Vi ska renovera vårt badrum är det tänkt, men hittar ingen som kan göra detta åt oss,utan att det ska kosta oss skjortan! :surprised:

Finns det någon här som kan tipsa om någon som skulle kunna göra detta oss? Vi bor i Malmö.
 
Vad har ni fått för priser? Och hur omfattad är renoveringen?
 
Svar till Norre: Vi har fått priser på 25.000 resp 28.000 : -. Då ingår rivning av det badrum vi har idag, flyttning av golvbrunn, byte av rör, belysning samt kakling ( golv och väggar). Materialet är INTE inräknat.
Vårt badrum är litet, ca 6 kvm.

Svar till Explorer: Vi är lite osäkra på att göra det själv, då det ändå är ett område om bör göras av kunniga, anser vi. Har du gjort det själv?Några tips?
 
Vi har renoverat vårt badrum under förra året. Du skriver att material inte ingår. Inte rör/avloppsdetaljer heller? Inte fuktspärrar och så? Är det bara rent arbete utan några som helst material, så känns ju offerterna en aning höga. Är det något extra krångligt som skall göras? Vad har ni för golvbjälklag? Trä eller betong?
Rörarbeten och flyttning av avlopp etc. skulle jag trots allt rekommendera att ni överlåter till en fackman. Det samma om det är el som skall flyttas/installeras. Det övriga kan ni säkert om ni vill, och har tid göra en del själva med, ex. rivning av det gamla badrummet. Så gjorde vi. Och det finns en fantastiskt massa medlemmar här på forumet som generöst delar med sig av både tips och kunskaper.
 
Jo, material till avlopp och rör ingår. Jag tänkte mest på toastol, kakel, handfat etc. Men det andra ingår. Likaså fuktspärrar.

Det är just rörarbeten, flyttning av golvbrunn och el som vi absolut inte vill ge oss på.
Vi vill göra vårt badrum så basic som möjligt, bara fräscha upp det inför en kommande försäljning av vår lägenhet, så inget konstoit och krångligt kommer att göras.

Tack för ditt svar!


 
I så fall får man nog uppfatta offerterna ni fått som rimliga. Våra rörarbeten slutade på närmare 10 000 med moms för material och arbete. Vi har träbjälklag. Misstänker att ni kanske har betongbjälklag som alltså måste bilas/sågas upp, och då tar det ytterligare mer tid = mer kronor. Dessutom bor vi landsorten. Timdebitering etc. brukar ju ligga lite högre i städerna. Har ni frågat rörmokaren om vad det är för olika moment han har räknat på? Kan ni tänka er en kompromiss på något sätt som innebär att ni kan spara några kostsamma moment, ex. flyttning av avlopp?
 
Räknar ni verkligen med att få igen pengarna vid försäljningen? Att lägga typ 40 000 på ett "basic-badrum" känns som en tveksam investering.

Som spekulant skulle i alla fall jag vara upprörd ifall t.ex. golvvärme saknades i ett nyrenoverat badrum. Då gör jag hellre allt själv och får det som jag vill.
 
Basic, och basic, det var kanske fel ordval. Givetvis kommer vi att köpa en fint kakel och göra badrummet fint. Men, vi tänker inte lägga golvvärme i detta lilla badrum. Vi bor i lägenhet och det är redan varmt i badrummet, så det lär inte behövas.

Ja,vi tror och hoppas på att vi får igen de pengarna när vi säljer vår lägenhet i alla fall så kommer förhoppningsvis vår lägenhet att bli mer intressant om badrummet är fräscht! Det är det inte nu!

 
Vi har fått priser på 25.000 resp 28.000 : -. Då ingår rivning av det badrum vi har idag, flyttning av golvbrunn, byte av rör, belysning samt kakling ( golv och väggar
I så fall får man nog uppfatta offerterna ni fått som rimliga
Jo, som GoForIt säger, så låter de priserna rimliga. Vill ni komma mycket billigare undan måste ni överväg att göra mer av jobbena själva eller låta göra det svart.... Men de kanske man inte vill...
 
Om jag inte minns hlet fel så var priset på 25.000 svart! :-X
 
JennyB skrev:
Om jag inte minns hlet fel så var priset på 25.000 svart!  :-X
Ja, det låter fullständigt galet.. :surprised:
För det priset snackar vi firman med gott renomé, F-skatt och alla garantier och försäkringar!
Jag tror också på er idé att fixa till badrummet innan försäljning. I en lägenhet är man ju inte lika renoveringsintresserad som i en egen villa. Väkommen att spåna fler frågor om ni har på lager! :)
 
Nu har detta inget med offerten att göra för det är jag totalt okunnig om. Men jag har just lagt bakom mig månader som lägenhetsspekulant och vill ge dig tipset att lägga in golvärme om du ändå gör om lägenheten.

Jag kan bara prata för egen del . Men under alla de lägenheter vi har kollat på så blev känslan inte rätt i de lägenheter som hade ett fint och fräscht badrum med klinkrat golv utan golvvärme. Vårt intresse för dessa objekt sjönk ganska omgående. Det kändes bara så onödigt att någon kostat på att göra ett fint badrum och sedan inte kostat på de extra tusenlappar som golvvärme kostar. Det kalla golvet tog udden av det fina badrummet.

De lägenheter som vi tittade på som hade hela paketet, fint badrum, golvvärme etc gick åt som smör i solsken och blev dyra.

Tillslut blev det så att vi köpte en lägenhet med ett hiskerligt badrum som vi skall göra om själva (eller genom hantverkare) så fort som vi får tillträde. Vi fick den 200 tusen billigare än den precis likadana lägenheten ovan på som hade ett fint badrum ;D
 
Fick du verkligen både material och arbete av elektriker för det priset? Monterade han in jordfelsbrytae också, eller fanns det redan?

En av de dyra sakerna med golvvärme i våtutrymme är ju att elektrikern måste dit och kontrollmäta efter varje arbetsmoment, det blir väl 3 mätningar minst. Om det skall vara helt riktigt.

Jag tror att man normalt får betala det priset bara för jorfelsbrytaren med montering.



 
Antagligen så har jag en mycket lätthanterlig och praktisk elektriker, för när vi lade in golvvärmen i badrummet, så monterade jag allt och sedan kopplade elektrikern in det. Fungerar utan anmärkning.
 
Angående att renovera badrum innan man säljer så vill jag bara säga att jag tror att det är jättesmart att göra det. Vi håller precis på att sälja vår lägenhet och ångrar att vi inte la pengar och tid på att fixa badrummet innan försäljningen. Som det är nu måste badrummet byggas om av nästa gäst och enligt vår mäklare är det många som tycker att det gör lägenheten mindre intressant. Så min uppfattning är att man får igen pengarna. Men jag tror faktiskt också att golvvärme gör att folk tycker att det känns ännu lyxigare och därför värt mer pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.