Fann denna "lilla" tingest i källaren i kväll, men lyckas inte identifiera den.
Drygt 50 mm lång med ben (tumstocken visar lite fel) och kroppen är 20-21 mm lång.

Tur det var jag som hittade den och inte frun för då hade hon nog skrikit tills hon svimmat.... IMG_3016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
blomknopp
  • Laddar…
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Hmm, bildgooglade en del och uteslöt kärrspindeln eftersom den hade tydliga vita linjer utmed kroppen men ser nu att det finns lite varianter på teckningen så ja det kanske är det. Stor rackare är det iaf :)
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Håller med BiFuel om stor husspindel - jämför teckningen på bakkroppen.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Ja, liknar mer stor husspindel. Men i så fall är denna större än den borde vara med sina 20 mm. Ett svenskt rekord så här på en onsdagskväll!
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Ser ut som en typisk stor husspindel.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Jag har hyfsad spindelfobi så om en sån där visade sig hemma hos oss skulle jag ringa mäklaren med en gång :surprised:
 
Hade ett antal sådana i ett hus jag bodde i för några år sedan. Riktigt vidriga i den storleken. Jag gillar inte spindlar.

Lever den fortfarande? (hoppas inte)!!!
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Hmm en ovanligt stor spindel?
Kolla på filmen "Eight legged freaks" så kommer du att sova "jätteskönt" efteråt. :cool:


936full-eight-legged-freaks-screenshot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Håller med.... Har man många husspindlar i grunden brukar det indikera på fukt. Att hitta en i huset e ingen fara... ;-) (beroende på vem man talar med och fobi)
 
Eight legged freaks är mest rolig, trots spindelfobi. Imse vimse spindel däremot... ryyyyys !
 
@Skalman: Tack för tipset, men jag hoppar nog över det :)

Den lever fortfarande, den har inte inte gjort något ont. Barnen ska få titta på den imorgon bitti men sen ska jag släppa ut den på vinden i smyg när inte frun ser på.

Det sägs ju att det är ett friskhetstecken för hus när spindlar trivs, så då har jag inget att oroa mig för just nu i alla fall.
 
Definitivt husspindel. Vi lever i symbios här i segeltorp :) Har inte sett nån så där stor än dock!

I arbetsboden bor en som jag brukar leverera diverse flugor och myggor i nätet till, med lite tur kanske han växer till sig så vi kan slå ditt nysatta svenska rekord :)

/J
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Haha, ja kanske det :). Läste nu dock att det är en myt att spindlar inte gillar fukt :(. Kanske borde dränera om och lägga isodrän tidigare än planerat. Hm, det ingick inte i årets budget.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.