De flesta tvättar jag kollat upp har klarat 60 grader på invattnet, det är nog en helt ok kyltemperatur för de flesta pumpar, och rätt hyfsat varmt samtidigt.

Hur hett blir vattnet i en hetvattentvätt? Varmare än 60 antar jag eftersom det kallas just hetvattentvätt ;)
 
Det blir ånga, lite beroende tryck antar jag. Dieselvärmarna värmer till lååångt över hundra grader om man vill.
 
MathiasS skrev:
Det blir ånga, lite beroende tryck antar jag. Dieselvärmarna värmer till lååångt över hundra grader om man vill.
Ja, då blir det ju en helt annat typ av tvätt. Måste vart nåt fel på den hetvattentvätten jag testade, även om värmaren gick och det var en stor kärcher, för det var långt ifrån så varmt.
 
Eller ånga föresten, det kan ju feltolkas. Tittar man på Kärchers 3fastvättar så värmer dom till mellan 80-155 grader.
 
kinglolle skrev:
Har haft Kärcher 585 på jobbet i några år och de har numera köpt K 5.700
Är inte du advokat?!

...det är klart. Kontorsstolen ska ju tvättas...
 
Nyfniken skrev:
Är inte du advokat?!

...det är klart. Kontorsstolen ska ju tvättas...
Hehe, jurist! ;)

Stort företag med ett par vaktmästare som även sköter underhåll på firmabilarna plus att de med tjänstebil ges möjlighet att utnyttja tvätthall och utrustning. Så nästan rätt
 
MathiasS skrev:
Eller ånga föresten, det kan ju feltolkas. Tittar man på Kärchers 3fastvättar så värmer dom till mellan 80-155 grader.
Vatten under tryck kan vara långt över 100 grader.
 
Självklart. Tyckte bara mitt förra inlägg kunde tolkas som att det bara kom ut ånga och det är ju inte riktigt sant.
 
Själv tänker jag att det kan vara trevligt med ett varmvattenutkast är man ska tömma upp en hink med vatten till biltvätten också, speciellt vintertid. Att spola av bilen (eller hojen) är nog 40 grader max temp som jag kommer använda mig av, även fast de flesta (ja de jag kollat på vart fall) högtryckstvättar klarar 60 grader. "Riktiga" hetvattentvättar vet jag inte vad man behöver ha till om man inte vill blåsa lacken av bilen såklart.
 
Hetvatten på bilen handlar om att slippa eller kraftigt minska behovet av avfettningsmedel vid tvätt.
 
Nja, dom kanske lossnar dom med, men överhuvudtaget så är det mycket skit som löser sig i hett vatten. Testa tex i duschen med något som kan spruta ånga, du kommer bli förvånad över hur mycket skit som lossnar från klinkerfogar etc, helt utan arga lösningsmedel.

Har bara provat några få gånger själv men jag gissar att man kan skippa vanlig alkalisk avfettning helt.
 
För egen del blev det en 7/18Cplus, 3fas, kallvatten, 175bar/700liter/tim så nu har jag lovat mig själv att sluta leta stationära trefasare från gamla tvätthallar.... Återkommer med en testrapport när jag installerat ett par

22998-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
frav skrev:
Jag köpte mig en sånhär Stihl RE 128 Plus idag. Har inte kopplat in & kört med den. Men det första intrycket genom att bara handskas med maskinen rent fysiskt ger ett gediget intryck.
Det tog mig ett drygt år att få till första användandet av Stihl RE 128 Plus:en. Ibland klaffar inte allt som man tänkt sig. Men men... det var en riktigt trevlig upplevelse att äntligen få använda denna HT-tvätt. Har tidigare kört med en "Kew Alto Dynamic 6530437 P406" 2,1kw 140bars 420-500lit/h maskin från 2003, som ändå funkat/funkar ganska hyggligt. Men denna Stihl RE 128 Plus är märkbart mycket bättre, även om specarna maskinerna emellan är ganska lika. 10A säkring är dock ett gränsfall iom dess 2,3kw. Klippte att par 10A diazed proppar under de ca 4h jag sträckkörde med den. Så för bekymmersfritt användande vid längre körningar bör man nog ha 13A, eller vila lite emellanåt. Den stålkordsarmerad slangen är kanoners, bara synd att den är 9m kort. Stihl borde ju haft 12-15m för att vara lite "bättre" än andra. Slangvindan rymmer ju betydligt mer är futtiga 9m. Så jag måste skaffa en längre HT-slang för att få tillräcklig räckvidd. Annars är jag i nuläget helnöjd med vad den presterar.
Vad säger expertisen om HT-slang, en längre fast slang på vindan, eller koppla på förlängning vid behov? Hur mycket sänks tryck & flöde av Stihls förlängningar i dessa längder?
Stålkordsarmerad, 7 m, 49005008211
Stålkordsarmerad, 10 m, 49005008212
Stålkordsarmerad, 20 m, 49005008213
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.