Jag funderar på hur jag bäst löser altanbygget....
Jag har ca 2,40 mellan plintarna och ca 2 meter mellan bärlinorna. Tanken är att sätta stolpar 70x70 och sedan skruva bärlinorna " från sidan". Om jag tittar spännviddstabellen, så verkar det nästan svajigt... Jag hade en idé att köra "dubbla" bärlinor, och skruva två 45x145 på varsin sida av stolparna, skulle det funka?

Sent from my ST18i using Byggahus
 
Dubbla skruv-limmande 45x125 där den ena är kortare som bärlinan vilar på och den andra skruvar du i sidan på bärlinan?!
Gira gärna ändträt på den som ligger vid sidan av bärlinan för att underlätta vattenavrinning.
 
De dubbla 45x125 du pratar om, är det stolpen du menar då? Planen är att stolparna ska fortsätta förbi trallen och även vara staketstolpar, och eventuellt även något att sätta ett solsegel i också...

Sent from my ST18i using Byggahus
 
Jag tror Slacker har missförstått dig. Gör som du skrev i ditt första inlägg. (Obs, jag har inte kontrollerat med spännviddstabellen)

Ska du göra stolpar av reglar så ta 45x95 i stället för 45x125.
 
Rent spontant så kommer det att duga bra.
Vilken dimension skall du ha på bjälkarna sen?

En bekant som jag hjälpte altanen med, fick pga utrymmesskäl bygga med 2st 45x95 som bärlina i mitten.
45x95'orna satte vi omlott, så att de inte skarvades på samma plint.
Den altanen var 4m djup, 2m mellan plintarna i båda riktningarna.
Bjälkarna var därefter 45x195 cc60.
Yttre bärlina var en 45x195 som låg i samma nivå som bjälkarna.

Det blev i mina ögon, en "stum" altan.
 
Men är det ok att skruva en bärlina på varsin sida av stolparna?

Finns det en fördel att inte köra en solid stolpe utan att skruva ihop två reglar?



Sent from my ST18i using Byggahus
 
Nu såg jag jows inlägg... (så ni inte tycker jag är dryg som inte svarar på tilltal).
Tanken är att ha 45x145 som bjälkar...
Hur " exakt" är den där spännviddstabellen? Kan man inte "lura systemet" med kortlingar och hur ostadigt blir det om man underdimensionerar något?

Sent from my ST18i using Byggahus
 
Jag tycker att det är snyggare med en solid stolpe, rent estetiskt då alltså.
Hållfasthetsssigt kvittar det i din konstruktion.
Man slipper grejja så mycket med urtag när man gör stolpe av två reglar, bara göra den ena kortare.

Jag tror det blir bra som du tänkt.
Använd 28mm trall bara, annars sviktar trallen i sig själv även om konstruktionen är stum.
 
Gallianoman skrev:
Finns det en fördel att inte köra en solid stolpe utan att skruva ihop två reglar
Stolparna spricker och kan vrida sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.