Ellagård skrev:
Har byggt ett mindre däck (ca 15m²) med min GSR 10.8 Li-2 och beställde kort därpå en 18V-maskin. 10.8:an klarade inte 55mm trall-skruven på tvåan, så det blev till att mala på ettan, vilket tog en ruskig tid. Förvisso använde jag tiden till att bestämma mig för att köpa en större maskin....

10,8:an är grym till mindre jobb, speciellt inomhus med kompakt storlek, mycket kraft på ettan och mjuk väska som inte slår sönder inredningen när man bär runt den. Dock har den för lågt varv för seriöst borrande.
Har precis skruvat trallen på vår altan, 20kvm, 55mm skruv i 28mm trall. Vid något tillfälle var jag inte uppmärksam och höll på att dra skruven rakt genom trallen, kör bara i 2'an. Det känns ju som att det antingen måste vara fel på din maskin, dina batterier eller skruven. Jag har även skruvat alla beslagen och stolpskorna i altanen, reglat väggar, skruvat gips i både trä och plåtreglar, läktat ner innertak, byggt kök mm med min GSR 10.8. För de flesta normalfall, åtminstone upp till 6 x 100 träskruv i vanliga "mjuka" träslag så är det sällan jag använder ettan.
 
Du har en bra poäng, möjligen kan batterierna ha varit lite trötta, i kombination med Byggmax-skruv och hård trall. De flesta skruvar gick att dra på tvåan, men inte alla. Därför valde jag att köra på ettan för att slippa växla. Tycker dock att det visar att 10.8:an är marginell när det skall byggas ute-projekt i större skala, för inomhusprojekt som dina (gips, kök mm) har jag också kört med lill-maskinen.
 
För ett stort trädäck hade jag funderat på en hyrmaskin för bandad skruv.
 
Jag har både Makitas vanliga och med slag. Använder nästan bara slag-maskinen när det ska skruvas.
Dock är nog dom flesta dyrare maskiner är nog likvärdiga. Då batterierna är nästan lika dyra som maskinen, kan det ju vara bra att kolla vad mer man kan tänkas behöva som kan köras på samma batteri. Fick tex hem en grästrimmer igår, som ju blir ganska billig om man slipper köpa med batteri.
 
Jag är generellt pryltokig och gillar att köpa dyra grejer, men när jag köper batteridrivna verktyg så försöker jag tänka till ett varv till.
Ofta använder jag inte mina verktyg speciellt mycket. Eftersom batterier generellt har en begränsad livstid på ett par år kombinerat med att batterierna ofta kostar lika mycket som maskinen så blir det väldigt dyrt per skruv med den dyraste skruvdragaren :)
 
Hejdes I Lödde har Makita och DeWalt om du vill klämma på dom.
 
Nyfniken skrev:
Jag är generellt pryltokig och gillar att köpa dyra grejer, men när jag köper batteridrivna verktyg så försöker jag tänka till ett varv till.
Ofta använder jag inte mina verktyg speciellt mycket. Eftersom batterier generellt har en begränsad livstid på ett par år kombinerat med att batterierna ofta kostar lika mycket som maskinen så blir det väldigt dyrt per skruv med den dyraste skruvdragaren :)
Om man inte har flera verktyg med samma typ av batteri, då känns det enklare att motivera batteriköp.
 
Och om man köper på eBay så kan man ju fynda riktigt billiga batterier, t.ex när jag hade bosch 14,4v så köpte jag 2 st 2,6Ah Li-Ion från Tyskland för 600kr med frakt totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.