Jag har haft funderingar på att installera bergvärme och har i de tankarna kommit fram till att jag inte kommer räkna hem affären inom en 10-årsperiod.
Därför tänkte jag istället förbättra befintligt och effektivisera det så gott det går.

Idag är det direktverkande el med stöd från en luft/luft samt kamin.
Vill/ska installera en värmeväxlare av något slag och ta tillvara på värmen som faktiskt finns, tilläggsisolera vinden och byta ut samtliga element/radiatorer.
Det jag vill ha är att jag kan dela upp huset i sektioner och styra temperaturen i varje sektion för sig och sätta huset i "viloläge" när vi åker på semester exempelvis. Eftersom jag är lite tekniknörd så får det gärna gå att styra från en panel eller Android eller liknande. Hade ju varit kul att kunna starta upp huset när man är på väg hem exempelvis.

Hur ska jag tänka för att få ett system som fungerar? Länk till bra "steg-för-steg" sidor eller så? Tittat lite på Schneider.

Och försöker hitta snygga element men hamnar oftast bara på vattenburna radiatorer. Tips på bra sidor med stort utbud tas gärna emot. Gärna lite speciella som vertikala eller i färg.

//Ensio
 
Angående styrning av element så har jag haft IQ therm och det fungerade bra tycker jag. Billigt att anskaffa också!
 
bonnier skrev:
Angående styrning av element så har jag haft IQ therm och det fungerade bra tycker jag. Billigt att anskaffa också!
Det är klart ett alternativ. Modularkabeln, är det en vanlig kabel? För 4 meter räcker inte långt i alla rum.


Var idag inne på K.Rauta då de står som återförsäljare av Schniders grejer. men de har inget sortiment alls gällande styrning etc. Finns det i någon butik alls?
 
ja det är vanlig kabel, finns i längre variant. Det finns en maxgräns på längd, kommer inte håg exakt men någonstans har jag 20 meter i huvudet? Tror att de bara säljer över Internet...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Om jag vore dig så skulle jag nog börja med att fixa separata termostater (som du ändå är inne på) och se hur det funkar med befintliga element.

En variant att prova är att sätta en kontaktor vid elcentralen som bryter "de flesta" element och låta den kontaktorn styras av en termostat i det rum du vill ha riktigt bra reglering.

Hur stor del av kostnaden för den inte lönsamma bergvärmeinstallationen är element+rör i huset? Om du orkar göra en hel del av det jobbet själv så kan du ju faktiskt installera vattenburen värme även om du bara matar det med en enkel elpatron/elpanna. Ett sånt system kan ju t.ex. kompletteras med en vedkamin där den mesta värmen avges till vattenburet system, ihop med en mindre acktank, om du vill.
 
Fördelen med IQ Therm är att de gamla elradiatorerna kan behållas. Ska dom bytas till nya med moderna termostater är det inte säkert att IQ Therm tillför så mycket. Kostnaden är ju inte långt ifrån andra separata (termostat)lösningar. Triacenheten kan placeras vid centralen om ledningssystemet tillåter det. Jag har haft en äldre modell (RC8 med fjärrkontroll) som fungerade bra.
 
Det ska kanske tilläggas att det är väl i stort sett omöjligt att få riktigt bra resultat med någon lösning där termostaten sitter på/invid själva elementet.

Separata termostater är nog alltid en bra idé oavsett element, om man vill ha bra reglering.

(Med "riktigt bra" menar jag att temperaturen inte pendlar mer än en grad, alltså +/-0,5 grader)
 
Det var höga krav. Uppvärmningskostnaden är ju betydande, så om det skulle vara bara lite dåligt med termostaten i elementen skulle ingen köpa dem!
 
Just för att elvärme kostar mycket i drift så tycker jag att det är extra viktigt med exakt reglering. Åtminstone för min del så är det minvärdet som "måste" hållas, och allt över det är mer eller mindre en extrakostnad man kan vara utan.

(Visst, man kan väl tåla någon extra grad kallare emellanåt, men iaf jag har tyvärr en förmåga att bli snorig/förkyld om det bara är någon enstaka grad för kallt. Andra verkar tåla rätt mycket mer kyla och för den delen även drag, så det är såklart upp till var och en att bestämma vad som är okej).

Jag tror att eftersom så få har upplevt en installation med separat termostat i varje rum rätt placerad så tror alla att temperaturen av nån slags naturlag gungar lite upp/ned mer eller mindre oavsett värmesystem. Jämför att britter är vana med två separata kranar för varmt/kallt vatten vid handfatet, och därför inte tar våra blandarkranar för givet. Det finns säkert motsvarande som vi i Sverige generellt tycker att det är helt okej att krångla extra med fast det lösts mycket smidigare på andra platser.
 
Jag personligen tycker att LVI har snygga el-radiatorer, men billiga är dom inte...
kolla på http://www.lviprodukter.se/ :)

Annars är väl Fricos Kamrörsraditor något av det snyggaste som finns, men alla har ju olika smak.. den är ju fint grön också..

//m
 
LVI's grejer ser ju bra ut. Beställt katalog. Att kika i PDF är mindre sexigt.

Ang Fricos. Kan fungera i vissa hemmiljöer. Men inte hos de flesta fruar/sambosar. Så det går ju inte ändå ;)
 
ennepop skrev:
LVI's grejer ser ju bra ut. Beställt katalog. Att kika i PDF är mindre sexigt.

Ang Fricos. Kan fungera i vissa hemmiljöer. Men inte hos de flesta fruar/sambosar. Så det går ju inte ändå ;)
Lycka till med radiatorvalet :)

/m
 
S
Är det någon som provat med Eltakos temperaturpuckar och trådlösa thermostater? Jag tänkte prova det till min elvärme.
 
Intressant tråd. Jag har lite liknande funderingar som TS så passar på att låna tråden lite. Vi har också ett hus med direktverkande el, plus kakelugn, vedspis och kamin. För tillfället jobbar vi på att renovera övervåningen och ett rum är i princip klart och vi behöver välja vad vi ska ha för element innan det blir kallt. Det gamla elmentet var dels i klenaste laget och känns för gammalt och fult för att sätta tillbaka.

Känner att valet är lite viktigt eftersom jag gärna skulle vilja hitta ett system som vi kan fortsätta med i resten av huset varteftersom vi renoverar vidare (alla rum ska få sig en större eller mindre överhalning). Vi är inte beredda att byta till vattenburet för närvarande. För dyrt för tillfället och det känns också som ett för stort ingrepp i huset. Huset är ett timmerhus från 1890-tal och vi är rätt byggnadsvårdsnördiga ;-). I första hand satsar vi på att se till att huset är någorlunda väl isolerat och vindtätt. Huset är inte heller så stort (ca 110 m2) och tack vare eldstäderna har vi rätt låga elräkningar (ca 10 000 kWh/år). Däremot är komforten lite sådär för närvarande. Nuvarande elelement är någon äldre variant som visserligen verkar ha elektroniska termostater men som fungerar sådär och det blir en del rattande på dem för att få dem att funka med eldstäderna och utetemperaturens variationer.

Mina krav påminner om TS:
- Snygga element, vilket i vårt fall betyder element i "äldre stil", eller åtminstone element som inte är skinande vita. (Vi kör inte "ljust och fräscht" och det betyder att vita blanka element verkligen lyser...)
- Smart och smidig styrning med sänkningsscheman via någon central kontroll (gärna trådlöst). Att kunna styra med SMS eller app är dock inte så noga eftersom vi bor permanent. Däremot så är ju just möjligheten till individuell styrning av rum och element en av direktelens få fördelar så tycker att ett nytt system borde kunna erbjuda det.
- Möjlighet till externa termostater vore också bra. Placeringen direkt vid ett dragigt fönster/golv fungerar sådär för närvarande. Visserligen jobbar vi på att minimera draget men tycker ändå det är vettigt temperaturen justeras utifrån där man vistas och inte precis vid fönster eller nere vid golvet. Detta känns också rätt viktigt för att elementen ska kunna ta hänsyn till värmen från eldstäderna på ett bra sätt. Innan värmen spritt sig till golvet vid fönstren är det säkert alldeles för varmt i mitten av rummet där man för det mesta vistas....
- Så får det förstås ha ett vettigt pris. Känns trots allt lite puckat att lägga ner ett förmögenhet på ett direktelsystem när de flesta istället kastar ut sin direktel...

Som vanligt har jag inte hittat något som erbjuder allt detta. Det närmaste jag kommit efter flitigt googlande är Tegos Roundline element med deras Reco styrning. Kanske med både rumstermostater och en central styrning som kan ge nattsänkning eller dagsänkning. Kommer rätt nära på de flesta punkter: hyfsat prisvärt, trådlös styrning och hyfsat bra styrning. Dock verkar en extra timer behövas för veckoprogram och liknande. Elementen är nätta men dock förrädiskt vita... Men kanske går att måla om det är för illa, även om det känns sådär att behöva måla om nya element...

LVI:s gjutgranit i grått vore nog estetiskt det snyggaste. Men de är ju både rätt dyra och för att kunna styra dem centralt måste man köpa till en extern styrenhet som kostar ytterligare en slant. Om det ska bli melodin för hela huset sticker det iväg lite väl mycket. Extern termostat verkar dessutom inte gå att fixa alls.

Sorry för ett långt inlägg. Mycket som ska med ibland. Alla tips och förslag mottages tacksamt. Finns den perfekta lösningen därute någonstans?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.