Håller som mest på att förbereda pannrummet inför byte av panna. Har ett par funderingar som jag gärna skulle vilja ha hjälp/synpunkter på.
Pannan kommer stå på ett befintligt fundament som är 7 cm högt. Min tanke är att gjuta ett 7 cm högt fundament till min rektangulära acktank och sen lägga ett regelverk av 45x45 reglar och sedan isolera under. Skulle kunna gjuta upp till 10 cm då kan jag isolera 40 cm ovan tanken men om 7 cm räcker så varför gjuta mer? Så till mina frågor:

1) Räcker höjdskillnaden mellan panna och acktank eller skall man ta till mer?

2) Funkar det att ställa tanken på reglar som jag tänkt göra? Kanske enormt nojjigt men jag tänker på brandrisken:surprised:.

3) Isolering under reglarna: Hur blir det med tanke på fukt? Är det en risk att lägga isolering under reglarna ur den aspekten?

4) Tips på isolering under tanken? stenull? Gullfiber? Markisolering?

Som vanligt så är jag extremt tackam för all respons:)
 
Hej,

Jag har ställt min oisolerade tank på markisoleringsskiva (sån som tål mera tryck, kommer inte ihåg vad de heter) med en 12mm OSB-skiva emellan. Räknade på det tidigare och skivan klarade långt mera tryck än vad tanken pressar på den. och då har jag en 2,5meter hög rund tank.
 
Håller själv på att sätta in mina nya tankar och i mitt fall har jag rektangulära tankar med slät botten dvs. inga ställbara fötter, så jag började med att flytspackla hörnan där tankarna ska stå för att få golvet i våg, sedan använde även jag trycktåliga markskivor 50mm och på detta en 9mm mineritskiva.
 
Tack för responsen:) Pratade med en kille på Jackon i Göteborg (dom gör Markskivor). Han sa att skivorna inte ska utsättas för temperaturer över 80 grader under längre tid. Om dom gör det kan det uppstå strukturförändringar i skivan som gör att den antingen sväller eller bryts/sjunker ihop. Hur ska man tänka kring det? Jag har en rektangulär tank som jag ska ställa upp. Antar att tanken på sommaren bör hålla rätt hög temp även i botten under lite längre tid(?). Hur kan man göra annars? Funderade som sagt på reglar och sen någon form av isolering mellan dem.
 
Var pga. värmen som jag blev rekomenderad att lägga en mineritskiva i mellan då dom skulle leda värme dåligt. jag var tydlig med att tala om att tanken blir 80 grader i botten då det är nyeldat och enligt honom så skulle det inte vara några problem med denna lösning. jag upplevde det som att han hade kollat det med tillverkaren av skivor, men jag kan som sagt bara gå på vad killen på bygghandeln sa.
 
Ja det verkar ju helt klart som en lösning. Minerit verkar bra ur den aspekten.
 
Verkar lite överarbetat, varför inte bara ett regelverk med mineralull mellan?
 
i mitt fall kändes det som den minst arbetskrävande lösningen då mina tankar inte har ställbara fötter var jag tvungen att göra något åt fallet mot golvbrunnen för att få tankarna i våg på ett enkelt sätt. alternativet att kilsåga reglar eller pilla med mellanlägg och samtidigt få en jämn tryckfördelning mellan reglar och tank kändes i mitt fall som mer jobb.

kostnadsmässigt kan jag hålla med att det är lite överarbetat men på en sådan liten yta blir det inte kostnaden stor samt att det gick fort och smidigt.
 
Har precis samma förutsättningar som Anjn. Därför lutar det åt den lösningen han skrivit om. Blir väl aningens dyrare men å andra sidan ganska lättjobbat. Vill minnas att boverkets allmänna råd dessutom föreskriver att trä ej skall ligga an mot ytor som överstiger 80 grader. Nu är det väl förvisso så att tempen i botten på tanken är den del som väl relativt snabbt kommer ner i temperatur, i synnerhet på vintern. Råden är väl dessutom inte juridiskt bindande för mig(?) men de finns ju av en anledning
 
Jag litar dock mer på en träregel på sikt jämfört med skummad plast. Se till att tillverkaren verkligen garanterar konstruktionen så att inte plasten sjunker ihop pga temperatur och långtidslast.
 
Ställ inte tanken på trä! Eftersom det av lite olika anledningar kan bli blött på golvet ruttnar virket.
 
Har kikat lite på nätet i dag, och när det gäller långtidslasten så är det nog ingen fara kollade data bladet på jackofoam xps 200 och den klarar 9177 kg per m2 långtidslast och 20400kg per m2 korttidslast och den ska klara 75 grader kontinuerligt. i mitt fall blir det ca 1600kg/m2 så det är ju lite marginal. gäller bara att isolera bort ca 5 grader så är man på den säkra sidan. http://www.jackon.se/eway/default.a...1:::0:0&__new_5762=3403:16932::0:5784:3:::0:0
 
Fotografen skrev:
Ställ inte tanken på trä! Eftersom det av lite olika anledningar kan bli blött på golvet ruttnar virket.
Men om man använder impregnerat virke och lägger tjärpapp under reglarna? Hur har du gjort själv?
 
Det är ingen fara med fukt eftersom golvet under tanken kommer att bli snustort. Om inte det rinner vatten där hela tiden förstås. Trä tål att bli blött bara det får torka mellan varven
 
Rimligtvis borde ju värmen från tanken driva fukten åt något annat håll så att reglarna håller sig torra, men nu är jag ute på gissningar, och jag kände att jag hellre valde ett annat alternativ i fall att.
ett annat alternativ är ju om du har lite u-balk som ligger och skräpar jag mätte några balkar som jag hade liggande då jag övervägde alternativen och dom jag mätte på var 100mm breda och 50mm höga så då skulle en fema isolering passa mellan dessa. Balk är dyrt att köpa nytt, men då kan du vara helt lugn både vad gäller bärförmåga och temperatur. Enda nackdelen är väl att dom leder ner lite värme i golvet, men det borde vara av väldigt liten betydelse i botten av tanken.
 
  • Gilla
jussi_76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.