Hej,

Vet ej om tråden passar här eller någonannanstans.

Ett företag bygger en takkupa åt oss på sydsidan/skuggig sådan av vårt hus. Nu har det läckt pga dålig täckning med pressenning till nedervåningne. vi har fått uppsaktningsvis 2- 3 dl regnvatten ut på vårt parkettgolv på nedervåningen. Ett fönster, tapet o parkettgolv är skadat.

Enterprenören kommer ju på återställa detta, men jag undrar påverkas insoleringen och fönstret? borde de byta ut isolering och byta fönster? Eller kommer ett int epåverka. Mögel och fukt är ju inte kul att ha i en vägg.......

Brrr.
 
Att det blir vått en gång behöver inte innebära bestående skada men för att veta det behöver man nog öppna väggen och låta den torka ut ordentligt, det hela är annars en försäkringsskada som faller på firman som gör jobbet.
 
Hur vet vi? Skall vi begära att de öppnar väggen o tittar?

Företaget har tagit på sig ansvaret (svårt att inte...). Jag funderar bara på om vi skall be dem öppna o titta.

Det synliga "problemen" på nedervåningen verkar torka ut bra.
 
Redigerat:
Kan fukten ens teoretiskt torka ut i väggen? Kan det bli 30 grader om man har tur......i väggen alltså.
 
Fukt torkar inte på grund av värme, utan med ventilation. Det är som bekant inte fuktigt ute om det är flera minusgrader, sommartid är luftfuktigheten större även inomhus.
 
Värme ger drivkraft till fuktvandring. Man använder ibland mikrovågor för att värma upp byggnadsdelar som blivit fuktiga så visst är väl värme ett bra sätt att torka ut?
 
Tack. Praktiskt för att veta om det är tillräcklig ventilation o drivkraft för att torka ut finns, skall man då mäta fukt? när? Efter 2 veckor, 3 mån?
 
Man skiljer på kvantitativa mätningar och kvalitativa. Det svåra är att tolka data.
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Det är som bekant inte fuktigt ute om det är flera minusgrader, sommartid är luftfuktigheten större även inomhus.
Mja. Det är som bekant fuktigt ute även vid minusgrader.

Det är t.o.m så att relativa luftfuktigheten rH rätt ofta är på 100% eller nära 100% under vintermånaderna, särskilt i södra Sverige.
Men den absoluta luftfuktigheten (gram vatten / m3 luft) är däremot låg, då kall luft inte klarar att bära så mycket vatten.
 
Nu har det gått lite tid. Vi har en stick fuktmätare hemma med två nålar som man kan trycka in i tex väggar i lister. På stället där det rann vatten kan jag mäta upp över 30% fukt i tipset....på andra ställen i huset är det under 11%. Visst bör det torka ut till under 15%? Eller vid vilken fukthalt bör man riva ur o torka? Vi har tapet så så omfattande är det nog inte en väggstump på ca 2m kanske.....
 
31-33%...
 
Om entrepenören ändå ska fixa felen är det väl lika bra att ta ner och titta hur det ser ut? Så får du sova gott på nätterna sen också.

Skulle nog inte klara av vetskapen att jag eventuellt har ett groende mögelangrepp i en av mina innerväggar :)
 
Mikael_L
Byggis1976 skrev:
Nu har det gått lite tid. Vi har en stick fuktmätare hemma med två nålar som man kan trycka in i tex väggar i lister. På stället där det rann vatten kan jag mäta upp över 30% fukt i tipset....på andra ställen i huset är det under 11%. Visst bör det torka ut till under 15%? Eller vid vilken fukthalt bör man riva ur o torka? Vi har tapet så så omfattande är det nog inte en väggstump på ca 2m kanske.....
Det du använt är en fuktkvotmätare.
Den mäter ju förvisso lite olika beroende på träslag samt om man mäter på absorptionskurvan eller sorptionskurvan, dvs under uppfuktning eller avfuktning.
Men en fuktkvot över ca 15% är inget bra, då är det risk för påväxt och/eller andra problem.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1531
 
Vi har köpt mätaren på claes ohlsson, men den visar 11% på gipset på andra sidan huset o 33% vid skadan. I vatten mäter den " overload".
 
...men vi har drabbats av en oserös entreprenör så de lär bråka maximalt om huruvida de skall åtgärda eller inte.....suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.