Jag har upptäckt att det på några fönster börjar flagna färg på utsidan. På en kant som går in i fönsterbågen flagnar det och är lite svart av mögel (antar jag).

Vad är bäst att göra i nuläget? Börja olja och måla? Eller kan jag vänta till nästa sommar och göra det då?

Jag har inte så lätt att ta ner fönstren och låta dem torka ordentligt inomhus några dagar innan jag påbörjar arbetet. Men det är inte roligt att oroa sig hela vintern över att förstöra fönstrena!
Huset och alla fönster är från 1950.

Uh, varför blev det höst?
 
Ja...jag hade inte kunnat vänta . :p

Dåligt väder behöver inte spela nån roll.
Det bästa är att ha en fönsterskärm - ett klimatskydd.
Gör en ram av träribb som är större än fönstret och klä den med presenning. På insidan av ramen monterar du nån form av kant som medger att du kan spänna fast hela klabbet på fasaden över fönstret med exempelvis ett par tvingar i karmen. Då kan det inte regna och blåsa in medan du skrapar, oljar och målar bågen. Gör du skärmen i form av en "låda" så kan du dessutom jobba med karmen inifrån när bågen är avhängd. En liten bit list längs överkanten förhindrar vattenrinn från fasaden.

Lite startsträcka, men med en sån anordning kan du jobba långt in på hösten.
 
Fönstret kommer inte att förstöras över vintern! Vi hade fönster som såg bedrövliga ut, knappt någon färg och saknade även mycket av kittet. Men efter målning var de som nya! Träet ruttnar inte av att färgen har lossnat, om det inte är så att det står i vatten, särskilt inte under vintern.

Jag rekommenderar dig att vänta till våren och låta fönstrena bli ordentligt torra innan du börjar. Sedan rekommenderar jag linoljefärg, men det är en helt annan femma ;)
 
problemet med målning nu är fukt snarare än temperatur. Det finns säkert någon målarkludd som kan lägga ut orden om detta men det var iaf det besked jag fick av Alcro nyligen. Givetvis beror detta lite på vilken färg man jobbar med.
 
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Traditionellt sett skall ingen målning göras efter midsommar.... Det är inte temperaturen som styr detta utan luftfuktigheten som är mycket högre senare på sommaren/hösten.
 
Tack alla för svar!
Jag känner mig lite lugnare och väntar med att fixa fönstrena till nästa sommar! Det känndes fel att stå ute nu, även om dagarna är fina, så är nätterna så fuktiga!

Tack igen! ;D ;D
 
nätterna fuktiga nu ???
Trodde inte det fanns något fuktigare än en vår sommarnatt.
Men måla gör man på sommaren!!!
 
Ner i källaren och på med luftavfuktaren så löser sig målningen i ett naffs!

Om man superrenoverar bågarna genom att lossa rutorna så torkar man bågen automatiskt med en speedhetare eller en varmluftspistol.

Med en fönsterskärm kan man hålla på året om. I alla fall all målning som inte rör karmen.

Magnus
 
Lagavulin skrev:
Med en fönsterskärm kan man hålla på året om. I alla fall all målning som inte rör karmen.

Magnus
En bra innovation. Här är en bild på hur den används.

Sibyllegatan%203.jpg

 
På med en hemsnickrat fönsterskydd och ner med bågarna i torrt utrymme för behandling. Gör du skyddet tillräckligt djupt så kan du skrapa och måla åter runt. isolera med tunn frigolitskiva plus kupevärmare.

Så jobbar proffsfönsterhantverkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.