Det är Hantverkaremaffian som stoppar alla lärorika filmer!

*konspirerar*
 
Dalbotös skrev:
Den kan säkert vara bra, det jag tycker är synd med böcker/tidningar/program som inte är skrivna i Sverige är att det inte alltid står de svenska reglerna i. Min far prenumererar på GörDetSjälv-tidningen så jag brukar skumma igenom dem ibland när jag är där och mer än en gång har jag irriterat mig på att det alltid är danska badrum som görs om i tidningen och där har de uppenbarligen inte samma rekommendationer som i Sverige.
Jag hade det med i några månader men sa upp det på grund av den anledningen du påpekar.
Det är ju jävligt nyttigt att veta hur man fixar till ett stråtak på ett typiskt Danskt hus och hur man förminskar glipan på några cm under ytterdörren i England.

Den tidningen bläddrar man igenom på några minuter och det mest intressanta är annonserna och tom dem är tråkiga. Fick dock en IR-mätare med som jag använt några gånger ;)
 
De första programmen med Timell - vad de nu hette, minns inte vilket det var - hade ett visst utbildningssyfte. Då försökte de verkligen få det att se ut som om det var Timell själv som gjorde saker.

Men de nuvarande programmen har ett helt annat syfte. Det gäller bara att flasha så många maskiner som möjligt från den som för tillfället är sponsor för programmet.
 
Vem behöver tvprogram när byggahus finns :rolleyes:
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Tycker bygglov är rätt tråkigt och inte så spännande. Bästa är helt klart Arga Snickaren som jag tycker är rätt roligt att kolla på.
 
Vad tycker ni om "Sommar med Ernst" då?
 
MayaLisa skrev:
Vad tycker ni om "Sommar med Ernst" då?
Verkligen uselt. Och tydligen fuskbyggen rent igenom. Rapporter från husägarna har visat att de fått göra om massor efter programmets slut.
 
Bonniers DVD-serie Hantverkarskolan har jag och där finns väl ett och annat nyttigt men den verkar vara gjord i Danmark med vad det ibland innebär med andra material och lösningar.
Bildkvaliteten är inte heller super.
Inte så billig att köpa men jag fick ned priset genom att köpa flera i samma paket.

Bonniers har också kommit med DVD-serien Träskolan.

Skogsindustriernas "Bygg i trä-boxen" är mindre byggprojekt men är rätt billig också. 150 inkl moms. 5 DVD-skivor, 33 byggbeskrivningar på film. Finns visst på internet också.
http://www.skogsindustrierna.org/om_oss/publikationer_3/skrifter_1/publikationer_6
 
MayaLisa skrev:
Vad tycker ni om "Sommar med Ernst" då?
Det programmet är för mig diskvalificerat pga mannen vars namn börjar på E. Har inga särskilda skäl så ingen skugga över honom mer än att hela hans karaktär gör att jag funderar på att hoppa bungyjump utan lina varje gång jag råkar se honom eller än värre höra hans röst ;)

Tyvärr är alla dessa program lite tråkiga i längden även om jag tittar på dem i brist på annat. Jag tyckte Bondi Beach var rätt bra men det är väl också för att det inte hann tjatas sönder.
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
Tycker att inget av alla dessa byggprogram ger mer än en och annan inspiration. Att se en hög kakel och strax efteråt är det uppe på väggen, ger knappast någon kunskap till den som vill sätta kakel själv. Då ger tex ByggMax instruktionsfilmer betydligt mer kunskap, hur man bygger olika saker. Inte alltid helt korrekt eller tillräckligt förklarat, men med hjälp av Byggahus går det att få till det betydligt bättre än TV-programmen.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Personligen tycker jag att dessa program är seriösa och lärorika... Har själv försökt mig på att renovera i samma hastighet men inte lyckats hittills, men nu har jag en svärmor som älskar Martin med innehåll och Willy med gänget, hon tror på fullt allvar att gemene man kan bygga i samma tempo på en person som en hel hantverkskår klarar av under ett program. Så till er alla som verkligen gillar dessa program, fortsätt gärna att se dessa, men ha i åtanke att varje hantverkare i programmet gör ett visst antal timmar under tre dagar. Nu har jag en släkting som arbetar inom television som jag räknar som säker källa, han berättade att dessa hantverkare utför mellan 200 och 1200 mantimmar under ett program beroende på vad som skall "fixas". Så en tröst till er hemmapulare, det finns ingen som kan renovera (tidsmässigt) i närheten av vad som görs på TV. Så pula på i eran takt med era arbeten så blir det bra! :)
 
En liten förtydling!
10 hantverkare som gör 10 timmars pass under 3 dagar ger 300 mantimmar!
Lycka till med era projekt! ^^
 
  • Gilla
Mäster
  • Laddar…
Jag gillar de flesta av de program som det talats om . Ser dem som inspiration. iaf de gånger de "får till det". De som gnäller över att det går så fort på TV, vilket jag inte hört här på forumet, men folk i min närhet. Undrar om de skulle gilla ett program som gjordes i realtid...Skulle inte bli så mycket att titta på. Själv gillar jag både Timell och Ernst ;)
 
Hittar inte artikeln när jag sökte nu men lokalblaskan från min födelseort hade för något år sedan en artikel om en familj som varit med i något av de där tv-programmen. Tror det var Bygglov. Iaf, jag fastande för kommentaren "Vi är inte här för att hjälpa er med erat hus, vi är här för att göra bra tv." Tycker väl den säger det mesta.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.