Vi skall i helgen bygga oss en skjutdörsgarderob i vårt nyrenoverade sovrum. Anledningen att vi skall bygga en egen är att vi ej har standardhöjd på inredningen samt att vi skall bygga den mot ett snedtak. Någon som har gjort liknande projekt?

Det vi funderar på är hur gör man för att mäta vilken vinkel som taket har? Vi måste ju fästa en träregel där som vi sedan skruvar listen i..

Tacksam för svar!
 
Hej

Min bror hade för många år sedan Martin Timell hemma hos sig. Han byggde just en garderob mot ett vinkeltak. Du kan hitta info om detta på tv4.se Sök på Äntligen Hemma siten efter ” Garderob med skjutdörrar”

Angående vinkeln:
”Takskenan fästes i en träregel som sågas till efter takets vinkel. För att ta reda på vinkeln använder Martin den så kallade tumstocksmetoden. Den går ut på att vinkla en av tumstockens gångjärn efter hörnet mellan tak och vägg. Låt den övre delen av tumstocken följa taket och den undre delen hänga lodrät längs med väggen. Lägg tumstocken på träregelns ände och rita av.”

 
TACK för snabbt svar! :)
 
Jag skulle inte lita på tumstocken då den alltför lätt kan glida efter i leden.

Skulle själv antingen använda en smygvinkel eller mäta och räkna ut vinkeln trigonometriskt. Därefter skulle jag börja mäta och såga i materialet.

Det finns ett litet problem med Äntligen Hemma programmet; Det ser för enkelt ut!! ::)

Jag har hört berättas av många om deras män som fått byggarnoja efter att ha sett ÄH men som aldrig kunnat slutföra då de inte klarat av jobbet eller mätt fel :(

Att tänka på då "tumstocksmetoden" används är att man får alltid ett parallellitets fel genom att då stocken vinklas så sticker det ut hörn från leden som gör att stocken inte kan ligga an hela vägen till leden. Detta utstick måste man ta med i mätningen på materialet annars blir det fel.
 
geschwint skrev:
Detta utstick måste man ta med i mätningen på materialet annars blir det fel.
Räddaren i snedtaksvinklarna, med en sån här blir det rätt! (Hultafors)
GetImage.asp
 
ClasseClas skrev:
Räddaren i snedtaksvinklarna, med en sån här blir det rätt! (Hultafors)
[bild]
Helt kanon då man inte har några räta vinklar.
"Vinkelmätare" kostar runt 350:-
En annan variant är "Lutningsvattenpass" med ställbar gradskiva där "bubblan" ;) sitter . Något dyrare ca. 1.000:-
Har man inte så många mätningar går det också bra med sax, enbit kartong och ett vanligt vattenpass ;) :D
 
Den där Hultafors universalvinkeln har betalat sig flera gånger för mig. Den kan ju dela vinklar och en del andra manövrar. ;D Dessutom är den väldigt exakt.
 
Pera, vad ska ni bygga med för material? Vi har samma situation som ni. Vilka skenor och skivmaterial ska ni köpa?
 
Vi har nu äntligen börjat se ett slut på allt med garderoben..

Innerväggarna har vi fått av min pappa. De var helt nya sidor som hört till en annan garderob som skulle "slaktas" på pappas jobb. Vi borrade nya hål där och efter mycket noggrannhet och mätande, så passade fästena och hyllorna perfekt. Tips! Om du skall borra, lägg båda sidorna på varandra och borra rakt igenom den ena, och vill du sedan dölja hålet från ena hållet, spackla igen med fint spackel . I de vi hade var det massa befintliga hål, och de syns knappt nu efteråt.

Gällande listerna så hade vi kikat runt en del och till vår 4 meters vägg så skulle det väl gå på ca 1600:- i bara lister. Min farbror tipsade oss om ett industriföretag i vår stad som säljer lister till andra företag. Vi köpte listerna där och fick nog ge 1500:- tror jag, men det var då superkvalitet, och han sa att de som garderobsföretagen hade i hjul, hade de också, och då var det kanske en totalkostnad på 500:-. Men han sa att det vi köpte var i princip omöjligt att slita ut, medans de andra kanske man behövde byta efter några år. Sedan spelade det också in att de vi köpte klarade större vikt. Vi skall använda oss av MDF skivor. Vi har precis beställt dem nu, när vi har fått upp alla lister. Det var nog tur att vi inte hade gjort det förr, för det hade nog inte riktigt stämt med måtten isåfall.

Sedan kommer min sambo att låta sprutmåla skivorna på sitt jobb.

Långt svar, men hoppas att det kan hjälpa lite iallafall.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.