Hej

Vilken kniv fungerar bäst på klipparna; rakbladen som HQ (även framöver Bosch) eller "kaststjärnan" som bl.a Stiga använder ?

* Klippresultat
* Fördelar/nackdelar med de.
* Hållbarhet
* Påverkan på ljudnivå
* Påverkan när det gäller små lösa föremål på gräsmattan såsom smågrenar/fallfrukt

/M
 
Nu är jag som Stiga/ambrogio åf givetvis partisk, men kniven är ju en av de stora anledningarna till att köpa en Stiga. (tillsammans med allt annat.. Haha)

Hållbarheten uppskattas till ca 3år om du har 3000 kvm att klippa. Kniven är både vändbar och slipbar. Har kunder som kört 5-6 år utan att behöva byta kniv. Min rekommendation är visserligen att byta kniven efter varje säsong så man alltid har en frisk och vass kniv.

Klippresultat? Ja, vad ska man säga. Fantastiskt? Blir rena golfgreenen med rätt grundförutsättningar.

Kottar, frukt etc är inga problem. Inom rimliga mängder givetvis. Fördelen är att den klipper sönder sånt efterhand som det trillar ner, så det blir inte så mkt åt gången. Men man ska fortfarande inte glömma att det fortfarande är en gräsklippare. Har en hel del kunder som provat andra maskiner och deras lösningar med knivar osv men de har inte hållt.. Kör du tex på en fast sten så böjer du i värsta fall kniven. Många väljer då att bara böja tillbaka den. Men min rekommendation är att byta mot en ny i så fall för att undvika vibrationer och högre ljudnivå.

Ang ljudnivå så skiljer det 1db mellan en Stiga Autoclip 520 och hq motsvarighet enligt specifikation. Sen får du gärna jämföra övriga specifikationer oxå :p

Nåväl. Hoppas du blir nöjd med vilken maskin du än väljer. Du får samma tips som jag ger alla andra: oavsett vilket märke eller modell du väljer, snåla inte på kapaciteten. Att maskinen har kapacitet upptill tex 800kvm innebär inte att den klarar av 800kvm. Det är under perfekta förhållande, utan hinder, biytor och lutningar.. Lycka till!
 
Vad kostar en ny kniv till Stigan tro ?
 
6
mortimer skrev:
Vad kostar en ny kniv till Stigan tro ?
Jag köpte ny kniv till min Wiper One förra veckan och den kostade 350kr. Det är ju 36cm varianten, vet inte vad 29cm kniven kostar. Det är ju samma knivar i Wiper, Stiga och Ambrogio då det är samma tillverkare till alla dom (Zucchetti).
 
Redigerat:
Stämmer. Kostar ca 300-350 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.