Har ett tegelhus från 1982 med källare. I nästan varje rum i källaren sitter en tallriksventil och ute på grunden ett galler och precis efter gallret sitter ett insektsnät och flera av dessa har släppt lite grann och fyller därmed inte sin funktion. Har haft lite tvetjärtar och spindlar inne så vill försöka åtgärda det. Tänkte på hur jag kan lösa detta, känns som rätt knepigt att från insidan komma åt och få fast det på något sätt men säkert möjligt. Men isåfall hur? Eller ska jag byta ut dessa för att det är dåligt med dom jag har för att ha något mer modernt?
 
Kanske går att ta loss gallret och sedan sätta nätet innanför och sen klämma fast nätet med gallret?

Sent from my LT15i using Byggahus
 
bockara skrev:
Har ett tegelhus från 1982 med källare. I nästan varje rum i källaren sitter en tallriksventil och ute på grunden ett galler och precis efter gallret sitter ett insektsnät och flera av dessa har släppt lite grann och fyller därmed inte sin funktion. Har haft lite tvetjärtar och spindlar inne så vill försöka åtgärda det. Tänkte på hur jag kan lösa detta, känns som rätt knepigt att från insidan komma åt och få fast det på något sätt men säkert möjligt. Men isåfall hur? Eller ska jag byta ut dessa för att det är dåligt med dom jag har för att ha något mer modernt?
Du kommer inte att skydda dig mot tvestjärtar och spindlar genom att stänga till där. De tar sig in om de vill...
...det gör även så stora djur som möss. Det finns alltid kabel/rörgenomföringar som de kan ta sig in genom...
 
Tack för era svar.

Går kanske ta bort gallret men dom sitter rätt bra tror jag.

Okej insekter tar sig väl in men borde väl stoppa en del om insektsnäten är hela iallafall.
 
Jag har källare murad av ytongsten och jag hade samma problem som du och jag pillade bort alla tallriksventilerna försiktigt och satte in en något för stor ruta rostfritt insektsnät så att det spände åt alla håll, tätade sedan kanterna mot murningen med silikon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.