http://www.8020.net/T-Slot-1.asp

Aluminiumprofiler och diverse tillbehör för att skruva ihop. Du behöver inte svetsa eller borra någonting. Bara såga i rätt längd men det kanske tom går att beställa färdigsågat..

Det finns svenska företag som säljer liknande om du googlar.

edit: http://www.alucon.se/profilbyggsystem/profiler/modul-40mm-t-spar-8-for-m8/126
 
jourhighness skrev:
Jag behöver bara hjälp med materialet inte lösningen :)
Problemet är att materialet inte finns. Trä slår sig. Det är trä.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Problemet är att materialet inte finns. Trä slår sig. Det är trä.
Nej och jag letar inte efter trä som inte slår sig, jag letar efter trä som slår sig minimalt, det är skillnad det :D
 
Ska kolla på aluminiumprofiler det kanske kan vara nått. Varför jag är inne på trä är för att tillverkarna av dukmaterialet själva rekommenderar det i sin DIY avdelning.
 
hej jourhighness!!!

är med i biobranchen sen länge.
att ramspänna en duk i trä m.m e dödsdömt!
redan tidigare har det sagts aluprofiler och det är just detta du skall använda.
du kommer få spänna emellanåt samt med alu kommer det ej slå sig snett!

i dax läget har jag skippat duken utan kör rätt på väggen med en gråare färgnyans.
sitter på 6,8 m med en bildyta på ca: 140".
jag hade inte märkt något om jag haft duk lr ej på detta avstånd.
vad jag skulle gjort därimot e att ha taket svart 2 m från duken framåt då ljuset på bilden inte skall försvinna i taket om du förstår.

skickar med en länk på min bio!
http://www.minhembio.com/speedomac/154025/


mvh
estwing
 
kinglolle skrev:
Jag har själv byggt ett par dukar men oftast av Xus när det gäller vanliga.

Ljudtransparent duk har jag byggt 3 ggr vad jag kan minnas och föredrar själv screen research clearpix 2 som jag byggt 2 ggr i 2.35-2.40 lösningar. Grandview ljudtransparent tyg köpte en bekant men den var ju rent hopplös att få till en korrekt kalibrering på (är själv ISF kalibrerare på hobbybasis).

Jag skulle absolut rekommendera att bygga med aluprofiler, kan du inte fixa det själv så prata med en plåtslagare. Det kommer bli svårare att få ett bra resultat med trä även om ek då är ett bra val. Om du ändå kör ek se för tusan till att köpa snickartorrt från en snickare eller riktig leverantör.

Sen ska jag vara tyst om min åsikt om ljudtransparenta dukar men det har med diskussionen om ljud eller bild är högsta prio.

Joe Kane sa ju dock ett bevingat uttryck - "If I had to choose between a Screen Research and Stewart acoustic transparent screen with a gun to my head - I'd take the bullet..." ;)
Bra tips där, även om vi har skilda meningar om ljudtransparenta dukar ;) men dom gånger du byggt dukar har du då byggt dom i alu profiler alltså? Hur fäster du tyget?
 
Redigerat:
estwing skrev:
hej jourhighness!!!

är med i biobranchen sen länge.
att ramspänna en duk i trä m.m e dödsdömt!
redan tidigare har det sagts aluprofiler och det är just detta du skall använda.
du kommer få spänna emellanåt samt med alu kommer det ej slå sig snett!

i dax läget har jag skippat duken utan kör rätt på väggen med en gråare färgnyans.
sitter på 6,8 m med en bildyta på ca: 140".
jag hade inte märkt något om jag haft duk lr ej på detta avstånd.
vad jag skulle gjort därimot e att ha taket svart 2 m från duken framåt då ljuset på bilden inte skall försvinna i taket om du förstår.

skickar med en länk på min bio!
[länk]


mvh
estwing
Dödsdömt låter en smula överdrivet, här är bla en som gjort det med gott resultat enligt utsago

http://www.minhembio.com/Frostbitaren


Om man använder alu profiler så undrar jag hur man får fast tyget? då får jag limma spån eller nått på baksidan som jag kan häfta mot då?

Om du går in på min profil så ser du att hela rummet är svart :) http://www.minhembio.com/jourhighness
 
Redigerat:
ok... varför gör du då inte som han?
om det nu funkade!!!

vi har vårt rum som ett allrum mä. därav ljust rum!

svårt att förklara hur min vän gjorde sin duk.
men ramen va alu. sen lindades duken in i en alu skena som det satt skruvar i som tryckte ifrån mot själva ramen så man kunde spänna den....
asså detta e svårt att förklara.
men kör snickeri virket som du länkade till.
då e du juh hemma.....

mvh
estwing
 
jourhighness skrev:
Bra tips där, även om vi har skilda meningar om ljudtransparenta dukar ;) men dom gånger du byggt dukar har du då byggt dom i alu profiler alltså?
Hehe ja vi har olika nirvana för upplevelsen, för mig är bilden livsviktig och ljudet går att kompromissa på även om jag är lite sugen på att testa 9.3 i nya rummet.

Ja jag har kört aluprofiler och "hakar" för att spänna och efterspänna duken. Sen klär man aluprofilen med sammet som limmas på.

Kolla på hur befintliga ramspända dukar är byggda och kopiera. Du behöver alltså inte blanda in trä för att kunna spänna

Vad ska du köra med för tyg? Screen excellense enlightor 4K?
 
Missförstå mig inte förresten, det är coolt med transparenta lösningar och rummet ser bra ut så jag är inte kritisk/spydig eller avundsjuk. Jag pikar och retas mest av vana då vi är några i min kompiskrets som har just detta som debattämne eftersom vi alla har biorum med olika val efter förutsättningar och åsikter ;)

Om du ska köra på trä för enkelhetens skull så satsa på torrt snickerivirke som sagt. Men mitt tips är att ha i åtanke en lösning för att efterspänna och inte bara häfta baksidan
 
För mig lutar det mer åt ljudet som sagt, har testat att ha högtalare under vilket inte alls funkade bra (för mig) använder också rummet till musiklyssning så frontarnas placering är väldigt viktiga att dom hamnar i öronhöjd och i ca 45 graders vinkel utifrån sweetspot. Samtidigt vill jag ha en stor bild, för mig är stor bild viktigt för inlevelsen i filmen och jag är villig att göra vissa avkall på upplösningen för att få större bild (runt 45-50 graders betraktningsvinkel) dom kraven krockar om jag inte kör med ljudtranparant duk. Sen vill jag inte ha fronthögtalare placerade nära sidoväggarna heller då det inte rimmar med goda akustiska förutsättningar. Och det är lugnt jag vet att det finns 2 tydliga läger när det kommer till ljud/bild och vad man är beredd att göra avkall på :) Alu profiler låter vettigt även om det innebär massa krångel med att hitta återförsäljare och hela dukupphängningsmekanismen. Jag var inne på Screen excellense enlightor 4K fast som färdig ramspänd variant för ca 28000:- men blev rekommenderad att köra Center stage XD tyg och en DIY ram, som en väldigt prisvärt alternativ. Har du provat/sett Screen excellense enlightor 4K?
 
Redigerat:
estwing skrev:
ok... varför gör du då inte som han?
om det nu funkade!!!

vi har vårt rum som ett allrum mä. därav ljust rum!

svårt att förklara hur min vän gjorde sin duk.
men ramen va alu. sen lindades duken in i en alu skena som det satt skruvar i som tryckte ifrån mot själva ramen så man kunde spänna den....
asså detta e svårt att förklara.
men kör snickeri virket som du länkade till.
då e du juh hemma.....

mvh
estwing
Jorå det var planen, att göra som han dvs. Jag ville bara kolla om någon hade något bra förlag på virke som sagt. Men alu profiler lät intressant det med, och mer eller mindre riskfritt. Det enda jag känner mig osäker på är hur jag får till en bra upphängning. Men jag tror jag förstod ungefär hur menade.
 
man drar typ en massa montage skruv genom den profil som du lindat runt duken med.
sen skruvade man på skruven så trycker den ifrån mot själva ramen.!

själva aluprofiler e inte så dyrt. tycker sj det vart det bästa sättet.

mvh
estwing
 
Ganska smart med justerbart inom ramen så att säga. Tänker att man kan göra en variant på det också, typ att du har lindat dukens kanter runt fyra ribbor och drar dom över/runt en fix ram, sen kopplar du ihop motstående bitar på baksidan med fjäder av något slag, spännband, vad som helst.

Eller att dom fyra ribborna dras isär och em maskningsram utanpå döljer att duken blir en millimeter större per år eller så. Om duken är infälld i ett "fack" kan duken ha dragkraft från sidorna på facket.

Om det är på en platt vägg skulle man kunna göra en ram som är snäppet större än vad som behövs när man drar isär ribborna, och ha skruv som drar ut ribborna mot den lite större ramen, som är fäst i väggen. Igen en maskning ovanpå som täcker glappet mellan större ramen och duken.

Bara lite ideer utanför boxen, men lite grann ett svar på din fråga iom att en obelastad maskning kan göras i spånskiva eller vad som helst, den behöver inte vara bra för att häfta i och kommer ju inte ha lång tids belastning på sig.

När jag tänker på det lite mer, så om jag skulle bygga idag, skulle jag nog försöka med varianten en större ram, fäst i vägg. Duken dras mot ramen med skruvar som går från utsidan på ramen. Kanske vagnsbultar, eller valfri skruv med lång gängfri del närmast huvudet. En maskande i princip ursågad spånskiva som skruvas direkt i den yttre ramen. Maskningen går bara en centimeter eller så utanför den yttre ramen, så man kommer åt med hylsnyckel eller liten dragare att spänna duken. Skulle gå dra en led-slinga runt ramen också bakom maskningen.
 
jourhighness skrev:
Alu profiler låter vettigt även om det innebär massa krångel med att hitta återförsäljare
Jag tipsade dig om en svensk återförsäljare i ett tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.