Är på väg att köpa mina första "riktiga" verktyg och har insett att prio ett nu är en borrhammare. Ingen lånad slagborr biter nämligen på mina stenhårda väggar. Och man vill ju ha upp julgardinerna... :cool:

Har tänkt komplettera den med en proffsskruvdragare. Vilken borrhammare ska jag köpa och vilka funktioner ska den ha för att jag ska klara mig med den och en bra skruvdragare? För allmänt hemmafix och småprojekt.
 
Bara för att... så måste jag argumentera emot... :)

En borrhammare är inget precisionsinstrument, sant. Men de billiga maskinerna är ofta av typen; ingen fart - full fart eller helt enkelt för snabb start för att man skall kunna få ett rakt skär precis på den punkt man vill. Då jag sätter fast saker i betong så vill jag oftast att hålen hamnar där dom är markerade, inte 2 mm bredvid. då tycker jag det är viktigt att maskinen kan gå från nästan 0rpm med fullt slag för att få en exakt start.

Jag tycker de budgethammare som säljs antingen är tunga eller klumpiga. Min Makita 2450 är lika smidig som en vanlig borrmaskin, något tyngre givetvis men format som en borrmaskin. Visserligen beror allt på vad man skall använda den till. I snickarens fall så kan jag förstå stöldrisken men det är inget större problem för oss GDSare, eller hur? Vad använde snickaren hammaren till? Borra fast syllar? Då funkar nog en CO/Tech bra bara man har några med sig för att ta över efter den som just pajade, fast då börjar man redan närma sig priset för en riktigt bra proffshammare så håller man bara rätt på prylarna så håller jag på en liten proffshammare kring 2-3J. Den gör ingen besviken.

Batteridragaren skall inte snålas med, helt klart!! Min borrhammare fungerar riktigt bra också för tyngre skruvdragning då varvet är lågt och bottenvridet är högt..
 
Jaha... och vem vill representera "linje 3" som förordar mellanprisalternativet   :D

Såg nån grön Boschhammare som var nedsatt från 1500:- till 1000:- på Järnia. Men är det ändå vettigare att bara lägga 500:- på hammaren?(och mer på skruvdragaren)

Att den skulle vara tung och klumpig gör mig inte så mycket, värre i så fall om det bara finns I/0, dvs på eller av och inget där emellan.

De billigare alternativen har väl inte bilningsfunktionen? Iofs vet jag inte hur mycket nytta jag skulle ha av det. Ta ner kakel? Ska göras inom något halvår i köket.
 
daniel.n skrev:
Det viktigaste är att du köper en borrhammare, inte en slagborr. Otroligt stor skillnad. Borrhammarsegmentet börjar som du märkt kring femhundringen för otroligt tunga, högljudda, feature-lösa och antagligen inte speciellt tillförlitliga grejer. Men, det är ändå en borrhammare, den får jobbet gjort.

Själv använder jag skruvdragaren minst 100ggr mer än borrhammaren, men skulle aldrig överväga att vara utan borrhammaren. Summa summarum, total budget minus femhundra spänn till skruvdragaren, femhundra till borrhammaren.

Så resonerar jag iaf.

Håller med dig. Skruvdragaren skall helt klart vara det som får kosta, om ekonomin inte tillåter 2 "dyra" maskiner. En borrhammare för 500 kr, är givetvis inte så bra, exakt, stryktålig och hållbar som en för 5000kr. Men å andra sidan kan man komma ganska långt med nogranhet och förarbete. Ibland kan man köra lite utan slag för att "komma igång", alternativ påbörja hålet med sin vanliga borrmaskin, och få riktigt fina resultat. Jag tror att bland annat Harlad Nyborg har maskiner runt 500kr m 5 års garanti. Den kommer du förmodligen att få utnyttja. Men ett avbrott då och då kanske det kan vara värt med pengarna du sparar...de kan ju gå till bra borr, en sak som inte kan betonas ofta nog...det är lätt att vara dumsnål med borr.

Angående bilning; precis som det sägs ovan så finns det maskiner både med och utan bilning, nästan oavsett prisklass. Tänk efter vad du hade tänkt bila, är det större grejor är det ändå ingen mening med att du betalar mer för en maskin med bilning än en utan (om det bara är bilningsfunktionen som utgör prisskillnaden). Eftersom du ändå lär får låna/hyra/köpa ny maskin i så fall. Dock har nog de billigare maskinerna oftast bilningsfunktion.

En nackdel man sällan tänker på med billiga borrhammare är säkerheten om man kör fast, tex i armeringsjärn. Finns det någon form av koppling, och hur bra fungerar den? Kommer man att trilla ner från stegen om borrhammaren plötsligt sätter sig? Att köra med en hand (vilket faktiskt fungerar mycket bättre än man kan tro - en borrhammare skall man inte trycka hårt med) är ju inte att tänka på om man inte har en shysst koppling.

Å andra sidan kan det vara en ide att kolla vad tillverkarna skriver om kopplingen. Tex så avråder Makita mig från att använda min borrhammare för att köra hålsåg med den, eftersom det ofta går tungt/sätter sig, och då kan man bränna kopplingen.

Skruvdragare står det om i flera andra trådar redan. Testa mycket, och kolla runt på priser på många ställen!
 
Står i valet mellan två budgetmaskiner. Man skäms ju nästan att fråga här med tanke på vilken prisnivå det annars brukar ligga på här...  :surprised:

Hur som helst. Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/ har satt ner priset 498 till 298 på en CO/Tech Tools:
Borrhammare CO/TECH med steglös varvtalsreglering 0-900 v/min. Höger/vänstergång. Effekt 800 W. Borrkapacitet: stål 13 mm, betong 26 mm, trä 30 mm. Lev. med 13 mm chuck, SDS adapter, mejslar, borrar, sidohandtag och djupanslag.

Och hos Bauhaus http://www.bauhaus.se/ 399(ord 599):- för Alpha Tools BH850/1:
SDS koppling, djupanslag, dammkåpa. 230V, 750 varv/min, 3200 slag/min

Nån som har klämt på nån av de här?
 
Bara genom att läsa specen så skulle jag ta CO/Tech. Den har reglerbart varv och det är viktigt. Dessutom är CO/Tech smidigare i formatet.

Har bara känt på CO/Tech i butik, inte testat...
 
BAS skrev:
Jag har 3 st DeWalt skruvdragare/slagborrmaskiner. Jag har testat många dyrare borrhammare t.ex. en 36 voltare som var dunder men:
Den jag använder som borrhammare kommer från Jula. Med 5-6 borrar och andra tillbehör kostade den då straxt under 400:-
[länk]

Kasta dock bort den bifogade chucken, den är inget att ha.
Ok tack för tipset. Är varvtalet steglöst? Förborrar du innan eller kör du direkt med den?
 
Förborrning bör inte ske annat än att kanske borra ett 6 mm styrhål för en 24mm borr. Förborrar man större då kan roliga saker ske som att borret tar för mycket och hugger. Då är en koppling bra för att undvika skador på sig själv. Denna koppling saknas ofta i billiga maskiner. Viktigt att tänka på säkerheten också. Dessutom är då steglöst varvtal väldigt viktigt för att kunna starta mjukt, dvs om man vill ha hålet på det ställe man markerat eller om man riskerar att det hugger. Förborrning kan också göra att stålet vandrar.

Man får förborra efter vad syftet är.
 
Var skriver man in sig för Byggahus hanterverkarskola? :cool:

Tackar för tips! :)
 
Jag tycker att det är rätt informativt och till viss del bildande att läsa om andras erfarenheter. Jag har lärt mig mycket under den tid jag varit med och chattat här.


Fast ibland så (erkänner) gör man misstag som man läst om att man skall låta bli... Då först sitter erfarenheten som en fläskläpp, ibland bokstavligen ::)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.