Har en liten fråga ang elektrikerjobb som vi anlitade för någon vecka sen. Fick fakturan häromdagen och blev lite förvirrade. När min sambo pratade med dom innan vi anlitade dom så sa dom att timkostnaden var 410 kr, helt ok tyckte vi. När vi nu får fakturan så står det 410 kr/tim utan moms, det blir ju 512,50 kr/tim. Låter dyrt i mina öron. Är det bara vi som inte hänger med eller brukar det vara så att när dom pratar timpeng så brukar dom säga utan moms? Ingenting som han sa till oss iaf. Vi ska ringa och prata med honom idag men tänkte bara kolla mig för här först.
Till saken hör att dom även räknat fel på rotavdraget, så kanske att det är dom som inte riktigt vet hur man skriver en faktura.

Hoppas någon här inne kan göra oss lite klokare :)

Mvh Helena
 
500 är ett normalt pris men man tycker att när ni frågar att dom ska säga med moms eftersom ni ska ha rotavdrag och är privatperson.
 
Som huggan säger, ganska normal timtaxa, men riktar man sig till privatpersoner skall man alltid ange priset inkl. moms, om inte annat skall man definitivt ange att priset är exkl moms, så får man väl själv ta fram miniräknaren.

Tänk på att ROT endast skall räknas på arbetskostnaden, dvs 410 + moms x antal timmar * 0.5, inte på material, bilkostnad etc.
 
Ni har fått ett pris på 410 kr/timmen? Pris till privatpersoner anges ALLTID inklusive moms. Ni behöver bara betala det som ni kommit överens om, 410 kronor i timmen.
 
andersmc skrev:
Ni har fått ett pris på 410 kr/timmen? Pris till privatpersoner anges ALLTID inklusive moms. Ni behöver bara betala det som ni kommit överens om, 410 kronor i timmen.
Det stämmer nog det som andersmc skriver men ett muntligt avtal är inte helt lätt att bevisa. 410 kr ex moms i timmen är helt normalt pris (där jag bor iaf) så ni behöver inte känna er lurade på priset. Dock skulle de givetvis sagt priset ink moms till er.
Ang. rot så ska ni betala 410 * 1.25 / 2 per timma. Det gäller bara arbetstimmar, inte material.

/edit
Hoppsan, tvåa på bollen ang. rot ser jag...
 
Redigerat:
Ok, tack för alla svar. Min sambo får försöka ta det med dom ang timpengen dom angav till oss.
Rotavdraget ringde jag för säkerhetsskull till Skatteverket och kollade med och det var som vi trodde, dom har räknat fel på det. På fakturan står nettopriserna och på rot har dom räknat 410kr/tim*10 tim=4100-50%=2050 (ex moms 1640) och det är 1640 dom har dragit av. Ska vara avdraget 2050 ex moms. Förhoppningsvis har dom strulat till det på timkostnaden också så vi slipper bråka om det.
 
Müssli skrev:
Det stämmer nog det som andersmc skriver men ett muntligt avtal är inte helt lätt att bevisa. 410 kr ex moms i timmen är helt normalt pris (där jag bor iaf) så ni behöver inte känna er lurade på priset. Dock skulle de givetvis sagt priset ink moms till er.
Men om problemet är att det inte går att bevisa vad som avtalats, varför ska då avtalet "rättas" till hantverkarens fördel? Om det nu är så att ord står mot ord så kan ju kunden lika gärna dra till med att det var 300 kr/timman de var överens om. F.ö. så är det leverantören som har bevisbördan om det blir strid om vad som avtalats.
 
peternicklas
Sedan kan man fråga sig om det är lönt att bråka för 450:- netto.
Man kan ju behöva hjälp någon fler gång av en elektriker.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
H
Att de räknat 410/timma till skattemyndigheten, kan man nog se som ett bevis att priset de fick var inkl. moms. Förmodligen har de glömt att bocka in rutan när de gjort fakturan att summorna är inkl. moms. :)
Annars är ca 500,00/timme inkl. moms normalt. Storstad eller landsbygd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.