Jag har ett fd pannrum som jag nu tänkte bygga om till tvätstuga. Efterssom det nu bara är ett rent betonggolv så skulle jag vilja isolera det för att få lite bättre komfort på golvet.

Kan man slå dit låt oss säga 45x45 reglar och lägga isolering mellan och sedan lägga golvspånskivor ovanpå?

Finns det andra sätt att göra detta på? Kanske platonmatta, sedan spånskiva och sedan ett vanligt golv??
 
Sätt absolut inte något organiskt (trä) direkt mot betongen!! Jag tycker för övrigt att trä/spån inte är så lämpligt i en tvättstuga. ;)
 
klinker direkt på betonggolvet utan fuktspärr är det mest säkra i en källare. Praktiskt i en tvättstuga ;). Kanske en extra värmeelement kommer att behövas där nu när pannan är borta :-/.
Jag skulle aldrig bygga med trä/spånplatta i en källare men det finns andra som har gjort det och kan ge dej råd hur man gör.... och hur länge det håller ;)
gaia
 
Hej

Hänger på här. Kan man lägga elburen golvvärme med ett sådant där system med "frigolitplattor" som slingorna ligger i och sedan klinker. Om man nu är ute efter golvkomfort utan att behöva värma hela betongplattan?

/Martar
 
Har du ngn sida där man kan få sig titt på dessa plattor, har ingen aning om vad du igentligen menar för system. Det finns väl typ 464665431 olika...

Men generellt, varför skulle det inte gå!?
 
Hej

Jag tänker tex på Thorin& Thorins reflecta http://www.thorin-thorin.se/frames/frameman.html
men det finns ju andra liknande system. Jag förväntade mig egentligen inte att det inte skulle gå men tänkte ändå skicka en fråga till den samlade expertisen. Men det var inte meningen att sno hela tråden till en diskussion om detta.

/Martar
 
Jag har liknande funderingar. Ska bygga ett gästrum i ett fristående garage med betonggolv (halva obehandlat och halva målat) och vill inte kosta på golvvärme (trots gratis rörmokare) då det är ett rum som sällan ska användas.

Är det så tokigt att lägga platonmatta över hela golvet och på det lägga reglar och därefter isolera mellan reglarna? Reglarna kan man ju lägga på distansklossar så att de inte ligger mot matta och golv. Isoleringen ligger dock direkt mot matta men betongen ventileras ju av platonmattan. Luft kan sedan smita under platonmattan från ena väggen då den vetter ut mot övriga garaget

Eller är jag ute och cyklar?
 
  • Gilla
Magnus Cedergren
  • Laddar…
gjorde personligen en tabbe då jag flyttade in och fixade golvvärme på 30m2 i källaren... körde med elslingor... (skulle ju kört med vatten då jag nu har bergvärme... men men)

har element i rummen, så det är endast komfort värme på... drar 9kWh / dygn... har inte isolerat nedåt då det jag läst tyder på att max 10-15% av värmen försvinner åt det hållet (lönar sig inte att köpa de där svindyra

sigropriser
Ebeco Cableboard för 3,6 m2 (5 skivor) 894 kr
7450:- för mina 30m2 alltså..

och på ett år räknat på 15% förlust så loosar jag ca 500kWh / år då.... *0,7 = 350 kr / år... tar i dagsläget 21år att tjäna in investeringen i de "magiska" cableboard köret då...

värdelöst
 
Vill bara tycka att man aldrig ska lägga igen ett betonggolv i källaren, med platon. Det e min åsikt. Golvvärme å klinkers e det enda rätta. Ska man lägga på platon, spångolv och plastmatta som sen ska klämmas fast i en golvbrunn, kan man nog kolla med äggklocka hur lång tid det tar innan problemen kommer...
 
Så om man skall lägga klinkers och golvvärme på betonggolv (där ingen isolering finns under betongen) så skall man strunta i isolering betongen och leva med energiförlusten?

Jag funderar också på att inreda ett ekonomi-utrymme på platta till tvättstuga, bastu och dusch. Under betongplattan finns ingen isolering såvitt jag vet, och idag ligger 50 mm cellplast på plattan med ett flytande spånskive golv på.

Så vilka alternativ finns?

1. Lägga klinker och golvvärme direkt på betongen och leva med värmeförlusterna.

2. Gjuta först med EPS cement och sedan lägga klinkers och golvvärme. Vad kostar förresten EPS cement? Jag har hört att det är ganska dyrt...

3. Lägga platonmatta och sedan reglar, isolering, spånskiva och till sist klinkers och golvvärme.

4. Kan man lägga klinkers på ett flytande golv....?

Vad är bäst?

Ursäkta om jag också hoppar in i tråden...
 
kommer personligen bila bort befintlig platta i fortsättningen och gräva ner lite och isolera och sen på med vattenburen golvvärme...

vad min uträkning handlade om var mest själva "kitten" som finna att köpa... "cable board" mfl... de är i min värld grymt värdo....
 
HEj

Skulle vilja ha svar på exakt samma svar som Grunt ovan. Släpper tanken på frigolitplattor tror jag. Mitt rum kommer nog också bli sällan använt och jag har element i rummet så det handlar om komfortvärme.

/Martar
 
Om det bara "finns plats" för c:a 3 cm, kan man använda såndär kompakt, dyr frigolit eller vad det nu är, med ett acceptabett resultat. Någon som provat?
(På Bauhaus sa de att det var lika effektivt som mycket tjockare "vanlig" frigolit, men de säger så mycket konstigt där, har jag märkt :-/)
 
Ytterligare en som vill vara med ;D

Vi har starka funderingar på att nyttja ca 15 kvm av vårt garage till kontor + groventrè. Naturligtvis har vi också då betongsula som vi antar är utan underliggande isolering. Vi har redan idag 5 kvm groventrè med klinker direkt på plattan. Har sedan ett elelement på 1 000 W i utrymmet. Golven är jämt iskalla!! Nu ska vi alltså bygga ut ett kontor där vi inte tänker ha golvvärme utan det skall endast groventrèn förses med. (el-slinga) Vi skall tilläggsisolera väggar, vind och funderar på att lägga s k cellplastisolering på plattan. 50 mm max eftersom mer plats inte finns på höjden.
I kontoret skall vi ha 18 mm trägolv och i entrèn klinker. Uppvärmningen hade vi tänkt lösa genom att dra ut ventilationskanaler från husets befintliga luftvärmesystem. Golvärmen i entrèn blir bara komfort alltså.

Är dock skitskraj att få för kalla golv! Käringen halshugger mig om så blir >:(
Det är hennes enda krav typ!

Vad tror ni?
 
Hejsan Golvvärmen måste ligga på ett isolerande material, har jag läst någonstans annars går större delen av den dyrbara värmen ner i betongen,,,,,,,, och ev. grunden. På betongen bör man lägga platon,sen min 50 mm cellplast, och ska man ha golvvärme så ska cellplasten vara spårad för kabel eller rören. Sedan spånskiva och golvgipsskiva. avslutas med klinker eller matta...... ;D ::) :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.