Hej

Vi bor i ett trähus byggt -77. Det skall vara självdrag, men jag undrar verkligen. Huset är enplans 66kvm med undervåning nästan helt under markplan, cirka 50 cm ovan mark. Vi har i undervåningen en unken "källarlukt" som sprider sig upp till övervåningen. De ventiler som finns i huset på undervåningen är i ett torkskåp som ventileras ut. På övervåningen finns inga ventiler förutom köksfläkt och en "tallrik" i toautrymmet. Någon som har tips på hur man kan ventilera så att lukten försvinner?

Aljan
 
Källarlukt låter som fukt.  :surprised: Kolla upp noga innan du gör något annat! Finns fuktfläckar någonstans? Hur ser grunden ut?

Självdrag fungerar annars som sämst på sommaren, du kan komplettera med tilluftsventiler och frånluftsfläktar.
 
Tack Tomtebo.
Det blir nog att komplettera med tilluftsventil och frånluftsfläkt. Det finns inga fuktfläkar, men det är ju en inredd undervåning så i såfall finns fukten bakom väggarna. Men enligt tidigare ägare så har de alltid haft denna lukt i undervåningen. Grunden ser bra ut.

Aljan
 
Hej!

Även jag har källare med "unken" lukt, och det är ju ett symptom på att något inte står rätt till. Är källaren inredd är den garanterat inredd på "fel" sätt, dvs trä direkt anbringat mot betong. Jag skulle omgående, som du också tänkt, se till att öka på ventilationen i källaren med en enkel pax-fläkt i väggen, samtidigt som jag skulle försöka gå till botten med vad som orsakar lukten. Vad har du för golv-konstruktion till exempel? Sätter sig lukt i kläder på något vis?

Ingen fungerande vent. utan tilluftsventiler. Jag har mina vidöppna året om.
 
sätt dit en avfuktare i källaren :surprised:
 
17323 skrev:
Det finns inga fuktfläkar, men det är ju en inredd undervåning så i såfall finns fukten bakom väggarna. Men enligt tidigare ägare så har de alltid haft denna lukt i undervåningen.

Innan du skaffar skaffar någon luftavfuktare, köp en billig kominerad termometer / luftfuktighetsmätare ungefär sån:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q535q139&SelectedWAG=25120
Ligger du över 70-75% så hade jag satsat på en luftavfuktare.

Vad tidigare ägare säger bör man ta med en stor nypa salt. Se till att gå till botten med problemet snarast! Har du inte möjlighet att ta loss nån panelbräda någonstans eller lossa eluttag eller dylikt och sniffa och inspektera?
 
T
Blir det inte feltänkt om man ökar ventilationen i en kall källare sommartid när det är smällvarmt ute ? Då ökar man väl luftomsättningen = att varm uteluft far in i källaren som då kondenserar mot kalla källarväggar eller golv = än mer förhöjd fuktighet.

En luftavfuktare eller "torrboll" tror jag också är bästa "motmedel" så här i  sommartider. Själva har vi SÄNKT luftomsättningen i källaren på sommaren för att motverka att få över 85% fuktighet i källaren, och med enbart "torrboll" gick vi ned till c:a 70%, sen fixade vi en simpel elektrisk luftavfuktare, och då gick värdet ned till 55% samt att det inte luktar "instängt" längre. Vi har 90 m2 källare där det är runt 15-18*+ när det ligger mellan 25-30*+ ute = att det är lätt att få kondens i källare om man låter rutorna stå öppna för att vädra ut. I vårt fall är det den tjocka bottenplattan och granitväggarna som håller kylan = att det blir väldigt lätt kondens på golvet med sådana temp-diffar.
 
Fick inte för mig att det handlade om en kall källare utan istället om bostadsyta, då är det svårt att strypa ventilationen...

Hur länge räcker en torrboll förresten, vad får man för driftkostnad med en sån?
 
T
Rätt av Tomtebo , fel tänkt av mig, jag skumläste och hade PV:s inlägg i skallen när jag svarade, naturligtvis har Tomtebo helt rätt-tilläggsventilation behövs med reservationen att man bör kolla källaren när det gäller fukt.

"Torbollen" som jag skrev om kostar 79:- på Jula för liten behållare samt 139:- för "mega-modellen". Refillen kostar 39:- och innehåller 3 kempåsar. Tömmningen varierar med fukt, vi låg på c:a 2-3 mån intervall och för en stor källare bör det gå åt 3-4 "torrbollar". Att vi sen skaffade en avfuktare var ett impulsköp då Rusta sålde ut en modell för 900:- vilket var ett bra pris för nästan samma data som modellerna som ligger runt 4500:-, fas t då är vår modell mycket simpel, men den funkar u.a.
 
Hej

Har varit på semester och inte läst på ett tag.
Det finns nog en hel del problem i vår inredda källare, och visst är det en bostadsyta. Den hederliga 70-tals gillestugan finns där, som vi nu har som tv-rum och gästrum. Det finns även bastu, badrum, tvättstuga, hall och förråd. Alla väggar är klädda med panel eller spånskiva+tapet.

Pv undrade över golvkonstruktionen och det är oisolerad betongplatta som enbart är målad eller har heltäckningsmatta, som ligger direkt på betongen. Om lukt sätter sig i kläderna, vet jag inte men det luktar om våra katter när de varit nere en längre tid.

Men avfuktare eller torrboll + ventiler verkar ju vara en bra lösning på problemet. Tack för tipsen.

Aljan
 
T
Heltäckningsmatta direkt på fuktig bottenplatta i betong är en bra grogrund för div lukter med dito möjlighet till mögel m.m. Kanske en "platonmatta" eller annan anordning kan hjälpa dig som du då lägger direkt på bottenplattan innan du sen lägger på mattor eller golv av något slag.
 
Dr._SiC skrev:
Jag har själv en gammal källare som blev extremt fuktig förra sommaren då det var varmt i juli. Skaffade mig en avfuktare som fungerade bra, men riktigt bra blev det inte förrän jag stängde alla ventiler i källaren. Ingen källarlukt, torrt och fint samt frisk luft trots att inga ventiler är öppna!
Ja, att ha ventilerna öppna tillsammans med avfuktare är ingen bra idé då ska avfuktaren avfukta resten av verkligheten också...
 
wertok skrev:
Ja, att ha ventilerna öppna tillsammans med avfuktare är ingen bra idé då ska avfuktaren avfukta resten av verkligheten också...
Ja just, klyftigt. Bra+bra är alltså inte lika med jättebra.

Aljan
 
Visst är det ju så att om man kör avfuktare är det ju en god idé att stänga till det/de rum där man vill att den ska göra sitt jobb. Men om orsaken till lukt sitter i rötskadat trä så botar ju avfuktaren bara symptomen, inte sjukdomen.
Sedan beror det väl på vad man har för ventilationskonstruktion/funktion i huset i stort om det är en bra idé eller inte att ha tilluftsventiler stängda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.