Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och är med i styrelsen. I en av våra källarlokaler regnar det in vid de lite mer extrema skyfall där brunnen inte hinner att svälja allt vatten.

Saken är den att utanför dörren har det asfalterats ett antal gånger de sista 70 åren sedan huset byggdes, och nu är asfalten i nivå med tröskeln, vilket gör att det blir översvämning.

Finns det någon som har en bra lösning på problemet? Finns det någon slags tröskel man kan sätta in för att hindra att vattnet tar sig in?

Tack på förhand!
 
En bild plus hur öppnas dörren....
 
Utan bild så skulle jag säga att det är marken utanför som ni ska åtgärda. Bort med gammal asfalten och komplettera med en brunn utanför som klarar att leda bort de mängder med vatten som trycker på mot huset.
 
  • Gilla
minih
  • Laddar…
Tack för svaren!

Jag ska ladda upp en bild lite senare idag.

Saken är den att asfalten är relativ nylagd, tror det är mindre än ett år sedan. Jag kan säga att jag är något förvånad över att ingen bättre lösning gjordes, de som utförde arbetet borde ju förstått att det här skulle ske vid kraftigare skyfall. Tror ni det är något som man kan be dem åtgärda? Vi har inte haft vår slutbesiktning ännu nämligen.

Och jag ska kolla upp det där dräneringssetet som du tipsade om Nimajneb!
 
482004_10150931034342101_154109714_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut. Dock upptäckte jag idag att på dörren bredvid (borde väl kanske ha tagit en bild på den med) så hade det gjutits någon slags tröskel, eller klack kanske det kallas? I varje fall så hade det inte kommit in vatten i det utrymmet. Så jag drar slutsatsen att markarbetarna har missat att göra detsamma på denna dörr.

Så förhoppningsvis får de stå för kostnaderna och helt enkelt komma hit och ordna en tröskel innan slutbesiktningen.
 
Vänta lite nu, om det nu är er brf som beställt asfaltering, har ni avtalat något om att de även skulle förbättra/åtgärda avrinningsproblematiken, t.ex. med en ny större brunn, högre tröskel eller så? Att bara förutsätta att asfaltsläggarna ska räkna ut hur ni vill ha det, och stå för merkostnader om de INTE lyckats läsa era tankar, är kanske att kräva för mycket.
 
Ja, det är en bostadsrättsförening, jag är helt ny i styrelsen, då den andra avgick hastigt, så det är mycket att sätta sig in i.

Saken är den att vi nu är inne i slutfasen av ett omfattande arbete som är beställt av en entreprenad, de har bytt fasad, bytt tak och dränerat kring husen, föreningen är ganska stor med 89 lägenheter, så det var ett arbete för närmare 10 miljoner, så jag utgår från att de borde ha varit delaktiga i planeringen av arbetet som är gjorts även vid denna dörr.

Anledningen till att jag misstänker att de missat att gjuta en tröskel vid denna dörr, är att de gjutit en vid dörren som är placerad cirka 1 meter bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.