Ni som drabbats, hur hittade ni skojarna? Var det telemarketing?
 
Skojare och skojare, det står ju tydligt i avtalet vad som händer om man inte säger upp avtalet :surprised:.

Jag tecknade mitt avltal via elskling iaf.

Mattias
 
Utövar man en 'bait and switch' taktik för att få kunder kan de nog räkna med att få bli kallad skojare.

Hade de fortsatt med samma förmånliga avtal de följande 12 månaderna hade det varit mycket bättre.

(Jag kan tyvärr inne komma på det svenska uttrycket.)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Ni som drabbats, hur hittade ni skojarna? Var det telemarketing?
De låg och ligger nog fortfarande i toppen prismässigt för vissa avtalsformer på t.ex. elskling.se
 
Mattiaz skrev:
Skojare och skojare, det står ju tydligt i avtalet vad som händer om man inte säger upp avtalet :surprised:.

Jag tecknade mitt avltal via elskling iaf.

Mattias
Om man skall vara exakt (och jag är så gott som helt säker, har inte avtalet framför mig nu) så är den information om avtal jag fått hemskickad följande:

Det står att avtalet övergår i annan form efter "introduktionsavtalet"
Till "då rådande villkor"
Det står också att om avtalet bryts i förtid är kostnaden 900:-

Det står alltså inte något specifikt om de nya villkoren som bindningstid och månadsavgift utan det är kundens uppgift att leta reda på detta via telinets websida.....
Eller så klart säga upp avtalet i god tid eller inte teckna avtal alls från början om man skall vara efterklok :)
 
Mitt avtal övergick till "rörligt med garanti" 99kr/månad fast avgift och 40öre/kwh som garanterat snittpris. 900kr i avgift vid brutet avtal.

Mattias
 
BobLewis skrev:
Om man skall vara exakt (och jag är så gott som helt säker, har inte avtalet framför mig nu) så är den information om avtal jag fått hemskickad följande:

Det står att avtalet övergår i annan form efter "introduktionsavtalet"
Till "då rådande villkor"
Det står också att om avtalet bryts i förtid är kostnaden 900:-

Det står alltså inte något specifikt om de nya villkoren som bindningstid och månadsavgift utan det är kundens uppgift att leta reda på detta via telinets websida.....
Eller så klart säga upp avtalet i god tid eller inte teckna avtal alls från början om man skall vara efterklok :)
Jag har väldigt svårt att tro att den formuleringen skulle kunna vara OK.

De kvalar definitivt in som skojare.
 
hempularen skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att den formuleringen skulle kunna vara OK.

De kvalar definitivt in som skojare.

Håller med. Har nu kontrollerat den Bekräftelse vid avtalsstart som jag tidigare beskrivit. Detaljerna kanske inte är så jätteviktiga nu, det har redan framkommit vad som sker om man inte säger upp avtalet i tid, men för sakens skull:
Förutom det jag skrev i inlägg #20 så visst nämner man vilket avtal övergången sker till, alltså: "vår huvudprodukt Rörligt med garanti" och precis som jag tidigare skrev: "till då rådande villkor och pris".
Samt att avtalet måste sägas upp senast en månad i förväg....

Nu ska jag inte gräva ner mig mer i avtalsdetaljer då det är klarlagt att i mitt m.fl. tycke är tvivelaktiga villkor och man borde så klart observerat detta från början men för min del så har jag faktiskt hittills i god tro inte haft så mycket fördomar mot elhandelsbolag!

Håller viss kontakt via mail med Telinet fortfarande så ett litet hopp finns att efter mycket om och men kunna få byta avtal ändå, utan avgifter men detta återstår att se...
 
Har ännu inte bytt leverantör och tur var väl det visade det sig... Fick första fakturan på nya avtalet och kunde konstatera att elräkningen var ca 30% lägre än på länge. (y) Läste i genom avtalet lite bättre och man får elen för deras inköpspris med ett garanterat maximalt snittpris. Så jag sitter nog still i båten då jag tror att det för min del kommer att bli lönsamt.

Mattias
 
Kan dela med mig av avslutningen för min del på denna historia. Nu blev det ett ganska gott slut, till slut. :)

Man valde från kundtjänst sida att ändra själva avtalet. Alltså från det med ett års bindningstid "man fick efter första tre månaderna" till ett annat som jag fick välja och som passade bättre.
Så långt en mycket positiv och tillmötesgående lösning.
Nu råkade detta ske några dagar efter att jag sagt upp mig som kund och alltså därmed tecknat ett nytt avtal hos ett annat företag.
Eftersom gjort var gjort och jag nu hade ett avtal utan bindningstid så fick det bli så här tänkte jag. När så slutfakturan kom för några veckor sedan så var det ÄNDÅ en uppsägningsavgift á 900:-

Ny kontakt med kundtjänst och även med Telinets försäljnings- och marknadschef som visat sig vara tillmötesgående. Så tillslut löste man även detta och tog bort uppsägningsavgiften.
Sammanfattningsvis skall man på Telinet ha beröm för att ha lyssnat på kunden och samarbetat. Min läxa blir att verkligen kontrollera de avtal man ingår samt att det faktiskt kan fungera att komma överens med en till början mycket motsträviga organisationer.
 
  • Gilla
charta77
  • Laddar…
Jag sitter här o kollar på elskling.se för att det e dags att förlänga avtalet, Brukar köra ett år i stöten, Telinet ligger på 79.88 /kWh, Vattenfall o Fortum ligger på runt 86.50 /kWh.

Skulle göra runt en tusenlapp/år, inte livsavgörande men en sparad tusenlapp gör inte ont heller, Finns det några hakar med Telinet?
 
Nej, det är klockrent. Jag hade dem vintern 2012/13 och har tecknat avtal med dem igen för kommande vinter.
 
Avbryta elavtal i förtid går om man vill....
Bor du och någon annan i samma hushåll/ sambo?
Säg upp abbonemanget, med motiveringen att du ska flytta sk. avflyttning.
frågar de vart du ska flytta, och vill att du ska ha nytt abbonemang på ny adressen. då säger du att el ingår på nya stället. eller att du flyttar in hos någon annan.
sedan tar din sambo och tecknar ett nytt avtal hos önskad leverantör.

Att du sedan aldrig flyttar är en annan sak......

Jag kör med den lokala leverantören/nätägaren, fast pris. är ingen storförbrukare.
bor i lgh. förbrukningen ligger under 2500kwh/år.
Kundtjänst och personal på orten, inte billigast i sverige men jag är helnöjd.

(en annan sak är: tänk på om ni skriver på en fullmakt till ett bolag för att de ska kunna utföra bytet av leverantör åt er.) så använder en del bolag fullmakter utan begränsning av giltighetstid. då kan ni räkna ut vad de kan innebära om de är oseriösa.
 
Redigerat:
Har tyvärr också fastnat i samma fälla. Läste inte det finstilta.... glömde förnya mitt avtal i tid och sitter nu fast i ett helt år med en som jag ser det helt onödig månadsavgift på 99 kr.

Fult gjort tycker jag. Det hade varit mer logiskt att skicka ut en varning om att nuvarande avtal snart tar slut, och därefter fortsatt med ett vanligt rörligt elpris tills vidare.
 
Jag tecknade telinet 3 månaders ifjol, jag sade upp avtalet direkt då det var 30 dagars uppsägningstid annars förlängdes det i ett år.
Då sa dom att de inte kunde ta emot min uppsägning så långt i förväg, men jag sa att det är inte mitt problem att dom inte har ngn rutin för det, för jag sa ju upp avtalet MINST 30dagar i förväg........
Men dom löste det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.