Jag vet, det finns trådar men får inte var på det jag undrar.

Börjar bli klar med altanen och vill dra ut el för uttag och belysning.
Min tanke är att borra ut genom källarväggen, dra igenom 16mm flex, direkt ner i marken och upp vid lämplig plint och fästa en kopplingsdosa för utomhusbruk.
Så kan jag när jag vill koppa in div. saker sen.

Men vad jag förstår får man inte dra "vanlig" 16mm flex i mark? Varför inte?
En liten bit borde väl inte vara ett problem.
Detta är bara för att jag inte vill att vatten ska kunna följa slangen in mot husväggen, vilken det kan om jag drar ut den och klammrar den uppe i golvet.

Vad är OK?
 
  • Gilla
PJW
  • Laddar…
Borra ut kabeln och gör en droppnäsa innan den går upp till trallgolvet
 
Satsa på minst 20mm.
Själv satte jag 20mm VP rör i bjälklaget.
 
Nej, flexslang och FK/RK är inte godkänt för markförläggning, anledningen är att den inte klarar den miljön under lång tid som därför avsedda kablar gör.

Enklast är väl att du precis innan du går ut i lämplig (ev ny) dosa skarvar över till markkabel.
 
Det krävs ingen slang genom väggen heller, men det kan underlätta om det är trävägg med isolering i. Se bara till att borra lite snett nedåt/utåt så att vatten inte rinner in. Är det under mark får du täta efter bästa förmåga.

Slang i marken mellan hus och altan är bra om man behöver dra om kabeln, eller dra i en till. Väljer du t.ex N1XV eller EKKJ så krävs ingen slang där heller.
 
Tack för svar.
Tyvärr kan jag inte dra tjockare än 16, ska dra kabeln över en dörr i en innervägg och p.g.a. låg takhöjd får det inte plats tjockare.

Har ingen kabel än så jag vill dra igenom något så det får bli flex. Men en EKK 5G1,5 som klarar UV hade ju varit det bästa kanske så har man ju så man klarar sig. Kan jag dra den direkt in i en kopplingsdosa under altanen?
Den för jag väl även lägga lös inne i innervägg och direkt in i centralen?

Detta är ovan mark och det är vägg av leca.
 
Vet intre om jag uppfattat korrekt. Men EKK får inte grävas ner.
 
Sätt en kopplingsdosa över hålet på (insidan/)utsidan, då kan du dra vilken kabel/rör du vill inomhus och en godkänd kabel för markförläggning utomhus, samtidigt kan du täta hålet mellan vägg/dosa.

Eller så gör du en droppnäsa (böj nedåt) på kabeln innan du tar upp den till altangolvet.
 
Verkar inte finns Något bra alternativ om man vill gräva ner? Tänkte ju inte dra i kabel nu.
Men det får väl bli EKK spikad i altangolvet. Jag kommer isf inte gräva ner den.

Tanken är at jag ska borra så jag hamnar i en innervägg i källaren. Den är gipsad på ena sidan. Måste man ska spikskydd? Hur funkar dom?
Känns svårt att sätta det på den sidan som är gipsad?
 
xydix skrev:
Verkar inte finns Något bra alternativ om man vill gräva ner?
Det finns en tråd om svart kabel och svarta uttag där någon skrev om en kabel som var godkänd för nedgrävning utan slang.
 
ACEFLEX är godkänd för nästan all användning, inomhus, utomhus, nergrävd med eller utan rör. Min elektriker använde den för att gå en bit först inomhus, genom väggen i 16-rör och sedan klamrad på den svarta fasaden. Den får klamras lite tätare än en del andra kablar om det ska bli snyggt (mjuk++), men det syns ändå inte med svart på svart.

Han valde den mest för att den såldes på meter hos grossisten, men den var smidig att arbeta med inomhus (vi hjälptes åt med att borra/fiska rör osv).
 
Tänk på att om du borrar genom husets yttervägg nedanför marknivå så är det extra viktigt att allt blir tätt.

Utan att egentligen veta särskilt mycket om fuktinträngning så skulle jag nog satsat på att borra ett hål så att lämplig kabel utan slang passar precis att trä igenom, och sedan fixa på lämpligt tätande "klegg" både på insidan (kondensspärr) och utsidan (skydd mot inträngande fukt).
 
Bäst blir det väl om man borrar och sen fäster kabel i borren och drar ut den.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Tryck på ena sidan och dra bara på andra sidan vid behov, eller?
 
EKLK i markrör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.