Samma här...mycket för utseendet. Plus att jag först vart med ett stort gäng glas...Det var där det började liksom.
 
Vi kommer att fräsa ur undertill i mitten av listerna så de ligger mera dikt an. Det verkar annars bli en glipa mellan gummilist och trälist. Fräste ur 1,5 cm då vi till en början tänkt att kitta. Men med skåra undertill blir det nog kanon tror jag.
 
Redigerat:
Ser att jag inte visat hur mitt bygge blev sen jag järnvitiolat det. Så här ser det ut nu;
001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev grått på några timmar, vilket passar mycket bra där det står.
 
  • Gilla
frimson och 1 till
  • Laddar…
Spännande hur det dyker upp små frågetecken som man måste räta ut under resan; då man sätter gummilist under glasen på sidan dyker det upp en lite springa i nederkant. Det blir att täta med en trälist och en gummilist där...iaf en gummilist.
Visst måste det väl vara bäst att ha så tätt som möjligt, så man kan liksom kontrollera ventilationen. sen öst och tiig vår har jag kanske värme i huset och då vill jag ju inte att den pyser ut... :/
 
MayaLisa skrev:
Vi kommer att fräsa ur undertill i mitten av listerna så de ligger mera dikt an. Det verkar annars bli en glipa mellan gummilist och trälist. Fräste ur 1,5 cm då vi till en början tänkt att kitta. Men med skåra undertill blir det nog kanon tror jag.
Ja det kan nog bli en bra lösning om ni bestämt er för en lösning med lister som ska klämma dit glasen.
Annars kanske en lösning med små lister utanpå glasen inuti det frästa spåret hade funkat?
 
MayaLisa skrev:
Spännande hur det dyker upp små frågetecken som man måste räta ut under resan; då man sätter gummilist under glasen på sidan dyker det upp en lite springa i nederkant. Det blir att täta med en trälist och en gummilist där...iaf en gummilist.
Visst måste det väl vara bäst att ha så tätt som möjligt, så man kan liksom kontrollera ventilationen. sen öst och tiig vår har jag kanske värme i huset och då vill jag ju inte att den pyser ut... :/
Jo visst vill man det om man funderar på att köra någon typ av uppvärmning där. Då gäller det även att få tätt kring luftarna och dörr. Jag har glipa i ovan och underkant enligt bilderna här under.
IMG_0118[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0119[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0120[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kände tydligt nu när vi fick lite riktig sommar hur mycket värme grunden lagrade och det är den jag hoppas på ska kunna jämna ut temperaturerna under tidig vår och sen höst.
 
  • Gilla
ollewallgren och 1 till
  • Laddar…
Lite byggbilder

Syll på plats. Lite lätt regn så bilden är inte den bästa.
IMG_0101[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionerna på plats på långsidorna. Allt verkar passa så långt :rolleyes:
IMG_0104[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gavlar och bärlina på plats. Glasning av tak pågår.
IMG_0121[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Årets första gurka är skördad :wow:
Dock står plantan inomhus och väntar att på få komma ut i växthuset.
IMG_0122[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Mycket snyggt! Nu blev det lite olika form på husen dock.
Hur tätar du uppe mot bärlinan? Går glasen in i skåran? Jag kommer att sätta trälister på bärlinan som glasen ska vila på, Ev.lägga en silikonsträng så det blir tätt. Jag har ju inte lika hög sidovägg som du utan bara en luft och glaset kommer att ligga utanför syllen, som står i ytterkant på muren. Skitsnygg skärning på syllen förresten, verkligen snyggt! Jag kommer även att ha en liten, även den snedskuren trälist där taket går ned mot väggen, gummilist på den sedan. Har beställt grått kitt från Leif Arvidsson. Han är ju inte direkt billig, ungefär dubbla priset mot på andra ställen. Men jag har inte hittat grått någon annanstans, så jag får väl hoppas att det är så mycket bättre. Keep up the good work! Idag har jag tvättat 50 rutor. btw, det är gammalt glas i de rutor jag har, förutom de jag köpt från ett litet nyare växthus...Snyggt är det iaf. de rutorna har stått i 60 år sedan det växthuset rivdes...skön tanke.
 
Tack.
Mina glas går in i ett fräst spår i bärlinan och jag tänkte täta lite extra med med lister som jag skulle sätta ovanför glaset mot bärlinan. Efter att ha sågat, fräst och oljat mm och sedan ska provmontera dessa tyckte jag inte de blev så bra som jag tänkt och har därför istället kört med tremco utefog.
Denna tror jag det är: http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01147_index.html

Nockbräda är nu också monterat :) Den ger också visst skydd.
 
Jag har också skaffat en gurkplanta, som redan sitter i bädden, tillika en röd druva :] . Det är så kanongott med hemodlad gurka...*längtar*

Du, vad är det för färg på den fogen?
 
Redigerat:
Skånelängan, hur har du tänkt att göra i ovansidan av vädringsfönsterna?
 
Nu har jag och min bygghjälp haft ett snack om detta med tätningen i överkant. Vi kommer att lägga en list ovanpå glasen i överkant, mot bärlinan. Inte bara vid vädringsfönstrena utan hela vägen. Ska lägga i med utefog i grått eller svart under den listen.
Jag kommer att ha plexiglas i vädringsfönstren. Ev ram , eller så bara en list i den kanten som gångjärnen sitter.
Vad ska man ha för sorts gångjärn till fönsterluckorna?
 
Har nu reviderat beslutet om färg på kitt. Virket har blivit så pass mörkt så jag kommer att köra med svart kitt.Bilder kommer framöver.
 
Sån här profil får mina taklister: 2012-08-10 18.30.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta för att vi hade tagit ur 13mm i högbenen.
Skånelängan, hur går det för dig?
 
Ledsen mitt svar har dröjt. Håller just nu på för fullt med att klä om delar av vår stallbyggnad så det har tyvärr inte hunnits med så många uppdateringar här.

Snygga lister. De blir säkert kanon på växthuset.

Mitt växthus är nu bra i ordning. Det som saknas är solskydd på södergavel, vädringsluckor som får fixas senare då jag inte har tid nu och en dörr som jag ska försöka fixa "snart".

IMG_0133[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fodrad presenning får fungera som nödlösning så länge för att hålla borta värsta nattkylan fram till dörren kommer på plats. Vi har ner mot 10 grader på nätterna nu så blir snabbt kallt i växthuset.

IMG_0134[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vy från insidan. Mycket växter men tro det eller ej men där är nog nu fler ljuslyktor än plantor... :p

Jag skissar även på någon typ av planteringsbord att ha innanför dörren. Den ska innehålla hylla för krukor mm. En domino hade varit fint till detta :)
 
  • Gilla
GustavHan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.