Hej jag har nyligen köpt en gasolgrill (Landmann Flatbed eco 12749) och den är så väldigt dålig på att värmen. Jag kör den på max och köttet är genomstekt innan det bryns. Är det någon som vet om jag kan göra något. Jag har tänkt lite på att byta till en regulator för 50mbar istället för den svenska på 30mbar.
På pappret ska denna grill ha 10,5kW och en grillyta på 2650,5 cm2, dvs 3,96 W/cm2.
http://www.landmann.se/gasolgrillar/gasgrillvagn/12749/flatbed-eco/
Tankar om detta och andra lösningar uppskattas.
 
Vad har du för typ av galler? Gjutjärn eller rostfritt?

Har en Weber med rostfritt emagerat galler och upplever med att det kan vara svårt att få den där fina grillytan ibland. Tror det beror mycket på att det är svårt att hålla värmen i de gallren. Men jag kan ha fel :)
 
Gäller att ha locket på hela tiden. Varje gång man kollar till köttet sabbar ytan Samt att ha värmt på grillen järnet innan man lägger på köttet.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Min Landmann är av en annan modell men jag får inte upp temperaturen högre än 200 grader. I bakkanten på grillen är det en nästan decimeterstor glipa när locket är stängt och så är det inte på andra märken jag sett. Dock grillar den bra med all önskvärd stekyta och jag vågar mig inte på att modda en gasolgrill.
 
Jag upplever samma problem på båda våra Weber gasolgrillar och har letat efter en 50 mBar regulator att prova med.
Det verkar som alla gasolgrillar är gjorda för Barbecue och inte för att Grilla.
 
nikasp
Vilka modeller har du?

stilofunk skrev:
Jag upplever samma problem på båda våra Weber gasolgrillar och har letat efter en 50 mBar regulator att prova med.
Det verkar som alla gasolgrillar är gjorda för Barbecue och inte för att Grilla.
 
En äldre Spirit 310 och en Q200 (på landet som komplement till en kolgrill, One-Touch Premium 47.)
 
nikasp
Hmmm... klurar på en Q220 som enda grill pga förbud för öppen låga/kolgrill i min BRF. OK köp eller?

stilofunk skrev:
En äldre Spirit 310 och en Q200 (på landet som komplement till en kolgrill, One-Touch Premium 47.)
 
Utöver den låga effekten med öppet lock har den fungerat perfekt! Fast idag finns det väl flera likvärdiga i rostfritt till lägre pris?
 
Det är indirekt grillning som gäller på min weber gasgrill så tror jag det är med som flesta, bara en vanesak sedan så får man färg


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
nikasp
Jag ska ta en koll. Har väntat så länge så snart är det ju vinter igen :)

stilofunk skrev:
Utöver den låga effekten med öppet lock har den fungerat perfekt! Fast idag finns det väl flera likvärdiga i rostfritt till lägre pris?
 
Jag håller helt med. De är mer gjorda för bbq än för grillning för jag förstår inte hur man ska kunna få färg med den utan att kräma med locket stängt och förvärma så det blir gallret som steker istället för infravärmen som grillar, smakmässigt är det som natt och dag.

Det är indirekt grillning som gäller på min weber gasgrill så tror jag det är med som flesta, bara en vanesak sedan så får man färg.
Hur gör du att få bra färg och ändå få tex stekgrad rare

Att modda en gasolgrill till 50mbar i landmann-fallet tror jag bara handlar om att man sätter på en regulator som den är designad för. Det är ju ett tyskt märke och de har 50mbar där. Jag pratade med Landmann och på honom lät det som den enda skillnaden på den tyska och den svenska är regulatorn. Jag har dock inte hunnit kolla upp någon.
 
stilofunk skrev:
Jag upplever samma problem på båda våra Weber gasolgrillar och har letat efter en 50 mBar regulator att prova med.
Det verkar som alla gasolgrillar är gjorda för Barbecue och inte för att Grilla.
Vad menar ni med barbecue??? Gallret kan ju inte ha nåt med grillytan att göra. Biffen måste ju kunna få färg där gallret inte ligger emot???
 
Jag har en Weber Spirit Premium 320. Inga som heslt problem att komma upp i 250-270 grC. Med två brännare igång på halvfart håller jag 190-200 grC en normalvarm sommardag. Men jag förstår inte varför man ska upp i dessa temperaturer annat än när man gör pizza. Fläsk mår bäst i 120 grC- low and slow.... Här är lite fler recept och metoder för hur man ska grilla:
http://www.bbqpitboys.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.