Hej

Ska sätta upp kök för första gången och har läst en del på forumet här och hadde det ganska klart hur jag skulle gjöra.
Vi har köpt ny lägenhet så vi skall byta ut köket i samband med flytten.
Nu när jag kom in i köket igår upptäckte jag att det är betongvägg där väggskåpen skall hänga.
Hur fäster jag dem på bästa sätt?
I utgångspunkten hadde jag tänkt mig en liten list unders som skåpen skulle vila på och en list överst på skåpen för att låsa dom (detta i tillägg til å skruva skåpen i reglar såklart).

Alla tips uppskattas!

Martin
 
Du får borra och plugga, inga lister eller nåt sånt. Du kan tillfälligt sätta en list i underkant för att underlätta montering.
 
  • Gilla
Mabee
  • Laddar…
Supert tack för snabbt svar. Någon speciell storlek på hål och skruv? Diameter och längd.
 
Gå till en välsorterad byggmarknad och be om hjälp.

Köp bra plugg från t.ex Fisher, ja de kostar extra men är en engångsinvestering. Är det väggskåp med typisk montering i stålvinklar från t.ex. IKEA då bygger ju inte godset så mycket extra så skruv och plugg kan vara av samma längd. Köp även ett nytt bra betongborr för den pluggstorlek du köper. Gissar på att 8 mm borr och 6x60-80mm skruv funkar bra.

Kolla instruktionen på skåpet så du får rätt huvud på skruven om det beskrivs. Kan också vara så att rekommenderad dimension på skruven står angiven. Normalt använder man en skruv med kullrigt huvud och flat baksida, dvs du skall inte ha en träskruv med självförsänkande huvud. Men som sagt, en vettig bygghandel kan detta.

En list på väggen, temporärt monterad (i våg) hjälper dig att få alla skåpen i nivå och rakt så slipper du väga in varje skåp, den håller också tyngden medan du monterar. Sen plockar du ner den.

Kolla också att väggen är jämn och inte bågar eller buktar inåt/utåt på något sätt genom att lägga något som är helt rakt mot väggen i den nivå där skåpen skall sitta. Lagom kul att komma till skåp nummer tre i raden och inse att de plötsligt glipar i framkant mot varandra
 
Redigerat:
  • Gilla
Mabee
  • Laddar…
Tusen tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.