Vi bygger nytt hus och tycker att det vore trevligt med telefon.
Vi har själva lagt och grävt telekabeln, det enda telia behöver göra är att koppla in den i teleboxen.
Vi har efter lång väntan fått en offert och den var på 7000 kr. Ingen specifikation på vad som kostade vad. Och det vill vi gärna veta.
Nu undar vi mest om priset är rimligt. Har inte förtått Telias otroligt dåliga kunservice alls! tog säkert 20 samtal till Telia innan de fattde att vi inte ville gräva upp vägen för att lägga telekabel....



 
Telia har tyvärr spårat ur totalt. Bara 20 samtal får nog räknas som lyckoträff.

Jag  har med dem att göra i jobbet och har alltså klara utsedda kontaktvägar. Trots detta kan det gå mer än 20 för att få dem att reagera

Du fick ett mycket rimligt pris om du söker runt lite och ser vad andra här har fått för priser.
 
sitter i samma sits som ovan,

Och jag kan fan inte fatta vad det är som ska kosta 7000:- nu helt plötsligt.
Grannarna i området där jag flyttat in har inte betalt dessa summor för att få sina telefoner inkopplade för ett par år sedan.

helt omotiverad summa för att koppla in 4 tåtar i ett fasadskåp. Rör och kabel ligger ju redan där!!

 
Är det ett fritidshus måste du betala den faktiska kostnaden. Om du skriver dig på din fritidhusadress kommer det troligen att betraktas som permanentboende och då skall du bara betala 975:-
 
Hej.
Det är alltså ett permanent boende som vi vill ha telefon i.
Jag förstår inte alls, om man är skriven på inkopplings adressen kostar det 975:-?

 
Det gjorde det en gång i tiden.

Idag tar Telia ut vad de anser att det kostar
 
Japp, glöm det där med 975kr och permanentboende, det gäller inte längre.
Hos oss ville Telia ha 10000kr för ca 4m grävning, dessutom tog det 7-8 veckor efter inflyttning för dem bara att få fram ett pris. Då hade vi ringt dem första gången redan 5 måndader tidigare. Go'natt Telia!
Nu har vi fiber från lokal leverantör och har både TV, tele & bredband genom denna.
 
MG68 skrev:
Japp, glöm det där med 975kr och permanentboende, det gäller inte längre.
Hos oss ville Telia ha 10000kr för ca 4m grävning, dessutom tog det 7-8 veckor efter inflyttning för dem bara att få fram ett pris. Då hade vi ringt dem första gången redan 5 måndader tidigare. Go'natt Telia!
Nu har vi fiber från lokal leverantör och har både TV, tele & bredband genom denna.
Vilken lokal leverantör och vad kostade det er ?
 
Vi har fiber från Utsikt, http://www.utsikt.se/
Allt kostade 22000:-.
Mycket pengar det också, men det känns himla mycket bättre än två koppartrådar för 10000:-
Dessutom kan man få skattereduktion (gäller fram till 31 Dec 2006) för bredband, i vårat fall 5000:- ( så det faktiska priset blir alltså 17000:- )
 
Japp du kan få halva beloppet över 8000 kronor dock kan du få max 5000 och du får det som skattereduktion året efter
 
MG68 skrev:
Vi har fiber från Utsikt, [länk]
Allt kostade 22000:-.
Mycket pengar det också, men det känns himla mycket bättre än två koppartrådar för 10000:-
Dessutom kan man få skattereduktion (gäller fram till 31 Dec 2006) för bredband, i vårat fall 5000:- ( så det faktiska priset blir alltså 17000:- )
Har du fiber ledningar i ditt nätverk i huset också ?
 
Draven skrev:
Har du fiber ledningar i ditt nätverk i huset också ?
Nej, vi nöjde oss med cat5e kabel i huset.
Vi drog dubbla ledningar överallt (bytte teleledningen mot en extra datakabel).
 
Håller just nu på att dra upp väg, el och TELE till vår nyinköpta tomt mitt ute på landet. I ditt fall rör det sig om Telias minimipris 7000 vilket du ska vara nöjd med. Från och med 1 mars 2006 ha rTelia inte längre något samhällsansvar att förse alla med telefoni (regeringsbeslut) då det idag finns andra alternativ till telefon och dessutom finns ingen garanti för Telia att du sedan du blivit ansluten använder Telia som operatör. Därför tar de ut en rejäl avgift nu vilket du, jag och många andra får betala surt för.

Så 7000 är bra, fast jävligt, om du förstår mig.

Lycka till!
 
Vet inte riktigt hur det går till att skriva på detta Forum, men slänger mig in och chansar på att det går vägen:)
Telia ja.....Vill bara be er som får dessa hysteriskt orimliga "offerter" på 7000 kr och uppåt att stå på er och ifrågasätt precis allt som de på Telia säger.
Har själv flyttat in i ett område som är fullt av nybyggda hus. Gjorde min flyttanmälan av vårt abonnemang hos Telias kundtjänst och fick veta att det skulle kosta som "en vanlig flytt".
Blev efter ett par veckor förvånad när de som skulle flytta in i vår gamla lägenhet ringde och sa att de inte fick flytta dit sitt abonnemang i och med att vi inte begärt flytt av vårt nummer....Allt enligt uppgift från Telias kundtjänst.
Där började eländet!
Ringde Telia och fick veta att det inte låg någon flytt på vårt abonnemang. Varför då (undrade jag såklart när jag 4 veckor innan beställt just detta....). Det kunde dom såklart inte se i sitt system, men de kunde se att en viss person stängt ärendet och att hon informerat oss om vad som gäller. Vi hade inte hört ett ljud och jag fick numret till denna person som stängt ärendet. Givetvis hade hon gått på semester och jag fick prata med en kollega.
Turer hit och dit och till slut ringer kollegan upp och säger att jag ska bli kontaktad av kundtjänsten under dagen. Jo morsning! När jag dan efter ringer kundtjänsten säger de att de försökt nå mig dagen före (jag gick med mobiltelefonen i handen hela dagen utan att någon ringde...), och att man skickat ett brev om det hela i stället.
Vad är innehållet i detta brev undrade jag såklart, men det kunde inte kundtjänsten se. Och givetvis skickar de brevet till vår gamla adress så jag fick vänta på eftersändningen ytterligare ett par dagar. När "brevet" väl dök upp så var det just en sån där GALEN offert på 7000 kr. Dock med en spec över arbeten som ska göras. Jobb som redan är gjorda av husleverantören....
Sen har jag ringt Telia varje dag i en och en halv veckas tid. Köat i deras köer och pratat med den ena personen som varit värre än den andra. Har fått otrevliga och luddiga svar på varför vi ska betala 7000 kr när grannen som flyttade in en månad innan betalade 550 kr. Gissningar från Telias personal om att man kanske måste bygga ut stationen med ytterligare utrustning (!!). Jag har mött så många (ursäkta uttrycket) idioter på detta företag, och alla har tjatat om nya affärsregler från den 8 mars. Något som de verkligen har tryckt i sin personal. De vägrar lyssna, är otrevliga och okunniga!
Fick dock prata med en chef (även han var MYCKET otrevlig) och hos honom slutade samtalet med att jag fick göra en reklamation. Skrattretande! Jag menar, Telia har alltså så usla tjänster att man kan börja med att reklamera en sak som man inte ens har köpt. Men innan denna "reklamationsavdelning" hörde av sig hann jag ringa upp en viss avdelning hos Telia ännu en gång. Efter ett långt och tjafsigt samtal blev jag dock lovad att få telefonen installerad för en vanlig flyttpeng, dvs 550 kr.
Dagen efter ringde de från reklamationsavdelningen och sa att det var ingen tvekan om att vi bara skulle betala 550 kr. Har flyttat till ett så detaljplanerat och utbyggt område att några 7000 kr inte alls var aktuella för vår del.
Man blir galen! All denna tid jag lagt ner. Tjafs och otrevligheter för att få dem att inse att vi har rätt och inte ska betala några 7000 kr. Men att mötas av denna arrogans och kundförakt gör ju att man blir mörkrädd för Telia. Kan meddela att jag just lagt in om byte av operatör. Vill aldrig mer ha med Telia att göra.
Tips till andra som bor i utbyggda områden där Telia kräver stora summor är att ringa Bredbandsbolaget och beställa ett helt nytt telefonnummer. Det kostar ingenting!!! Snacka om skillnad mot 7000 kr. Nu  vet jag inte alla förutsättningar vad gäller Bredbandsbolaget, men det är värt att höra med dem.
Lycka till önskar jag alla och GE ER INTE MOT GIGANTEN TELIA!
 
Telia har nya regler som innebär att man måste betala en inkopplingsavgift på nätet samma som att koppla in sig på vatten och avlopp eller på en elinstallation..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.