Jag är på sluttampen av mitt garagebygge och funderar kring ventilation. Min tanke är att installera FTX. Uppvärmningen består av golvvärme (oklart hur den skall matas). Garaget är 50 kvm med ett rejält uppvärmt loft där det går alldeles utsökt att få in ett rejält aggregat. Har någon några tips på prisvärda lösningar? Installationen fixar jag själv, så det är bara aggregatet jag letar efter.
Tacksam för tips!
 
Bara du inte får nått läckage och får in avgaser i huset.. Btw, brukar man ha ftx i garage?
 
  • Gilla
Puttekent
  • Laddar…
Nej, huset har sin egen FTX och ligger en bra bit från garaget - det blir alltså ett eget system. Jag inser att jag behöver ha en ordentlig ventilation för att få en bra luftmiljö, och att bara köra ut värmen till kråkorna känns inte kul...
Tanken är ett inte allt för stort system - jag har t.ex. kikat på den här:
http://www.canvac.se/ventilation-q-vent/sa-haer-fungerar-det.html
men eftersom jag har en rejäl krypvind så har jag plats för ett klumpigare aggregat. Då kan jag ju också få upp ute- och avluftsdonen på övervåningen och slippa ta upp hål i väggen på nedervåningen. Sedan tänkte jag sätta till- och frånluftsdonen i var sitt diagonalhörn för att få med hela garaget.
 
En sak jag funderat över när det gäller FTX är hur de fungerar när man har lite lägre inne temp (ex 10-15 grader) som i ett garage, jämfört med +20 i en bostad?
 
@It1cobra: Jag kan inte säga att jag vet, men det borde funka att utvinna den värme som finns ner till lägre temp än så.
 
Jo, precis. Antagligen får den slå ifrån oftare (bygger is i vvx?), eller så kommer förvärmen gå hårdare?
 
Själv skulle jag aldrig lägga pengar på FTX i ett garage...Dvs ett normalt villagarage som mest är ett sparsamt uppvärmt förrådsutrymme, och där inga avgaser produceras när dörren är stängd. Och ventilationen är då normalt dessutom nära på noll, någon tilluftsventil brukar sitta i botten på garagedörren och ett frånluftsdon lite högre upp på en vägg....så det behövs inga fläktar, värmeväxlare etc..

En luftvärmesolfångare om det finns en södervägg på garaget skulle jag däremot överväga.....
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Även jag har funderat på det...
Sen har jag gett upp det pga...
- Investeringen, det kostar.
- Dammtålighet, ibland får man för sig att skapa damm i garaget, inte bra för kanaler och värmeväxlare.

Min plan är istället att köra vanlig frånluft, som styrs manuellt, oftast av.
Kombinera detta med luftavfuktare, då kan man köra fläkten när man vill, låta avfuktaren ta hand om fukt.
 
Det ligger något i det du säger jow, dessutom får man väl lite värme från avfuktaren också?
 
Blir det is i vvx beror det på att uteluften är för kall, det agg jag känner till till drar ner fläkthastigheten när det blir för kallt för att motverka detta. Vid värme används främst vvxaren och om den inte räcker till så kopplas elbatteriet in. Angående damm så sitter där filter som skyddar fläktar och värmeväxlare från damm. En roterande vvx kan du oftast rengöra med tryckluft om den är dammig.
 
Har man central frånluft (Utan FTX eller FVP) kan man iofs skicka ned den i garaget på vägen ut...(kanske bäst i hus med garage i källaren under huset )...

En sorbtionsavfuktare som "uppvärmning", visst, men bara om garaget är kallare än omgivande mark....är det redan varmare i garaget är det bortkastat...

En annan bra uppvärmnings/avfuktningspryl i ett garage som bara ska vara lite varmare än uteluften, är att ställa in en frysbox. (Om man har behov av en sådan...). Dvs skippa frysen i uppvärmda köket och ha en frysbox i garaget istället....spara frys-el och värm upp garaget litet på samma gång.
 
Redigerat:
Nej, inte skicka fuktig luft till garaget.

Avfuktare har man inte som primär uppvärmning utan som avfuktare, eventuell spillvärme är ok.
Kombinerad sorption- och kondens-avfuktare anser jag är bäst i garagetillämpning, ingen kompressor och inte någon varm luft som man blåser ut utomhus (för att torka rotorn).

Annan värmekälla som styr på temp, t.ex. elradiator.
 
JOW skrev:
Nej, inte skicka fuktig luft till garaget.

.
Inte på sommarn förstås, men på vintern är frånluften snustorr.....
 
Jag är inte hundra på det...länk till soliducts faq.
Hur som helst, jag tror aldrig det rekommenderas att dra frånluft som överluft i ett garage.
 
I vår Brf (Stort garage 60+ platser, hus i betong) har detta gjorts helt utan problem i över 30 År.... varmt och snustorrt i garaget... i krypgrunder under trähus är det litet mer att tänka på iofs....speciellt om huset inte är uppvärmt året runt.

Den enkla regeln är att fukt går från varmt till kallt där det kondenserar.. det är dumt att skicka in uppvämd fuktig luft under sommaren i krypgrunder i trähus...dvs de luckor som finns i grunderna på dessa hus ska alltså vara stängda på sommaren och öppna på vintern (Tvärtemot vad de flesta tror)

Bäst är förstås att inte ha någna luckor alls, men en sorbtionsavfuktare gående kontinuerligt i grunden....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.