Gräsmattan är bitvis gul och bitvis grön.

Mattan är lagd med hjälp av rullgräs i maj i år, sedan så är den gödslad 2ggr med Yaramila 21-4-7.
Nu klipps den varje dag med min självgående robotgräsklippare (Husqvarna).

Jag vill att den ska ha en fin och jämn grön färg.
Vad ska man göra?
 
  • gräs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta det lite lugnare med gödslet kanske, hur sprider du det?
Vattna
Klipp inte för kort
Avvakta till i höst så har den nog putsat till sig.
 
Nimajneb skrev:
Ta det lite lugnare med gödslet kanske, hur sprider du det?
Vattna
Klipp inte för kort
Avvakta till i höst så har den nog putsat till sig.
Gödslet sprider jag för hand, jag upplever det vara ganska enkelt och att jag får det jämnt.

Vattna har jag knappt behövt göra då naturen skött det på egen hand denna sommaren.

Jag har klipparen inställd på 4 centimeter.


Kan det bero på att det är något ojämnt på mattan ?
Den är långt ifrån "vågig" men den är inte heller 100% platt.
Jag tänker att gräsklipparen slår i på vissa ställen och skapar dessa gula fläckar?
 
Får jag gissa att du gått från vänster till höger i bild när du har gödslat?
 
Det tar tid att etablera en gräsmatta. Jag tycker det ser normalt ut.
Gödsel med högre andel Kalium ger en grönare gräsmatta.
T.ex NPK 11-5-18 eller blåkorn 12-5-14
 
PCLarsson skrev:
Får jag gissa att du gått från vänster till höger i bild när du har gödslat?
Nja, jag har väl snarare gått fram och tillbaks.
Varför tror du detta?
 
Det kommer att fixa till sig men tills vidare höj klipparen till 5-6cm och vräk inte ut så mycket kväve förrän mattan helt har etablerat sig.
 
  • Gilla
hlafk
  • Laddar…
savio skrev:
Gödslet sprider jag för hand, jag upplever det vara ganska enkelt och att jag får det jämnt.
Det gör du inte. Köp en stroller, och inte ens då kommer du få det prefekt.

savio skrev:
Nja, jag har väl snarare gått fram och tillbaks.
Varför tror du detta?
Det syns tydligt att du gått höger/vänster i stället för uppåt/neråt (i bild). När du gödslar så blir grönt precis exakt där gödslet landar.
 
  • Gilla
PCLarsson
  • Laddar…
Köp istället en handspridare med vev av typ centrifugalspridare, kostar typ 100kr hos välsorterad trädgårdsvaruhus.Kör för egen del med batteridriven sådan spridare från Black&Decker och får aldrig några ränder utan helt jämt spridit. Gödar min gräsmatta på 15-20min; 700m2 gräs
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Ni är säkra på att det är ojämn gödsling som lett till att den ser så ojämn ut?

Jag tyckte det såg så jämnt och fint ut när jag var klar :p
 
Trodde inte man skulle gödsla ny gräsmatta på ny jord första året?
 
Nyfniken skrev:
Köp en stroller, och inte ens då kommer du få det prefekt.
Men du kommer minst att tiodubbla tiden det tar att gödsla. Jag har en som jag använt någon enstaka gång. Det är klart att det säkert blir jämnare än att handkasta men tusan vad tid det tar...

Smaken är som baken men jag kastar alltid ut för hand och har aldrig upplevt att bristen på perfekt jämnhet skulle påverka på något synbart sätt. Nu har jag IOFS en gammal väletablerad gräsmatta, vilket kanske påverkar.
 
Alfredo skrev:
Men du kommer minst att tiodubbla tiden det tar att gödsla. Jag har en som jag använt någon enstaka gång. Det är klart att det säkert blir jämnare än att handkasta men tusan vad tid det tar...

Smaken är som baken men jag kastar alltid ut för hand och har aldrig upplevt att bristen på perfekt jämnhet skulle påverka på något synbart sätt. Nu har jag IOFS en gammal väletablerad gräsmatta, vilket kanske påverkar.
Det är garanterat pga att du sprider för hand :) köp någon billig gödselspridare, ej en sån man vevar för hand tror det är minst lika svårt.
 
Caesell skrev:
Det är garanterat pga att du sprider för hand :) köp någon billig gödselspridare, ej en sån man vevar för hand tror det är minst lika svårt.
Jo, exakt en sådan man håller i och vevar för hand ska du köpa. De finns att köpa på Bauhaus t.ex. Brukar heta handy nånting. Fungerar löjligt bra.

Köpte en sån efter att ha kollat på olleberg.nu, och kastade direkt ut min usla spridarvagn.
Denna var dock ej av centrifugtyp, troligen fungerar de bättre då de sprider på samma sätt som handspridarna med vev.

/A
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.