Thomas59
Mikael_L skrev:
Det känns som att TS har fått de svar TS kan få.
3 st yrkesprofessionella medlemmar i detta forum, som sysslar med detta regelbundet år ut och år in, anser att dom själva och de flesta andra professionella troligen skulle delat upp ett sådant här jobb i två omgångar.
En "lekman" som förvisso har flutit betydligt fler golv än vad jag själv gjort, anser att det går att göra det i ett svep, vilket iofs säkert är sant, bara tjockleken håller sig inom den godkända.

Det är absolut inget fel med lekmannaåsikter, och det är ju enda jag själv bidrar med.
Men just dessa yrkesmän tycker jag brukar svara bra här i forumet, och relativt fritt från "hantverkar-snömos".

Det är mina 5 öre.
Visst, jag respekterar Paul för hans yrkeskunskaper men när han påstår att jag saknar verklighetsförankring, när jag påstår att det inte är något problem att flyta ett normalstort badrumsgolv på en dag, är det just snömos.

Jag säger det igen - man MÅSTE INTE dela upp flytspacklingen i planflyt och fallflyt, vilket TS frågade om. Det går alldeles utmärkt att göra allt på en dag. Att Paul och hans hantverkarpolare delar jobbet på två dagar får stå för dem.
 
Mikael_L
Ja det har kastats lite skit på varandra i tråden, både riktat och allmänt spridande.

Men några parametrar har ju framkommit.
Max tjocklek på flytet.
Hastigheten, så det inte skinnar sig.
Arbetsinsatsen, måste ju vara rimlig för en yrkesman - för att slippa förtidspension vid 50 år.
Att många (de flesta?) gör det i två omgångar.
Att om alla andra parametrar är uppfyllda går det förvisso att göra i ett svep.


Sen hade tydligen TS väldigt bråttom, så dom håller troligen på att foga kaklet nu. :)
 
Eftersom ni skriver om 30+ mm och flytspackel, skulle jag vilja dela med mig av min metod som är både idiotsöker när det gäller själva fallet, och dessutom billig.

Så här gör jag:
1) Fixerar avdragsbanor (5 mm höga plåtprofiler) på kakor av kakelfix eller spackel.
2) Vid tjocklekar över 30 mm använder jag avjämningsmassa, som kostar hälften mot vad flytspackel kostar, och dessutom inte flyter iväg, naturligtvis.
3) Överst ett mellanting mellan flytspackel och avjämningsmassa, t ex Weber Floor 4040 Rapid

Fallet blir garanterat jämnt fördelat.
Blandar 125-150 kg i en plastbalja vid tröskeln till badrummet. Funkar bra i nybyggen.

P.S Finns även dammreducerat. Bra där det inte får damma för mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Thomas59
Mikael_L skrev:
Ja det har kastats lite skit på varandra i tråden, både riktat och allmänt spridande.

Men några parametrar har ju framkommit.
Max tjocklek på flytet.
Hastigheten, så det inte skinnar sig.
Arbetsinsatsen, måste ju vara rimlig för en yrkesman - för att slippa förtidspension vid 50 år.
Att många (de flesta?) gör det i två omgångar.
Att om alla andra parametrar är uppfyllda går det förvisso att göra i ett svep.


Sen hade tydligen TS väldigt bråttom, så dom håller troligen på att foga kaklet nu. :)
Det var Paul som började:)


Allvarligt talat med 30mm tjocklek och 2,5m från brunn till högsta punkt kan det ev bli problem om man gör två flytningar då varje flytning i snitt bara blir 15mm och då ska det räcka till godkänt fall på HELA golvet. Gör man "planflytningen" tunnare än 15mm kan man ju ifågasätta vad man vinner med det. Arbetsbelastningen blir ju i princip densamma även om man delar upp jobbet. Det står inte heller i TS inlägg att det är en man som ska göra jobbet.

Avdragsbanor, som isolde beskriver är toppen. Har bara använt det en gång men då var det ett lite komplicerat dubbelfall. Funkade kanon min tar lite längre tid än nivåpinnar om man är ovan.

125-150 kg Paul! Vad är isolde då, om jag är en he-man? Hulken!

Dammreducerat är kanon då det annars dammar MYCKET!

LIP Fiber kan man för övrigt gå på efter ca 2h (öppettid ca 30 min) om man nu vill flyta golvet uppdelat i delar. OBS att förlänga öppettiden med mer vatten funkar inte. Blandningen ska vara EXAKT liksom omrörningstiderna.

Slutligen - 1 eller 2 dgr/flytningar är väl upp till den som gör jobbet MEN att påstå att det inte går att göra på en dag är HELT FELAKTIGT. Själva flytningen går ju fort. Det är planeringen av fallet och "utsättningen" som tar tid.

Nog om detta. TS är väl redan klar med badrummet!
 
Mikael_L
Och min pappa är starkare än din pappa !! :p
 
  • Gilla
Simon Mullvad och 2 till
  • Laddar…
dammreducerat må vara bra för den som blandar men det finns utsug som man sätter på hinken och kopplar till dammsugare.
de dammreducerande tillsatserna är olja och det blir många kubikmeter olja varje år som ska blandas i...
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Och min pappa är starkare än din pappa !! :p
Can't argue about that. Min pappa är död.:(
 
Thomas59
nino skrev:
dammreducerat må vara bra för den som blandar men det finns utsug som man sätter på hinken och kopplar till dammsugare.
de dammreducerande tillsatserna är olja och det blir många kubikmeter olja varje år som ska blandas i...
Sånt har ju inte en hempulare men tack för tipset :surprised:)
 
tank77 skrev:
Inga seriösa firmor flyter på en gång, för ett bra fall krävs två flytningar. Särskilt inte när det behövs minst 12 mm tjocklek på spackel vid brunnen. TM Rot får tex bara ha en maxtjocklek på 30 mm, per flytomgång.

Är beredd att hålla med dig där.

7 - 20 mm i duschområdet samt 2 - 10 mm på övrig yta gäller. Det är inte lätt om man flyter allt i ett och ska hålla sig till reglerna.
 
T
Fliken skrev:
Är beredd att hålla med dig där.

7 - 20 mm i duschområdet samt 2 - 10 mm på övrig yta gäller. Det är inte lätt om man flyter allt i ett och ska hålla sig till reglerna.
Ja, och för att bygga ett fall i hela badrummet så måste man blanda flytet ganska trögt och då är risken att det blir svackor eller ryggar. Är flytet för löst så blir det ju plant eller trycker på mot brunnen så det rinner över.

I dom fall där man kan flyta i ett svep är ju om det är betonbjälklag och utan golvvärme då brunnen ligger dikt an mot betongen. Bara att blanda första hinken lite trögare och hälla runt brunnen längs väggarna och låta rinna mot brunnen. I och med denna lite trögare förstahink så kan man blanda nästa lite lösare då förstahinken som var trögare fungerar som en barriär.

Men att flyta i ett svep i ett stort badrum med träbjälklag där man måste börja med 12 mm vid brunnen är inte att rekommendera. Visst det kan gå om man blandar jäkligt trögt flyt och använder ett flyt som får flytas i tjocklekar upp till 50 mm. Men att resultatet ska bli bra direkt är ganska liten, även för ett proffs.
 
  • Gilla
thewolf och 1 till
  • Laddar…
jag rekommenderar alla som ska flytspackla att läsa den länkade pdf'n
första gången jag spacklade enl. anvisningarna så blev det bra, med fall i hela badrummet,bra lokalfall och inga ryggar, blev en liten justering med a45 men den var nästan onödig

http://ardex.se/files.aspx?f_id=69066
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
Fliken skrev:
Är beredd att hålla med dig där.

7 - 20 mm i duschområdet samt 2 - 10 mm på övrig yta gäller. Det är inte lätt om man flyter allt i ett och ska hålla sig till reglerna.
Att göra flytspacklingen på EN DAG behöver inte betyda att man flyter allt på en gång. Man kan mycket väl dela upp flytspacklingen i olika områden ÄVEN om man flyter allt under en dag. Känns som vi pratar om två olika saker.

Känns dock inte som vi kommer längre här. Får väl bara konstatera att enligt "yrkesmännen" så går (?) det inte att flyta ett badrum på en dag. Vilken (o-)tur att jag inte kände till det när jag själv gjort det.
 
fast thomas är det träbjälklag så ska det vara en kaka på min 12mm över hela ytan som är sammanhängande
då funkar det inte att dela upp spacklingen...

så klart att det GÅR att flyta i en smäll MEN det är mycket större risk att inte få till fallen
speciellt när det blir tjocklekar upp emot 50mm
 
Ursäkta om jag kapar tråden lite grann. Jag håller på att renovera mitt badrum. Det absolut enda moment jag har tänkt ha hantverkare till är just flytspacklingen. Nu till min fråga. Eftersom vi rev upp allt gammalt golvspån och fick fixa till ett mindre bakfall redan på golvbalksnivå så passade jag på att lägga in ett grundfall redan med reglarna (skruvlimmade nya golvreglar på sidan om dom gamla). Det är ett långsmalt rum (1,6 x 3,5 meter). Brunnen är på motsatt kortsida som dörren är. Nu är fallet ca 7mm per meter från dörren in till golvbrunnen. Är det en fördel för spackelgubben att jag gjort såhär, eller är det kanske rentav en nackdel? Skulle jag gjort det absolut plant?

Brunnen sitter 12mm över spångolvet.
 
Du ska ha klinker alltså?
Isåfall kan jag tycka att det var onödigt arbete, visst du sparar kanske 1-2 säckar flyt men...
Bakfall spelar ingen roll om det ändå ska spacklas över men det är samma där du sparar en säck eller två om det är plant
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.