Vi kommer att få isolerade innerväggar med enkelgips på bägge sidor som standard i vårt blivande hus. Nu funderar jag på att välja till spånskivor innanför gipsen. Kan man strunta i isoleringen då, rent ljudisolationsmässigt?

Hur har ni andra gjort?? Är det värt ca. 15-20ksek för att lättar kunna fästa saker i väggarna??
 
Vi ska precis till att dra igång med vårt husbygge. För vår del blir det isolerat regelverk, skiva och slutligtvis gips.

Precis som du vill jag kunna fästa en tung tavla eller kanske en stor spegel utan risk för att väggen faller sönder men jag vill också få tyst mellan rummen.

Snackar du med husföretaget kan du i vissa fall få komma dit och lägga in isoleringen själv, så sparar du några kronor.

/R
 
ja vist kan du få komma o lägg ai isoleringen själv men skall man göra det kan man ju likväl sätta upp spån och gipsskivorna själv med så pass svårt e det inte.

men en del modulhus har alla väggar färdiga i från fabriken.
Tror inte som släpper in någon i fabriken för o snickra på sitt eget hus !
 
Hej !
Varför inte välja enstaka väggar med skiva bakom gipsen. Man kanske inte hänger tunga saker överallt i huset.
 
Vi sk a nu dra igång och kommer som tidigare beskrivet välja isolerat regelverk, OSB-skiva och sedan gips.

Det ger oss både möjlighet att verkligen sätta fast saker i väggarna och ljudisolering.
 
ulan skrev:
Hur har ni andra gjort?? Är det värt ca. 15-20ksek för att lättar kunna fästa saker i väggarna??
Tycker helt klart det är värt kostnaden. Typisk sak man kommer gå att reta sig på många år framöver annars.

Vi skall ha OSB innanför gipset. Och vi behåller isoleringen (utan att vara speciellt akustiskt insatt så inbillar jag mig att isoleringen stoppar andra frekvenser än skivorna, och att de två kompletterar varandra).
 
Vi valde också till en extra skiva innanför gipset, för att minska ljudtransporten men också för att göra det lättare att hänga upp saker. 20 papp kändes tungt men på det stora hela... Vi insåg att det var en sådan där sak vi skulle ångra i efterhand. "Här bygger man ett nytt hus för drygt två miljoner och så har man inte ens ordentliga väggar", ungefär.
 
Robert_Maria skrev:
Vi sk a nu dra igång och kommer som tidigare beskrivet välja isolerat regelverk, OSB-skiva och sedan gips.

Det ger oss både möjlighet att verkligen sätta fast saker i väggarna och ljudisolering.
Ljudisolering och trä är icke förenligt... Nu gör det ingen större skillnad med OSB eller gips som extra lager i en innervägg. emn att gå från ett lager gips till ett bonuslager med OSB, plywood, spån eller annat träbaserat ger inte mycket ljuisolering. Utan endast en bättre förutsättning för att fästa grejer på väggen.
 
mr Z skrev:
Ljudisolering och trä är icke förenligt... Nu gör det ingen större skillnad med OSB eller gips som extra lager i en innervägg. emn att gå från ett lager gips till ett bonuslager med OSB, plywood, spån eller annat träbaserat ger inte mycket ljuisolering. Utan endast en bättre förutsättning för att fästa grejer på väggen.
Ljudisolering är inte den primära anledningen för oss, utan får ses som en positiv bieffekt. Men jag har sett en tabell med olika väggkonstruktioner någonstans på nätet (hittar den inte igen), och nog har jag bestämt för mig att det var en viss skillnad? ???

Det blir ju en tjockare och styvare vägg. Borde väl dämpa i.a.f. något?
 
Med mer material i väggarna inbillar jag mig att huset blir tyngre och stadigare. Jag tycker inte om hus där någon smäller igen en dörr och det av smällen skramlar i andra änden av huset. Tyngre väggar med mer material och massiva dörrar torde ge ett hus med ett "stadigare" intryck om ni förstår hur jag tänker.
 
Konsulten skrev:
Ljudisolering är inte den primära anledningen för oss, utan får ses som en positiv bieffekt. Men jag har sett en tabell med olika väggkonstruktioner någonstans på nätet (hittar den inte igen), och nog har jag bestämt för mig att det var en viss skillnad?  ???

Det blir ju en tjockare och styvare vägg. Borde väl dämpa i.a.f. något?
Det du sett är ljudgranen med R'w värden på gipsväggs konstruktioner. Finns från Gyproc och danogips.

Klart det hjälper ca 1-2 dB/ lager OSB men 2 dB är en knappt hörbar skillnad...Men med dubbelgips istället så blir resultatet bättre. Men det är en annan pilsner...
 
mr Z skrev:
Det du sett är ljudgranen med R'w värden på gipsväggs konstruktioner. Finns från Gyproc och danogips.

Klart det hjälper ca 1-2 dB/ lager OSB men 2 dB är en knappt hörbar skillnad...Men med dubbelgips istället så blir resultatet bättre. Men det är en annan pilsner...
Hittade tabellen.

Runt 5 dB bättre ljuddämpning om man sätter en OSB-skiva på varje sida (tolkar Danogips tabeller som att förbättringen blir ännu större om man tittar på isolerade innerväggar).

Enligt uppgifter från ROXULL:s hemida motsvarar 3dB "en vesäntlig förändring som mycket tydligt kan märkas" (en förändring av hörselintrycket med 20%).

Men jag är definitivt novis inom ämnet. Ser varje dB som en bonus då det är andra faktorer som fått oss att komplettera väggarna med OSB (hade vi prioriterat ljudisolering först så hade det såklart blivit ett lager gips till).
 
Du har tolkat granen rätt. Man skall dock ta dessa tabeller med en nypa salt då det är säkerställda uppmätta lab-värden. I verkligheten är väggarna 3-6 dB bättre om de är rätt utförda. Med fogning och rätt montage osv... Jag vill dock tillägga att väggar som har 44 dB R'w räcker i 99 fall av 100 inom en bostad. oftast mot kök och badrum som angränsar till sovrum.
Men man kan älta ljudisolering i all oändlighet jag gör det iaf då det är en av de saker jag kan bra
 
Faluhus har dessa skivor som standard, då
behövs ingen isolering. :-*
 
Kompleterande fundering, påverkas brandskyddet?? Jag vet inte, nån annan.

Tanken med att se till att ha en bra fästvägg är ju helt rätt annars, snart är vägghängd 42" TV standard. Skulle vara intressant att närvara när deb hängs på en enkelgips. Poooff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.