Har förstått det som att täljstenen "sparar" på värmen och fortsätter att värma upp även efter att elden slocknat så att säga. Någon som vet om det blir en besparing på driftskostnaden att ha täljsten framför ingen alls alt. vanlig braskamin?
 
Om du med täljsten menar nån platta eller sida till en kamin som väger 20 - 50 kg så är nog besparingen obefintligt jämfört med en ren kamin. Men om du pratar om en täljstensugn på 1 - 2 ton så är det en väsentlig skillnad. Samma sak gäller med en tung kakelugn. Med en tung eldstad som en täljstensugn eller kakelugn så kommer värmen med låg temp, sakta och stannar länge. Med en vanlig kamin kommer värmen med hög temp, snabbt och försvinner lika snabbt.
 
hej

om man öskar ha lagrad värme istenen på morgonen så skall man ha en pjäs på >490kg. typ sofiero
 
Jodå, de är små spargrisar, inte på långa vägar lika långsamt avsvalnande som en kakelugn på 1,5 ton men de ger å andra sidan hög effekt fort. Bra tilluftsförsörjning och klokt eldande så kommer de dra ner på dyrare energikostnader om sådana finnes...

Hur ser övriga värmesystemen ut?

Frånluftvärme? El? Olja? Pellets? Annan värmepump?

Det är avgörande att veta för att veta om man sparar något..

 
Vi har en tälstenskamin på knappt 2 ton.. Eldar 1 timme på morgon o 1 timme på kvällen... Den är alltid varm... Det tar ca 48 timmar innan den är riktigt kall igen..
 
aleli skrev:
Jodå, de är små spargrisar, inte på långa vägar lika långsamt avsvalnande som en kakelugn på 1,5 ton men de ger å andra sidan hög effekt fort. Bra tilluftsförsörjning och klokt eldande så kommer de dra ner på dyrare energikostnader om sådana finnes...

Hur ser övriga värmesystemen ut?

Frånluftvärme? El? Olja? Pellets? Annan värmepump?

Det är avgörande att veta för att veta om man sparar något..
Vi håller på och tittar på att bygga nytt hus och det är dit vi ska ha kaminen. Troligt värmesystem blir värmepump + vattenburen golvvärme...
 
ok, jag tror ni kommer att njuta av en kamin, både ekonomiskt + mysfaktorn. Håller själv på att bygga bytt (är precis i startgroparna) och kommer troligen att sätta in en kakelugn (Cronspisen), men hade en Contura 470 som alternativ och räknade en del på den. har släktingar som har just den och den har fungerat bra för dem.
 
Familjen skrev:
Har förstått det som att täljstenen "sparar" på värmen och fortsätter att värma upp även efter att elden slocknat så att säga. Någon som vet om det blir en besparing på driftskostnaden att ha täljsten framför ingen alls alt. vanlig braskamin?
I ert fall så tror jag inte att ni kommer att spara så mycket pengar på att sätta in en kamin. Möjligtvis så kan ni använda den i början och i slutet av vintern. Golvvärme i betongplatta är ett väldigt trögt system, om du eldar i spisen och stänger av värmen så hänger inte golvvärmen med.Du får väldigt lätt för varmt eftersom det tar jätte lång tid för golvet att svalna.När golvet väl blivit lite kallare så tar det lika lång tid att få det varmt igen. Är du inte hemma och eldar då så får du för kallt i huset.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta men min bror bor i ett nybyggt hus med golvvärme och han tycker inte att det fungerar bra. Han använder bara kaminen några veckor i början på vintern och några veckor i slutet på vintern då det räcker att endast elda i kaminen.
 
Håkan skrev:
[quote author=Familjen link=1145546252/0#0 date=1145546252]Har förstått det som att täljstenen "sparar" på värmen och fortsätter att värma upp även efter att elden slocknat så att säga. Någon som vet om det blir en besparing på driftskostnaden att ha täljsten framför ingen alls alt. vanlig braskamin?
I ert fall så tror jag inte att ni kommer att spara så mycket pengar på att sätta in en kamin. Möjligtvis så kan ni använda den i början och i slutet av vintern. Golvvärme i betongplatta är ett väldigt trögt system, om du eldar i spisen och stänger av värmen så hänger inte golvvärmen med.Du får väldigt lätt för varmt eftersom det tar jätte lång tid för golvet att svalna.När golvet väl blivit lite kallare så tar det lika lång tid att få det varmt igen. Är du inte hemma och eldar då så får du för kallt i huset.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta men min bror bor i ett nybyggt hus med golvvärme och han tycker inte att det fungerar bra. Han använder bara kaminen några veckor i början på vintern och några veckor i slutet på vintern då det räcker att endast elda i kaminen. [/quote]

Vi har tänkt att vi ska ha på golvvärmen ganska svagt året om och elda i kaminen under kalla vinterdagar. Vi kommer torligtvis inte ha golvvärme i betongplatta eftersom det lutar åt att vi kommer bygga på krypgrund...
 
Kanske läga att fundera på en vattenmantlad eldstad i ert fall? Vad för slags värmepump ska ni ha? Frånluftsvärmepump eller?
 
Någon som känner till någon vattenmantlad lösning som man kan bygga in i en murspis?

Dvs. inte en fristående kamin eller kakelugn.
 
olvvärme i betongplatta är ett väldigt trögt system, om du eldar i spisen och stänger av värmen så hänger inte golvvärmen med.Du får väldigt lätt för varmt eftersom det tar jätte lång tid för golvet att svalna.När golvet väl blivit lite kallare så tar det lika lång tid att få det varmt igen. Är du inte hemma och eldar då så får du för kallt i huset.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta men min bror bor i ett nybyggt hus med golvvärme och han tycker inte att det fungerar bra. Han använder bara kaminen några veckor i början på vintern och några veckor i slutet på vintern då det räcker att endast elda i kaminen.
Jo, men jag ser det inte om något problem. Vi eldar en brasa per dag från oktober/november till april ungefär. Vi håller en temp med bara golvvärmen på ca 18-19 grader. Brasan höjer detta med ca 1-2 grader. Det är en Tulikivi på ca 1,5ton.
 
Vi har bestämt oss för att installera en contura 560T(klädd med täljsten), bor i ett hus byggt 2001 med golvärme på bottenvåningen(öppen planlösning) och direktverkande el på övervåningen.
Min plan är att ha eltillsatsen i frånluftvärmepumpen blockerad och tillåta att temperaturen sjunker i huset under dagtid. När man kommer hem på eftermiddagen lägger man in en brasa. Det är viktigt att man har blockerat eltillskottet så att detta inte går in i "onödan" när värmen från kaminen avtar.
På helgen kan man kanske köra pellets i en pelletskorg som ger lägre effekt med längre brinntid?
Huvudsyftet med inköpet är dock att vi tycker det är väldigt mysigt och trivsamt, "egen härd är guld värd" :D
 
såhär är de. att köpa kamin som är "klädd" med täljsten håller värmen ett par timmar extra i jämförelse med att köpa samma kamin utan. om du vill ha täljsten för att spara in pengar så måste du köpa en täljstensugn men då pratar vi genast pengar runt 50000. och då får man ju räkna lite på hur lång tid det tar att tjäna in dem pengarma du får lägga ut extra för att få en ugn istället för kamin. men om du som den andra killen här eldar 2ggr/dag så bör du kunna tjäna ganska mycke el/oljekostnad och kanska spara in de pengarna på ca 10 år eller nåt liknande. de beror ju på hur stor villa du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.