prototypen skrev:
Shunten kan mycket väl sitta före, förlusten från växlaren minskar (behöver inte isolera lika mycket) dessutom så hålls temperaturen lägre och jämnare vilket minskar påkänningen på växlaren.

Protte
Hur ska jag koppla ihop det då?
Tänkte ju mata värmeväxlaren genom att dra framledningen till huset igenom den för att slippa ytterligare en pump.
Jag tänkte ju då sätta den före shunten till huset för att snabbt kunna komma upp i temperatur när man vill ha värme i verkstan.
Är det kanske bättre att sätta värmeväxlaren efter husets shunt med framledningsgivaren efter till den shunten efter värmeväxlaren.

Man skulle då uppnå automatisk uppshuntning när verkstadens pump på andra sidan värmeväxlaren börjar dra värme från växlaren.

Hoppas ni fattar mitt surrande och säger till mig hur detta ska kopplas.

Kanske är det bästa att ha ännu en pump som matar växlaren separat istället?
 
Redigerat:
Vad händer då husshunten stänger då får du ingen värme till verkstan, nu kommer det väl inte bli problem då verkstan inte behöver värme då huset stänger.

Sätt ett T-rör på pannan och två st shuntar och varsin pump.

Protte
 
Jo fast jag tänkte ju att i en situation då huset kräver en låg frammatning, så kommer ju växlaren få sitt ändå eftersom jag skulle sätta framledningsgivaren efter växlaren.
Shunten skulle se till att uppnå denna låga framledningstemperatur till huset efter att vattnet redan passerat och kylts av utav värmeväxlaren.
Vattnet in i värmeväxlaren borde då vara varmt även om huset endast kallar på låg värme.
Tänker jag fel?
 
Ska du efter växlaren ha en shunt för verkstan?

Protte
 
Japp. Det var så jag tänkte.
Då blir det en pump mindre.
Hur tror du det skulle fungera Protte?
 
Kanske är det risk för konstiga svängningar när shunten för verkstan påverkar hur mycket shunten för huset behöver dra på?
 
Att riskera ett sådant system för att spara en pump.

Protte
 
Du har rätt.
T-koppling och dubbla pumpar får det bli.
 
Då tar jag den gamla pumpen som sitter i huset och matar värmeväxlaren med och sätter en ny i huset.
Eller är d bättre att sätta pumpen för huset i pannrummet?
Spelar kanske ingen roll?
Vad för pump ska man köpa?
Vad har varvtalsstyrd för fördel jämfört med vanlig och har man någon speciell typ av shuntventil när man kör varvtalsstyrd pump, eller är det som vanligt?
 
Då har jag just skickat iväg en beställning på en massa blåa rör och svarta delar mm från rinkaby.
Första gången jag ska bygga med gängade rör.
Hur gör man i slutet?
Jag menar att om man börjar vid tex tanken och ska till laddomaten och man har skruvat ihop rören hela vägen fram till laddomaten.
hur skruvar man då fast laddomaten?
Det går ju inte att rotera hela laddomaten när det ska ihop...
Jag har gissat att detta är lösningen på problemet ----> http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-skarvror-20/

Har jag gissat rätt?
 
Det där är gammelsortens skarvning när man inte kan vrida på delarna.
Det lite modernare sättet är med en höger vänster skarv.

Protte
 
Det finns något som kallas unionkoppling med. Det satte jag emellan tankarna.
 
GordonE skrev:
Det finns något som kallas unionkoppling med. Det satte jag emellan tankarna.
Detta hittade jag på rinkaby.
Men att använda denna innebär att man måste gå upp eller ner en dimension och sedan tillbaka igen då eller?
Det är ju större gänga på ena sidan.
http://www.rinkabyror.se/artikel/unionkoppling-32rx20rinv/
 
prototypen skrev:
Det där är gammelsortens skarvning när man inte kan vrida på delarna.
Det lite modernare sättet är med en höger vänster skarv.

Protte
Det där med höger vänster skarv hittar jag inte.
Heter den så?
 
Thomas_2 skrev:
Detta hittade jag på rinkaby.
Men att använda denna innebär att man måste gå upp eller ner en dimension och sedan tillbaka igen då eller?
Det är ju större gänga på ena sidan.
[länk]
Sök på union istället. De har förkortat på sin hemsida. Finns med samma gänga i båda ändarna.

Mvh Gordon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.