R
Hej
Vi har en sommarstuga där vardagsrum och ett badrum ligger vägg i vägg. Badrummet är ofta kyligt och har ingen annan ventilation än att man öppnar ett litet fönster i badrummet när man duschat där inne. Jag har en idé om att borra upp ett hål i taknivå mellan vardagsrum och badrummet för att få in lite mer varm luft från vardagsrum till badrummet och för att lufta badrummet mera konstant. Vad ska man tänka på, vilken typ av ventil ska man ha osv? Jag har precis satt upp två ventiler i förråd och friggebod men de va ju ganska basic. Tänker att detta är mer avancerat.
 
Du ska suga ut den fuktiga luften ur badrummet helst med en fläkt och därmed sugs den varma torra luften in i badrummet genom dörrspringorna.
 
R
Men då pratar du om att göra en ventil som går genom väggen till utsidan av huset? Hade helst sluppit detta då jag inte vill borra genom kaklet på den sidan samt att utsidan är av eternitplattor (asbest).
 
Gå upp genom taket
 
R
Men alltså, det jag egentligen är ute efter är att få den varma luften i vardagsrummet in mot badrummet. Måste jag då ha en ventilationsfläkt som suger in luften till badrummet eller räcker de med att göra en öppning längst upp på väggen mellan rummen för att luft ska smita in i badrummet?
 
Du har två problem idag.
1. Badrummet är kallt och här vill du nyttja den varma luften vardagsrummet istf att sätta in en värmekälla.
2. Badrummet saknar ventilation vilket är OK om man har ett fönster som man öppnar och släpper ut den fuktiga luften efter tex en dusch, men samtidigt släpper då du in kall utomhusluft.

Mao moment 22.

Att sätta en ventil in tillvardagsrummet menar jag är en ren felkonstruktion. Den kommer bara att trycka ut fuktig luft in i huset och det vill du absolut inte.
Vill du fortsätta med dagens lösning så är det bättre att vädra ut den fuktiga luften och därefter öppna badrumsdörren så du får in den varma inomhusluften. Men även detta kommer att leda till att fuktighet kommer in i huset.
 
Som tidigare nämt så är det ända du kan göra är att sätt upp en fläkt som suger ut fukten , ut genom väggen eller taket..

Skulle aldrig sätta en ventil mellan vrum och badrum..
 
Rolle85 skrev:
Men alltså, det jag egentligen är ute efter är att få den varma luften i vardagsrummet in mot badrummet. Måste jag då ha en ventilationsfläkt som suger in luften till badrummet eller räcker de med att göra en öppning längst upp på väggen mellan rummen för att luft ska smita in i badrummet?
Du kan aldrig få luft att tryckas in i badrummet utan att samtidigt evakuera samma luftmängd.
Normalförfarandet brukar därför vara att montera en badrumsfläkt på frånluftsventilen (t.ex. pax, fresh, etc) och sedan tillse att du har ett överluftsdon som tillåter luft från den övriga boytan att komma in i badrummet.

En karmventil eller ett annat överluftsdon räcker för detta ändamål. Ventilen bör placeras långt ned och frånluften (inne i badrummet) bör placeras närmare taket.

Ett överluftsdon skulle i teorin kunna placeras mot vardagsrummet OM man samtidigt säkerställer att fuktig badrumsluft aldrig trycks ut denna väg. Detta görs som sagt genom att bygga upp ett undertryck i badrummet.

Dagens badrumsfläktar kan ställas in på grundflöde och då får du ett konstant undertryck i badrummet. Detta kommer per automatik att medföra att varm luft från boytan strömmar in (givet att du har någon form av överluftsventil).

Det finns dock en annan aspekt och det är ljudtransport genom ventilen. Är det önskvärt att höra vad som försigår inne i badrummet (toaletten?) när man sitter i vardagsrummet?
 
R
okej, få lägga de på is då.
 
Jag tycker förvisso att du ska lösa problemet med ventilationen i badrummet så att du inte riskerar att få fuktskador i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.