En granne använde hela längder när han byggde. Det gjorde att ytan blev 15,3 kvm. En nitisk inspektör på besök på grannbygget kontrollmätte och krävde bygglovsansökning alt justering av måtten. Han hade också synpunkter på att det var för nära tomtgränsen (allmänning, inte nya grannen). Nu kan det bli tal om böter på ett kraftigt belopp, 67k nämndes i förbigående.
Har dessa herrar lite för mycket att säga till om alt för lite att göra?
 
Definitivt för lite o göra :)
Tänk om dom skattepengarna kunde läggas på något vettigt istället.
 
Det kan också vara ett hämndmotiv? Grannbygget avvek från detaljplan vilket friggabyggaren påpekade innan bygget startade. Nämnde inspektör hade gett bygglov och tyckte inte att det gjorde så mycket men fick ändra och justera bygglovet. Han lär ha blivit rejält sur. Det var i samband med ett senare besök på bygget som han klev in och tog fram måttbandet. Luktar helt klart vedergällning?
 
Sånt är tyvärr ganska vanligt :(
 
Tror det finns en stor inkomstkälla för alla kommunerna om man skulle vilja. Tänk några sommarjobbare som jämför google satelitbilder mot beviljade bygglov....
 
largab skrev:
Tror det finns en stor inkomstkälla för alla kommunerna om man skulle vilja. Tänk några sommarjobbare som jämför google satelitbilder mot beviljade bygglov....
Om man får sin frigga synad så bygger man nog om istf att böta.
Google bilderna är ju så gamla så att fallet är preskriberat redan :)
 
Om böterna vida överstiger värdet på friggan, behövs rivningslov för att elda upp/riva? Eller får man böterna ändå?!
 
Jag skulle gladeligen kapat av en bit bara för att sno inspektören på sina böter.

Protte
 
  • Gilla
Elkludde och 2 till
  • Laddar…
Det skulle ju nästan vara roligt att ta fram sågen och kapa bort drygt 50 cm i kvadrat i ett hörn, "bygglovshörnet".

Fast sedan måste han ju fixa tillstånd från ägaren av allmäningen också.
 
Faktiskt så har jag en kollega som har ett bygglovshörn, det sas fattas 1,5 meter i fyrkant i ena hörnet. Det blev helt OK på insidan. Och nej det blev visst inget sågande utan det upptäcktes visst före.

Protte
 
Angående närheten till allmänningen så letade jag upp den här formuleringen på Ulricehamns kommuns hemsida:
"..... får ej placeras närmare annan fastighet eller tomt än 4,5 meter utan berörd grannes skriftliga godkännande." Med andra ord är frågan vem som äger allmänningen. Kommunen? Din granne får väl helt enkelt ringa kommunen och fråga.
 
Vilka rättigheter och skyldigheter gäller för att en inspektör skall få tillgång till en fastighet för att utföra en kontrollmätnng på tex en frigga?
Har han rätt att klampa in på tomten när jag inte är hemma, kan jag vägra tillträde om han knackar på etc......
 
Jag tror han kan gå in på tomten om han ringer på dörren först och ingen öppnar.
Är du hemma och vägrar tillträde måste han ha med sig polisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.