bobas skrev:
Jag tipsade dig om en svensk återförsäljare i ett tidigare inlägg.
Absolut, tack för det. Det är bara att jag vill hålla i materialet och kanske parata med någon innan jag beställer. Sen vill jag få till ett exakt mått med och det är alltid enklare med en lokal distributör.
 
Nu har jag kollat upp och det går utmärkt att använda träreglar till en genomsläpplig ramspänd duk. Men man måste veta exakt vart man skall placera alla stagen. Och källan är väldigt tillförlitlig.

Mvh pär
 
pär h skrev:
Nu har jag kollat upp och det går utmärkt att använda träreglar till en genomsläpplig ramspänd duk. Men man måste veta exakt vart man skall placera alla stagen. Och källan är väldigt tillförlitlig.

Mvh pär
Självklart går det att bygga dukram av trä med snickartorrt virke och stagning. Men jag skulle säga att det ändå är att gå över ån efter vatten. Eftersom jag själv vid ISF kursen lärt känna de i norden som kanske är mest kompetenta och kända projektorkalibrerare och experter skulle jag med risk för att låta kaxig även räkna mig själv och dem ännu mer som tillförlitliga. Dessa diskussioner är rätt vanliga på componenträffarna och de flesta är rörande överrens att aluprofiler med "hakar" för efterspänning är det enklaste sättet att få till en bra duklösning oavsett om vi pratar om vanliga dukar, högkontrastdukar eller perforerade dukar. De enda gångerna jag kanske skulle se trä som enklare lösning är vid hemmabygge av kurvduk men det är en annan fråga.

Så vill TS köra i trä är det inga problem med snickartorrt virke och stag men då bör det också göras en lösning för ramspänningen så det inte bara häftas utan ska kunna efterspännas
 
Pratar vi förresten om maskning, eftersom någon öppnade för det, så föredrar jag att köra 2.40 (eller 2.35) om man nu vill det och bara maska i sidled för 16:9 genom att använda gardinskena med motorik. Det finns vettiga skenor med motorik hos seriösa tyg o markishandlare. Jag köpte min hos min vanliga tyghandlare i Östersund.

Styrs med fjärrkontroll och kan enkelt köras med triggerfunktion så att den öppnas ifrån till helt öppet läge från att ha varit fördragna draperier när projektorn slås på. Sen får man själv ställa via knapp till förinställda lägen (i mitt fall finns just 2 knappar för förinställda lägen i bredd plus ett par pilar som drar tyget sålänge man håller in knappen)
 
Är inne på en annan lösning just nu, jag har som sagt reglat upp en vägg med en stort fack, facket kommer med tiden ha mdf väggar och golv samt tak. Funderar på att helt enkelt sätta någon form av krokar längst ytterkanten hela vägen runt, sedan köpa Centerstage XD tyg med grommets och deras O-rings som funkar som ett gummiband som man kan trä genom hålen och spänna över krokarna. Om reglarna slår sig några mm så borde det inte påverka då duken hänger i luften i gummiband. Sen sätter jag någon form av täckskivor över som täcker själva upphängningen, duken blir infälld i väggen kan man säga. Alternativ så skiter jag i det här med DIY och spar ihop till en ramspänd Screen Excellence RF EN4K som verkar vara branschledande just nu inom AT dukar.
 
jourhighness skrev:
Är inne på en annan lösning just nu, jag har som sagt reglat upp en vägg med en stort fack, facket kommer med tiden ha mdf väggar och golv samt tak. Funderar på att helt enkelt sätta någon form av krokar längst ytterkanten hela vägen runt, sedan köpa Centerstage XD tyg med grommets och deras O-rings som funkar som ett gummiband som man kan trä genom hålen och spänna över krokarna. Om reglarna slår sig några mm så borde det inte påverka då duken hänger i luften i gummiband. Sen sätter jag någon form av täckskivor över som täcker själva upphängningen, duken blir infälld i väggen kan man säga. Alternativ så skiter jag i det här med DIY och spar ihop till en ramspänd Screen Excellence RF EN4K som verkar vara branschledande just nu inom AT dukar.
Jag personligen hade valt just EN4K då det är enda perforerade duken jag inte störs av perforeringen alltför mkt på kortare avstånd (3-5 meter).

Hur långt kommer du ha från sweetspot till duken? Ju kortare desto mer känsligt för upplevelsen
 
Kinlolle skrev: Eftersom jag själv vid ISF kursen lärt känna de i norden som kanske är mest kompetenta och kända projektorkalibrerare och experter skulle jag med risk för att låta kaxig även räkna mig själv och dem ännu mer som tillförlitliga.
Ah så du pratar bara om kanske ledande i norden. Löjligt jag pratar med källor som är vida känd och inte "kanske" mest kompetenta utan är mest kompetent och vida känd som dessutom jobbar world wide.

Mvh pär H
 
Redigerat:
Penismätning! :D
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
jonmo skrev:
Penismätning! :D
Ja det vart lite olyckligt då det inte riktigt var min mening.

Jag försöker mest förmedla att det finns en anledning att de seriösare duktillverkarna kör just aluprofiler tex just screen research, stewart, screen excellence mfl
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Jag personligen hade valt just EN4K då det är enda perforerade duken jag inte störs av perforeringen alltför mkt på kortare avstånd (3-5 meter).

Hur långt kommer du ha från sweetspot till duken? Ju kortare desto mer känsligt för upplevelsen
Kommer sitta på 3,40-3,60 ungefär. Det lutar åt att jag spar hop till en EN4K, får "härda ut" så länge, känns bäst rent långsiktigt.

/J
 
Ja min är större :D

Det är självklart att dom använder aluprofiler. Det är lättare än trä och tar mindre plats.

Men bara för att dom använder det så betyder det inte att man måste det eller att det skulle vara enda vettiga allternativet. Att trä reglar skulle skulle vrida sig och så vidare är ren nonsens så länge man vet vad man gör. Men om man inte har någon som har koll på hur det skall göras så är risken att det blir knas större än med aluprofil.

Ps det måste inte vara snickartort dvs möbelvirke det går bra med regelvirke.

Pär
 
Om du vänder på frågan då Pär. Varför välja trä när det finns färdiga lösningar för uppspänning med hjälp av hakar som passar rakt på aluprofiler? När aluprofiler i sig är billiga och enkla att montera?

Jag säger fortfarande att trä är att gå över ån efter vatten.

Vilken källa är det du pratade med som är vida känd över världen och föredrar regelvirke över aluprofiler?

De som förespråkar alu framför trä är utvecklarna på de ledande duktillverkarna, Joe Kane som har gjort DVE och är utvecklare för ISF standarden och även samarbetar som konsult vid utveckling åt en del projektortillverkare (tex Samsung och JVC har anlitat honom), Jacob "colamannen" fd the rock numera hifi center och Perra som är utbildare och föreläsare på ISF kurser i Sverige.

Sen har jag aldrig sagt att det inte går eller ens kan bli bra på samma sätt som man absolut kan bygga en husgrund genom att blanda själv i en betongblandare men det kan vara värt genvägen att välja en enklare lösning
 
jourhighness skrev:
Kommer sitta på 3,40-3,60 ungefär. Det lutar åt att jag spar hop till en EN4K, får "härda ut" så länge, känns bäst rent långsiktigt.

/J
Tycker det låter som ett bra val. Bättre att bli riktigt nöjd när du ändå bygger ett seriöst biorum
 
Jag skulle välja trä efter som det är billigare och fyller sin funktion.

Jag själv är väldigt ointresserad av att köpa dyra lösningar inom bio/hifi bara för att branschen eller ledande tidningar säger att det är bäst för jag litar inte en sekund på dom så länge dom är styrda av reklam intäkter. För så mycket fakta fel dom kan häva ur sig är obegripligt.

Jag tycker det inte är relevant att lämna ut min källa då det inte tillför något i diskussionen. Är inte intresserad av namedropping utan endast av funktionen.


Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.