Nimajneb skrev:
Liner vill du ha även om det är betongpool så där föll två argument.
Förstår inte varför jag skulle vilja ha en liner? Utveckla gärna...
 
MathiasS skrev:
Det är inte dumt med betong, men dyrt och arbetsintensivt.

- kostnader för armering
- kostnader och arbete för att täta poolen innan du målar eller kaklar
- kakel kan vara knepigt när det fryser, men målar du har du inte det problemet.

Om du inte ska kakla, vilket jag tror är tveksamt för utomhuspooler på våra breddgrader, så vet jag inte vad fördelarna är med en betongpool jämfört med en thermopool. Formsättning och isolering kommer på köpet med thermopoolen men om du vill ha kaklat tror jag en ren betongpool är bättre.
Med väggar om 20 cm och botten om 10 cm och vanlig storlek om 4 x 8 m och ett djup om 1,5 m går det åt ca 13 kubik med betong. Med ett pris på 1500 kr kubiken så motsvarar det ungefär kostnaden för en trappa. Var tänker jag fel förutom att betongen kanske är något dyrare. Isolering 10 cm kostar ca 9 tkr.

Om jag exempelvis skulle välja att betongbolaget färgar betongen, måste jag ändå på något sätt täta den?

Vilka risker finns med sprickor på grund av kälbildning m m?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
har man uppsamling av vatten även längs långsidorna?
Nej, det är bara ena kortsidan där poolskyddet är monterat. Jag misstänker att det tar en halvmeter av längden dessutom.

sänt from my fån
 
PCLarsson,

Jag vet inte varför du säger att du tänker fel, du tänker säkert inte fel. Det man kanske misstar sig på är att kostnaden för väggarna är en relativt liten del av totalkostnaden för en pool, även om detta förstås beror lite på ambitionsnivå på teknisk utrustning och poolmiljö.

Vad gäller betongpriser så tror jag att 1500kr levererat och klart per kubik är optimistiskt. MEN, detta beror på var man bor, vad man har för kontakter och hur betongen kan levereras. Jag tog cirka 4 kubik å ränna, billigaste jag hittade var straxt under 10kkr. För väggarna, 5 kubik, behövde jag använda pump och det billigaste jag då hittade i stockholm var drygt 17k. Då inkluderar detta framkörning, slangar rännor och allt dom tar betalt för, inget jobb. Jag pratade med nästan alla leverantörer i stockholm.

Trappor är dyrt och det går absolut att bygga en själv. Det är många som gör så även med thermopooler. Då bygger man ofta trappor med lecablock och sedan har man en platssvetsad liner. I det fallet går det dock på ett ut eftersom linern blir så pass mycket dyrare.

I ditt fall kanske det blir en positiv kalkyl att göra trappan själv - det är ju bara att räkna efter.

Vad gäller tätning så har jag fått uppfattningen att man måste täta även betongpooler. Hur man tätar beror på om man ska kakla eller måla. Jag är dock inte speciellt påläst på detta - jag valde thermoblocken för att slippa formsätta (vilket också hade krävt en avsevärt större schakt, vilket också kostar pengar).
 
Riktpriset på en poolbyggsats med allt runtomkring ligger ju på 200-250.000 en motsvarande betongpool med kakel ligger på över det dubbla säger dom som vet...
 
Men om man bygger själv behöver det ju inte vara avsevärt dyrare än något annat, men det beror ju förstås på vad man jämför med.
 
Visst kan man komma mycket billigare undan om man har i det närmaste oändligt med fritid och kunskap. Men när väl poolen är på plats så har den ju inget direkt mervärde jämfört med en annan markpool.
 
F
largab skrev:
Jag dreglar på en sådan här [länk]
Fördelar: Låg värmeförlust, automatiskt poolskydd som funkar som vinterskydd och romersk trappa, dj-igt snyggt m vatten som når till stensargen
Nackdel: Ser ingen annan nackdel än att det troligtvis kostar något mer
Vet du vad den kostar? Kikade lite på den själv men fick för mig att den inte funkar nåt vidare med utvändig trappa, tex romersk? Sen verkar det som om det finns önskemål om pooltak så man med lite god vilja skulle kunna bada under tak. Verkar bra på alla sätt, isolering, vintertäckning, smuts och skit mm men dom är tyvärr inte jättesnygga.
 
F
Nimajneb skrev:
Visst kan man komma mycket billigare undan om man har i det närmaste oändligt med fritid och kunskap. Men när väl poolen är på plats så har den ju inget direkt mervärde jämfört med en annan markpool.

Håller med om det.

Som jag ser det är den perfekta betongpoolen thermopool (eller liknande system) och liner.
 
fsn skrev:
Vet du vad den kostar? Kikade lite på den själv men fick för mig att den inte funkar nåt vidare med utvändig trappa, tex romersk? Sen verkar det som om det finns önskemål om pooltak så man med lite god vilja skulle kunna bada under tak. Verkar bra på alla sätt, isolering, vintertäckning, smuts och skit mm men dom är tyvärr inte jättesnygga.
Video utv romersk trappa http://www.youtube.com/watch?v=UJ7SUG-t9VE
Vad är snyggare ?
Vet ej pris.
 
Redigerat:
F
MathiasS skrev:
Om du kör en thermopoolsliknande konstruktion så kan jag inte ser hur du gjuter bottenplatta och väggar samtidigt. Först platta, sedan stapla väggar och fylla med betong. Till väggarna behöver du pumpbil oavsett avstånd. Skippa betongbil med maströr och använd en vanlig betongbil + separat pump. Det är dyrt det också, men billigare än mastbil.

Att leca skulle vara "grymt stabilt" vet jag inte om jag håller med om. Jag håller med om att det är ett prisvärt sätt att bygga väggarna men ska man tex bygga en standard 4x8m så krävs kontreforer etc för att få en stabil vägg. Gissar att det byggs en del pooler på detta vis som kanske inte kommer bli så långlivade som byggherren tänkt sig.... Sett till totalkostnaden för en pool så är väggarna en mindre del av kostnaden, hos mig under 15% (och här är det byggt med Dorocells thermomur).

Platssvetsad liner kostar i 08-trakten 35-45k till en 4x8 men exakt pris beror förstås på hur komplicerade former som ska kläs in. Tänk också på att en liner har begränsad livslängd (och sköter man inte kemikalierna rätt kan man ta livet av den rätt snabbt) och då kostar det 10-15k att byta en standardliner och, som sagt, lite mer att byta en platssvetsad.

Du kan ha rätt men du vet också merkostnaden för en extra gjutning med pump. Jag är inte livrädd för att prova och hoppas på att jag vet vad jag gör.

Har funderat På två olika lösningar.den enklaste som kanske inte är realiserbar bygger på ett välkopakterat underlag som stockas av med sättsand eller flis (som vid plattläggning). På det ett nedre lätt modifierat (för att ta mer betong och fungera lite som en kantbalk) undre lager med frigolitblock men med horisontella järn ca 150mm från botten.

Det nedre lagret motfylls ordentligt och fylls eller stabiliseras medhemblandad tombolabetong. Innanför ramen ett lager med 100mm cellplast som jag tänkte armera med 6150 matta och svetsar eller najar ihop mattan med med dom horisontella järnen från nedre skiftet "thermomur". Alternativt så ställer jag första skiftet på en 50 eller 100mm tjock S300.



Andra alternativet är att blanda betong själv till en armerad kantbalk för att sen gjuta inre delen i samband med fyllningen av väggelementen men det handlar om drygt 1200 liter betong till en 7,5x3,5 pool och det blir en del invändig formning som inte känns direkt önsvärd.

Om man plockar ihop vanligt förekommande "standardprylar" (filter, pumpar, belysning, jet mm) är det import från nåt EU land som gäller då eller är det svenska leverantörer?
 
F
largab skrev:
Video utv romersk trappa [länk]
Vad är snyggare ?
Vet ej pris.

Där ser man, tjusigt.. Det är ett 180cm högt pooltak jag har lite svårt att förlika mig med.
 
Nimajneb skrev:
Riktpriset på en poolbyggsats med allt runtomkring ligger ju på 200-250.000 en motsvarande betongpool med kakel ligger på över det dubbla säger dom som vet...
200-250 tkr för 4x8 m, då utgår jag från att man sitter med groggen i handen och tittar på när alla andra jobbar, eller?
 
PCLarsson skrev:
200-250 tkr för 4x8 m, då utgår jag från att man sitter med groggen i handen och tittar på när alla andra jobbar, eller?
Inte direkt.

Markarbeten inkl grävning, bortforsling, grus o dränering 50k
Poolpaket 100-150k
Värmepump 25k
Trädäck 30k
Elarbeten 5k

I stora slängar, sedan tillkommer montering och byggande av trädäck som man kan göra själv eller lägga ut 50k till för.

Man säger ju ofta att en färdig pool är dubbelt så dyr som vad poolpaketet kostar.
 
fsn skrev:
Du kan ha rätt men du vet också merkostnaden för en extra gjutning med pump. Jag är inte livrädd för att prova och hoppas på att jag vet vad jag gör.

Har funderat På två olika lösningar.den enklaste som kanske inte är realiserbar bygger på ett välkopakterat underlag som stockas av med sättsand eller flis (som vid plattläggning). På det ett nedre lätt modifierat (för att ta mer betong och fungera lite som en kantbalk) undre lager med frigolitblock men med horisontella järn ca 150mm från botten.

Det nedre lagret motfylls ordentligt och fylls eller stabiliseras medhemblandad tombolabetong. Innanför ramen ett lager med 100mm cellplast som jag tänkte armera med 6150 matta och svetsar eller najar ihop mattan med med dom horisontella järnen från nedre skiftet "thermomur". Alternativt så ställer jag första skiftet på en 50 eller 100mm tjock S300.



Andra alternativet är att blanda betong själv till en armerad kantbalk för att sen gjuta inre delen i samband med fyllningen av väggelementen men det handlar om drygt 1200 liter betong till en 7,5x3,5 pool och det blir en del invändig formning som inte känns direkt önsvärd.

Om man plockar ihop vanligt förekommande "standardprylar" (filter, pumpar, belysning, jet mm) är det import från nåt EU land som gäller då eller är det svenska leverantörer?
Jag ska försöka kommentera baserat på mina erfarenheter från att bygga min egen thermopool:

Metod 1: Det du behöver kontrollera är vad som händer i botten på första skiftet. Där är trycket från betongen som störst och legobitarna som känsligast. Börjar det strömma betong ur någon spricka (eller under blocken) riskerar springan snabbt att bli större och då är du rökt. Poängen med att ha plattan i botten är att man kan fixera underkanten på första skiftet väldigt enkelt, speciellt är hörnorna viktiga. Om du paddar, jämnar av och lägger en sula av friggolit kanske det inte är omöjligt, frågan är hur du säkrar hörnorna. Jag gissar att behovet av en "kantbalk" i botten är noll. Tänk dig väggen som en 20cm bred, 150cm hög betongskiva - den är stadig och behöver ingen extra förstärkning i vertikalled. Det är i sidled belastningen är stor. Normalt lägger man två 12mm järn i varje skift, det är nog ingen poäng att öka det. Man brukar också lägga rätt stor vikt vid att fixera väggen i plattan vilket du har svårt att göra men om poolen är helt nedgrävd borde behovet av det vara litet. Naja ihop plattans 6150 med väggarnas järn: Skippa det, det måste vara svårt att få väggen tät här?

Metod 2: du skulle ju kunna padda 8-16 och sedan formsätta kantbalken med frigolit och motfylla runtom, gjuta, och sedan padda invändigt och isolera. Har du en kantbalk kan du också fixera legobitarna i denna (gjut 15cm bredare än blocken).

Titta in på poolforum.se, där finns en drös med byggtrådar om just thermopoolen - tror du kan få lite inspiration där kring hur du kan modifiera det normala byggsättet.

För egen del skippad jag egen import, tyckte inte det skilde så mycket i pris på det jag ville ha. Det enda jag tar hem själv är par56 led-lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.