En diskussion uppkom i helgen.

Om man har ett tvåfamiljshus av typen parhus där man äger hela, vad skulle krävas för att sälja detta i två "delar" istället för som ett hus?

Dubbelgips som delar av vindsutrymmet mellan sidorna?

Mellanväggar i bostadsutrymmet uppfyller redan brandklassning.

Stycka tomten på mitten mellan sidorna antagligen?

Uppvärmning och el är redan separat, men brunn gemensam. Servitut och vattenmätare?

I ett hyggligt attraktivt område borde detta kunna ge klart mer pengar än att sälja som ett hus eller vad tror ni?
 
Någon?
 
Har egentligen ingen reflektion på det tekniska, men jag tycker du verkar tänkt rätt. Jag bor själv i ett parhus och det är väl som du säger, tomten delas med en häck mitt av och tomtgränsen går ju i häckens förlängning rakt igenom bostaden. De två bostäderna separeras ev en mellanvägg i dubbeltegel, även på vinden. Vi har vår egen el och uppvärmning och avlopp. Men kan man inte separera avlopp och vatten måste man nog upprätta ett servitut där ena fastigheten nyttjar, gör upp en plan så att det är solklart vem som ansvarar för vad, underhåll etc

När det gäller priset så hade jag kollat på liknande bostäder i närområdet, tänk också på att en del av ett parhus/radhus kanske är mindre attraktivt än ett eget friliggande hus, rent generellt är ju ett par/radhus billigare än motsvarande friliggande villa, och kanske svårare att sälja, men i attraktiva områden där bostäder saknas brukar det inte vara ett problem. Det som talar för parhuslösningen är ju priset och storlek på det friliggande huset, det kanske inte är helt enkelt att sälja ett friliggande hus på 250kvm för 4 miljoner, men det är kanske väldigt enkelt att sälja ett 125kvm parhus för 2 miljoner.
 
Tack för input.

Precis som du säger så skulle det sannolikt ge mer pengar vid försäljning att dela i två. Förmodligen ganska mycket mer. Frågan är hur mycket som äts upp av kostnader (ex lantmätare, styckningsavgift etc).

Finns det någon som gjort något dylikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.