man ger bort det enda spelkort man har, betalningen.

Verkade ju även som de stämt fler kunder med, de där 300 000kr är ju små pengar i förhållande till hur mycket negativ reklam man får... måste ju till minst 10 nöjda kunder för att väga upp 1 missnöjd, om inte ännu mer nu när alla har tillgång till nätet och informationen är 5 sekunder bort.
 
Pumba skrev:
Ändå rätt märkligt angående kommentarerna till artikeln på NA sidan, där är ju flera som försvarar Myresjöhus, kan ju bara vara folk som har någon relation till firman.

Om nu de hade betalt in de sista pengarna, då hade ju troligen myresjöhus gett fullständigt f.n i de felen som fanns, vilket troligen hade varit det som de själva menar med att "komma överräns", men ingen är väl så dum att man ger bort det enda spelkort man har, betalningen.

Verkade ju även som de stämt fler kunder med, de där 300 000kr är ju små pengar i förhållande till hur mycket negativ reklam man får... måste ju till minst 10 nöjda kunder för att väga upp 1 missnöjd, om inte ännu mer nu när alla har tillgång till nätet och informationen är 5 sekunder bort.
Det är ju precis sånt, med nätet och och all denna lättillgängliga info som många blufföretag inte tagit till sig ännu. Håller vi informationen färsk och flödande kommer det bli självreglerande, de har bara inte fattat det själva ännu ;-)
 
Tyvärr ligger den här sidan först på sidan 7 i Googles träffar om man söker på myresjöhus... Hoppas husbyggare ändå hittar hit och väger in detta i sin bedömning av vilken hustillverkare som ska få bygga.

Vem som "har rätt" i fallet i fråga har jag ingen aning om, men att Myresjöhus inte lyckas göra sina kunder nöjda utan drar det till tinget får i alla fall mig att höja på ögonbrynen.
 
Vi har också byggt med Myresjöhus och har stora problem. Vi har fått tjata och tjata till förbannelse på att få fel åtgärdade. Efter ca ett år när vi hotade med media tog dom tag i saken och ville göra en besiktning av de fel som dels kvarstod ända sedan kontrollbesiktninen och en hel del som vi hittat senare. Det blev 56st fel... Efter detta har Myresjöhus Stockholmschef och entreprenadansvarige sett till att åtgärda vissa fel men skitit i vissa och de har dessutom mage att hävda att besiktningen är felaktig, trots att de var de själva som ville ha en oberoende "domare" som båda parter skulle följa. Helt jävla sjukt hur illa de beter sig. Ursäkta språket men jag skulle njuta om de konkade en sån jävla skitfirma som de är. Vi har också grannar som byggt med firman och haft massor med problem.

Det konstiga är att vi tagit detta högst upp i ledningen och haft diskussioner, men antingen så kör de en medveten uttröttningsstrategi, eller så är de helt enkelt totalt oförmögna att förstå vad de sysslar med. I vilket fall är det väldigt illa. De har också mage att skylla fel på oss, tex att man var tvungen att tända en strömbrytare för att få ström i vägguttaget: "Har ni inte beställt det så då?" eller när dom bytte den trasiga golvvärmecentralen och hittade en lös sladd inkopplad "Vi hittade en lös kabel ej klamrad mot vägg som ni kopplat in på centralen, vi har meddelat tillverkaren detta och de får avgöra om detta är orskaken och vi kommer då fakturera er", kollade och visst hänger det en sladd där som försvinner upp i taket bland vattenledningarna, inget vi har gjort och nu undrar man ju om nån funktion är urkopplad. De har ingen koll.

Badrummet var så illa utfört att de fick kakla om. Men när vi tittar nu så buktar väggen lika mycket som tidigare och de har gjort nya fel...
Det regnade in en gång, de justerade då panelen på fasaden...på fel ställe....osv osv.

Vi har kontaktat fuskbyggarna som är intresserade av att göra ett specialprogram om Myresjöhus. Vill ni som drabbats i örebro och alla andra bidra med era problem så vore det väldigt bra, det ger mer tyngd till programmet!

Kontakta mig ni som har problem! Ni behöver inte vara med i TV för att bidra.
 
  • Gilla
ginnfilt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.