Vi är rådvilla... Vi har en bygglovsritning från arkitekten och skall nu börja bygga. Snickaren (vi bygger lösvirke) säger att det räcker för honom om han får en måttsatt ritning att arbeta efter. Arkitekten tycker att vi skall skaffa en riktig konstruktionsritning. Han har förmedlat kontakten och vi har fått ett pris på 75.000 kronor.

- Vad har NI betalat för konstruktionsritningar, verkar inte detta dyrt?
- Vad innehåller egentligen en konstruktionsritning?
- Kan en van snickare klara jobbet utan? Huset är vinkel, ej 90 grader med komplicerade takvinklar och en mindre övervåning.

Och sist men inte minst - hur hittar man en bra konstruktör?
 
75000 är nog ett "normalt" pris om du går till en större firma (typ WSP, Tyréns etc.), de brukar ligga runt 10-15000 / ritning och du får nog räkna med minst 5 ritningar, grundplatta (armering), måttsatt plan, takplan (specielt takstolarna är ju viktigt att de håller och är rätt i mått, kan du få från en takstolstillverkare iofs), detaljritningar....
Om du däremot går til en "källarkonsult/enmansfirma", så bör du komma mycket billigare undan. Beror mycket på arkitektens underlag också, om det är bra och ritat i CAD, så har konstruktören mycket "gratis" = billigare. Det kan ju vara så att snickaren kan bygga "fritt" efter arkitektens ritning om han är duktig och har gjort liknande hus, men kommunen kräver ibland mer avancerade konstruktionsritningar och beräkningar.
 
En "källarkonsult/enmansfirma" kanske snickaren kan tipsa om, kolla i gula sidorna annars (ingenjörer).
 
Vi betalde knappt 15 000 för våra k-ritningar, men det var kanske ovanligt billigt. Vår arkitekt ordnade det.

Jag rekommenderar dej absolut att ta fram k-ritningar, även om vårt hus inte byggts exakt efter dessa är det en stor trygghet att kunna kunna gå tillbaka till dessa när saker går fel eller oklarheter uppstår. Dessutom måste du ju ha nån form av hållfasthet/lastberäkning för huset och det har sällan snickare kompetens att ta fram.
 
Att bygga en villa är, oavsett vad arkitekten säger, inte att jämföra med byggnation av en rymdfärja.
Säger snickaren att han klarar sig med en måttritning, så gör han med all säkerhet det.

Se bara till att du har referenser på snickaren så det inte är ett blåbär eller en klåpare. Och kolla med kommunen så inte småpåvarna på bygglovsavdelningen absolut ska ha en konstruktionsritning.....
 
för bygglovet brukar tomtplan och fasadritning samt bomlagsritning räcka.

är det en bra snickare kan han konstruera själva huset.

viktigt är bara att snickaren talar om hur han tänker konstruera så att du får vad du betalar för
 
Ellax skrev:
Snickaren (vi bygger lösvirke) säger att det räcker för honom om han får en måttsatt ritning att arbeta efter. Arkitekten tycker att vi skall skaffa en riktig konstruktionsritning.
Håller helt med jureit och Karl XII ang. angelägenheten i att kontrollera att snickarens kompetens/erfarenhet är tillförlitlig.
Tror dock att det är minst lika viktigt att veta att arkitekten "förstår" vad han ritar, inte bara att det ska bli estetiskt tilltalande i fantasin och på papperet, utan även att det ska hålla för höststormar, vinterns ev. snötyngd osv. osv. ;)
Har bekanta som anlitade arkitekt och där en del av den estetiska "charmen" på arkitektens ritning, efter hållfasthet/stabilitetsberäkningar fick maka lite på sig ;) kanske er arkitekt gärna vill att någon kontrollberäknar hans ritning åt honom ;D
Så summa summarum är nog kompetensen hos arkitekten lika viktig om man ska skippa konstruktionsritningen, så inte snickaren tvingas stå och göra vitala anpassningar konstant under resans  gång ;), även sådant har ju en tendens att bli till en merkostnad pga. större tidsåtgång samt risk för att tidplanen inte håller.
Men skulle jag själv tvingas välja så skulle jag utan tvekan, om jag hade 100% förtroende för snickaren, sätta min tillit till den erfarne praktikern som gjort jobbet många gånger "in real life"

//Christina.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Arkiteker har en förmåga att snöa in på (i deras tycke) moderiktiga och vackra lösningar.
Det brukar allt som oftast drabba plånboken. Att t.ex. anpassa rumsstorlekar efter standardmått efter skivstorlekar och regelbredder och kanske koncentrera kök, badrum och tvättstuga till samma del av huset spar en hel del stålar i extra arbete, spill och materialkostnad.

Såna saker brukar gubbarna som bygger husen ha mycket bra koll på...
 
Japp. Håller med. Det skadar aldrig att bolla arkitektens skisser mot byggmästare/byggare.

En allmän reflexion bara: Vet ej hur det är i Sverige, men här så krävs hållfasthetsberäkningar på valv och tak för att byggnaden skall kunna godkännas.
 
Det finns lite mer att läsa i en tidigare tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1046386728;start=16#16

Det är säkert olika från kommun till kommun om det krävs k-ritningar eller ej, men som du ser i tråden behövs det inte i vår kommun. Vi har inga konstruktionsritningar på sluttningsplanet, men killen som bygger vår trädel får hjälp av takstolstillverkaren att beräkna lasterna på takstolarna och eftersom vi har två ryggåstak efter varandra (i 45 graders vinkel) så hade de i sitt första förslag placerat en bärande pelare mitt i vardagsrummet, något som vi inte tyckte var särskilt lämpligt. Min sambo kom då med ett annat förslag hur man på ett smartare sätt kunde ta upp lasterna i taket och då pillade de väl in hans förslag i sitt beräkningsprogram och vi fick sen veta att det skulle gå att konstruera så. Så det var tur att vi tänkte till lite själva där, annars kanske vi hade trott att en pelare var den enda lösningen.

Vårt "problem" är att vi har gjutit väggar i vårt sluttningsplan och att KA vill att vi skall ha k-ritningar. Nu säger KA att han vill för att kommunen kräver och vi har pratat med kommunen som säger att de inte kräver, så förhoppningsvis blir det inga problem ändå. Väggarna är alltså 20 cm tjocka, gjutna med dubbla armeringsnät och man behöver inte vara raketforskare för att inse att de kommer att hålla, och det säger KA också att de kommer att göra, men i hans roll ingår ju knappast att göra rimlighetsbedömningar, utan snarare att vara ännu en byråkrat som granskar dokument. Inget ont om vår KA, jag är jättenöjd med honom och han gör bara sitt jobb.
 
Låter dyrt, det kan som tidagre talare sagt stämma om det är en av de stora konsnulterna som är tillfreågade.

Jag gjorde våra själv, räckte med plan-, fasad- och sektionsritning. Belastningsritningar för taket fick vi av takstolstillverkaren.

Du bör ha någonting att lämna till snickaren som visar vilken väggtjocklek mm som skall användas. Så du får det du vill ha. Snickaren kan säkerligen bygga huset efter måttsatt ritning, men han kan förmodligen inte att dokumentera sina lösningar.

Är oxå bra att ha grundläggande konstruktioner dokumenterade, tex hammarbands konstruktion, tvärlagda isoleringsskikt etc vid en ev besiktning.

Det tror jag tralala

/Stefan
 
Jag skulle inte våga bygga utan en K-ritning. Speciellt om man har öppen planlösning. En utförlig K-ritning borde ligga på max 20.000. 75.000!! :surprised: Låter som om min elektriker sadlat om till en annan bransch...

mvh
David
 
Tackar får alla inlägg!!! Vi har funderat och funderat och kommit fram till följande:

- Vi SKA skaffa en konstruktionsritning, det känns tryggast så. Då har vi också något att jämföra med gentemot snickarens lösningar.
- Vi SKA INTE betala 75.000 för den med tanke på att så många av er hittat billigare konstruktörer. "Fina, stora firman" får stå tillbaka.

Då var bara nästa problem... Att hitta en bra konstruktör som är intresserad av villor. De jag pratat med har sagt ungefär "Tja, skulle ju kunna vara kul som omväxling". Låter oroväckande tycker jag. Så vet någon en bra konstruktör i Göteborgs-trakten, eller strax söder om (Kungsbacka) så skriv in!
 
Har du hittat någon konstruktör?
 
Jag är konstruktör och sitter själv och väntar på ett bygglov i närheten av Kungsbacka. Jobbar i Göteborg och vi har gjort åtskilliga villor. Stora som små. Som sagt kan priset variera beroende på vad som skall göras men personligen har jag ritat K-handlingar för 10´ och för 110´ så det finns stora skillnader. Mest beror det på den som har ritat planlösning eller om grunden är krånglig.

Mvh Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.