Vi ska bygga nytt under hösten och jag planerar att införa KNX i delar av huset med möjlighet att uppgradera i efterhand. Om jag vill ha stöd för 9 dimrar och 9 reläer samt möjlighet att kommunicera med KNX från en server, räcker det då med följande (har plockat ihop på eibmarkt.com):


649325, Dimmer 50-1000W (4 utgångar), Merten, 3st
649204, Relä 10A 2000W (4 utgångar), Merten 3st
N000401, IP interface, EibMarkt, 1st
SV-2/DR1, Strömförsörjning 29.5 VDC, EibMarkt, 1st


Sedan kollar jag just nu på Gira-produkter för själva väggknapparna:
21105, Ram, 7st
200800, Buskopplare, 7st
511300, Touch sensor 3 knappar (basic), 7st
213326, Rocker för 511300, 7st


1) Ser det korrekt ut med ovanstående produkter eller saknas något uppenbart (förutom kablage och skåp)
2) Är det rätt strömförsörjning? Lite osäker på vad man ska ha här.
3) Stämmer det att jag måste ha buskopplare för Giras touch sensorer?
4) Är det någon som har Giras touch-knappar? Jag är något skeptisk till touch, vill man inte hellre ha mekaniska knappar? Eller är de mekaniska också?
 
ullberg
Du behöver även lite buskabel och kanske framförallt ETS för att programmera det hela men i övrigt räcker det (du får ju dessutom inte 9 utan 12 utgångar).

Du kan i alla fall överväga en IP router istället för IP interfacet (routern klarar flera samtidiga uppkopplingar samt kan agera linjekopplare, det senare är nog ointressant i nästan alla villainstallationer men det förra skulle kunna vara trevligt, men det kostar ju också lite mer)

Sen var det någon som sa att EIBMarkt har stopp på privatförsäljning till Sverige (jag har dock inte detta bekräftat), det var något om att det fanns EU-direktiv om hur mycket ett ftg. får sälja till annat EU-land (tror det var så, även om jag tycker det låter lite orimligt nu när jag skriver det)

/U
 
ullberg
Nu såg jag dina frågor i slutet, här kommer några svar:

1) som jag skrev, även ETS om du inte har en elektriker som redan har detta (eller för den delen om du vill göra programmeringen själv)
2) ja, det där är allt du behöver, själva strömförsörjningen är lite överspecad (2,5A) men det följer med begränsare till 640 mA. Tror det där är en av de mest prisvärda lösningarna, men även de andra tillverkarna har förstås produkter här...
3) Jag har inte använt Giras touch men det brukar stå om BCU:n ingår så min gissning är att den behöver köpas till.
4) Jag har som sagt inte använt deras touch

/U
 
Tack för svar! ETS är jag medveten om tillkommer. Jag tänkte programmera själv. Antingen köper jag in den på min F-skatt (och hoppas på att kunna göra lite jobb framöver) eller så tar farsan den på deras AB (han är elektriker). Vilket också leder in på kommentaren om EIBMarkt och privatförsäljning. Har läst precis samma sak som dig men det borde inte vara ett bekymmer då jag själv har F-skatt och min far är delägare i elfirma.

Du skriver att EibMarkts strömförsörjare är väldigt prisvärd. Men hur är det med kvalitén på EibMarkts egna produkter? De är ju ofta väldigt billiga i förhållande till konkurrenterna.

IP-bryggan tänkte jag egentligen bara ha för att låta en dator kommunicera med KNX:en (och sedan kan klienter kommunicera med KNX genom servern). Därför sneglade jag åt IP interfacet istället för routern för att spara några kronor. Kan jag också använda IP-interfacet för att programmera systemet från datorn? Inser givetvis att jag måsta koppla ner servern under den tiden.
 
ullberg
Ja du kan programmera genom interfacet precis som du säger.

Jag har inte hårdtestat EIBMarkts eget märke men de erfarenheter jag har är goda, och jag kör det i min egen installation (bl.a. Just den strömförsörjningen). När det gäller aktorer kan man ju jämföra hur många till/frånslag det är specade till (jag antar att de publicerar sådan info)

/U
 
Om du bygger nytt ska du väl ha LED-belysning på många ställen? Då bör du titta på "dimmers" med 1-10V styrning ut istället för vanliga dimmers.

Vi har byggt nytt och har klassiskt elinstallation med mycket LED. Vi har förberett för KNX genom att dra "busskabel" (CAT6 blev det) till varje väggbrytare samt till de ställen där det sitter LED-drivare. Dessutom går det sjuledare till varje första dosa. På så vis kan man börja bygga KNX lite smått genom att skaffa tex en binäringångsmodul och en 1-10V styrning. Jag kan då patcha om en väggbrytare från 230V till busskabeln, patcha om LED-drivaren från väggbrytarstyrning till 1-10V styrning, samt koppla in dessa på KNX-enheterna i centralen. Vill jag styra en klassisk glödlampa eller vägguttag köper jag en dimmer eller binäraktor och patchar enkelt om i takdosan till en av de lediga från sjuledaren.

På så sätt kan man bygga i den takt man vill på ett flexibelt sätt, utan att det blir speciellt dyrt vid byggnationen.
 
steppen7 skrev:
Om du bygger nytt ska du väl ha LED-belysning på många ställen? Då bör du titta på "dimmers" med 1-10V styrning ut istället för vanliga dimmers.

Vi har byggt nytt och har klassiskt elinstallation med mycket LED. Vi har förberett för KNX genom att dra "busskabel" (CAT6 blev det) till varje väggbrytare samt till de ställen där det sitter LED-drivare. Dessutom går det sjuledare till varje första dosa. På så vis kan man börja bygga KNX lite smått genom att skaffa tex en binäringångsmodul och en 1-10V styrning. Jag kan då patcha om en väggbrytare från 230V till busskabeln, patcha om LED-drivaren från väggbrytarstyrning till 1-10V styrning, samt koppla in dessa på KNX-enheterna i centralen. Vill jag styra en klassisk glödlampa eller vägguttag köper jag en dimmer eller binäraktor och patchar enkelt om i takdosan till en av de lediga från sjuledaren.

På så sätt kan man bygga i den takt man vill på ett flexibelt sätt, utan att det blir speciellt dyrt vid byggnationen.
Cat6 är inte godkännd som busskabel för KNX inte heller är den tillåten att dra tillsammans med FK i samma rör
 
Redigerat:
Vad ska man tänka på vad gäller strömförsörjare? Exemplet jag tog innefattar (förutom själva spänningstransformatorn) "1x current limiter module SB640 and 1x choke to supply max. 1 EIB KNX line (1x 640mA)". Men det finns även "2x current limiter module SB640 and 2x choke to supply max. 2 EIB KNX line (2x 640mA)" samt "3x" dito. Vad avser det och vad kan jag tänkas behöva?
 
ullberg
Själva trafon är lite överdimensionerad för vad som behövs (och är tillåtet) för en linje, den klarar att strömsätta strax under fyra linjer, men då behöver man ytterligare strömbegränsare & drosslar.

De andra två paketen är således om man vill köra 2 resp. 3 linjer, vilket jag finner högst osannolikt att du ska, om det nu är en villa vi pratar om...


/U
 
EyEr0n skrev:
Cat6 är inte godkännd som busskabel för KNX inte heller är den tillåten att dra tillsammans med FK i samma rör
Det stämmer att den inte är godkänd, men det är inte samma sak som att det inte fungerar. Eftersom det är lågspänning spelar godkännandet ingen roll så länge det fungerar, och det lär det göra eftersom det är partvinnad lågkapacitiv kabel som klarar högre frekvenser än vad KNX kräver. Mer flexibelt blir det också eftersom man har 4 par att tillgå. Enda nackdelen är att den är skörare så man får inte böja för många gånger.

Vi drog den i egna rör, inte ihop med fk.
 
ullberg
gein skrev:
Men på vilket sätt skiljer den sig från: N000601 [länk] ?
Om du menar den för EUR 99 inkl., så är det bara trafon, ingen strömbegränsare el. drossel, vilket du behöver för att skapa en linje.

/U

PS. det funkar inte att kopiera länkar från adressraden när det gäller EIBMarkt, man måste klicka på "link" strax höger och nedanför bilden...
 
ullberg skrev:
Om du menar den för EUR 99 inkl., så är det bara trafon, ingen strömbegränsare el. drossel, vilket du behöver för att skapa en linje.

/U

PS. det funkar inte att kopiera länkar från adressraden när det gäller EIBMarkt, man måste klicka på "link" strax höger och nedanför bilden...
Alright, tack!
 
Hej!

Även jag tittar på att köpa KNX-prylar från Eibmarkt och hittade (tråkiga) nyheter på deras hemsida:
Gå till första sidan och klicka på "News" högst upp till höger.
Bläddra ner till:
26/03/2012
Delivery limits to EU countries

Det jag får ut av texten är att det finns exportgränser för "skattefria" varor.
Om gränsen överstigs tillkommer moms i importlandet.
Eibmarkt har som jag läser det valt att därför inte exportera till länder där denna gräns uppnåtts, och gör detta genom att cancellera den order du lagt om exportgränsen är uppnådd.
Detta gäller inte försäljning till svenska företag.

Sorgligt men sant... Antar att dessa gränser gäller årsvis, så nyårsvaka får en helt annan innebörd :p Bara att lägga ordern strax efter midnatt :D
 
a_80 skrev:
Hej!

Även jag tittar på att köpa KNX-prylar från Eibmarkt och hittade (tråkiga) nyheter på deras hemsida:
Gå till första sidan och klicka på "News" högst upp till höger.
Bläddra ner till:
26/03/2012
Delivery limits to EU countries

Det jag får ut av texten är att det finns exportgränser för "skattefria" varor.
Om gränsen överstigs tillkommer moms i importlandet.
Eibmarkt har som jag läser det valt att därför inte exportera till länder där denna gräns uppnåtts, och gör detta genom att cancellera den order du lagt om exportgränsen är uppnådd.
Detta gäller inte försäljning till svenska företag.

Sorgligt men sant... Antar att dessa gränser gäller årsvis, så nyårsvaka får en helt annan innebörd :p Bara att lägga ordern strax efter midnatt :D
Jag lade faktiskt precis min första order hos Eibmarkt. Pengarna har de dragit och allt verkar ha gått igenom utan problem. Så kanske är gränsen inte nådd ännu. I sådant fall har jag själv F-skatt ändå så det känns inte som något större bekymmer för min del iaf.
 
  • Gilla
a_80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.