För att få bort mossa och alger på mina betong- och sjöstensplattor brukar jag använda högtryckstvättens turbomunstycke som jag håller någon centimeter ovanför ytan. Endast då blir det rent med min maskin. En altanborste duger inte.
Nu har jag nymålad fasad som jag inte vill stänka ner. Finns det tillbehör till munstycken att köpa som förhindrar stänk eller måste man själv uppfinna ett? Kanske en upp- och nedvänd spann med ett hål i botten genom vilket man kan föra ner munstycket. Någon som testat eller har annat tips?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Skydda fasaden istället, för med ditt förslag ser du inte vad du håller på med.
 
peternicklas
En T-racer stänker inte men den har inte trycket som du behöver. Provade på vår stenläggning men det blev till att köra med turbomunstycket så skydda fasaden och kör med turbomunstycket.
 
Testa med en partiell järnsulfatbehandling för att komma åt mossan och kontrollera att stenen inte missfärgas. Det brukar sedan räcka med att borsta och spola bort resten.
 
M
Johan Gunverth skrev:
Testa med en partiell järnsulfatbehandling för att komma åt mossan och kontrollera att stenen inte missfärgas. Det brukar sedan räcka med att borsta och spola bort resten.

Skölj noga. Betongplattor blir annars missfärgade av rost (egen erfarenhet).
 
Vad är det för färg fasaden är målad med som inte tål vatten?

Protte
 
Protte

Jag vill inte bara skydda fasaden som nyligen är målad i en ljus färg, utan även fönster, dörrar och växter. Min erfarenhet är att stänket smutsar ner väldigt mycket och är svårt att få rent.
 
Är det inte allt för många plattor kan du ju alltid plocka bort en efter en o gå till ett mindre känsligt område o spruta.
 
Nimajneb skrev:
Är det inte allt för många plattor kan du ju alltid plocka bort en efter en o gå till ett mindre känsligt område o spruta.
Jag har tänkt på det också men plattorna är många och besvärliga att hantera då de är stora (50x 50 cm) och väldigt tunga.
 
miksil skrev:
Skölj noga. Betongplattor blir annars missfärgade av rost (egen erfarenhet).
Helt rätt. Jag fick lite rost på natursten med slarvig efterskölj. Bara att göra om. Farbrorn rensade dansk sjöstensplattor utan besvär eller missfärgningar. Blev som nya.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Är det inte allt för många plattor kan du ju alltid plocka bort en efter en o gå till ett mindre känsligt område o spruta.
Man rör aldrig lagda plattor.
 
peternicklas skrev:
Man rör aldrig lagda plattor.
Visst kan man det, det beror helt på hur dom ligger. Har man en stor terass så ska man låta bli, har man däremot en gång över gräsmattan så går det utmärkt och man får även fogarna rensade samtidigt.
 
Jag har gjort såhär under ett dussin år för att rengöra tegel & betong plattor, tegelfasad, samt även trätrall, "slipers", m.m. från mossa & alger, samt annat nedfall som gör ytorna gråa, gröna & trista. Detta ihop med min högtryckstvätt & dess "altantvättsmunstycke" om det är markytor, eller med det vanliga munstycket på väggar. Det blir alltid rent & fint, som nytt.
Jag använder mig av natriumhydroxid/kaustiksoda. Blanda ihop en go grogg med varmtvatten i en vattenkanna eller hink. Vattna ut eller borsta ut med en skurboste på skaft. Tvätta av. Använd förnuft & skyddande klädsel då natriumhydroxid i stark koncentration är frätande. Fördelen är dock att detta inte är miljöfarligt, utan bara basiskt. Men med vattentillförseln från högtryckstvätten så späds det ut till ofarlig koncentration. Jag har aldrig heller fått några missfärgningar. Hur som helst så har jag fått bort alger m.m. som varit omöjliga med bara högtryck, detta då natriumhydroxiden mjukar upp det organiska möget & sedan tar högtrycket & spolar bort det.
 
Redigerat:
Spänn upp skyddsplast på fasaden. Kostar nog inte mycket.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
frav skrev:
Jag använder mig av natriumhydroxid/kaustiksoda.
Förmodligen effektiv rengöring men med kaustiksoda ökar ju problemet med stänk på fasad, växter mm. Tål förresten sjöstensplattor kaustiksoda, sitter stenarna kvar?
Att spänna upp skyddsplast för att skydda från stänk, som Klicka föreslår, kan vara värt att pröva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.