Ska försöka komma till skott och byta ut några fönster och en balkongdörr snart. Fönsterna/dörren (PVC) kommer att skruvas fast i träreglar och jag har tänkt skumma istället för att använda drev. Frågan är bara vilket skum? Skalan börjar på Byggmax med 30kr/tub och slutar med Essve fog&drev för 430kr/tub.

Synpunkter och förslag?
 
Det funkar med vad som helst. Byggmax går bra.
 
Tack för input!

Så lågexpanderande är egentligen bara en hjälp vid själva monteringen (mindre kladd och mindre risk för att trycka ihop karmen)?

Elastiskt? Dagen dörren skall justeras skär man bort gammalt skum och ersätter med nytt efter att ha justerat?
 
Jag har aldrig behövt justera något fönster eller dörr när de väl är monterade.
 
S
skippa skum till allt. förutom fasta fönster. och om ni tar skum. tag låg expanderande.
vet ej hur många jag hjälpt fixa fönster eller dörrar efter att dom skummat fast dom så att ej går att öppna
 
SBH skrev:
skippa skum till allt. förutom fasta fönster. och om ni tar skum. tag låg expanderande.
vet ej hur många jag hjälpt fixa fönster eller dörrar efter att dom skummat fast dom så att ej går att öppna
Jag vet att jag skummat fast minst trettio fönster och samtliga går att öppna.
 
SBH skrev:
skippa skum till allt. förutom fasta fönster. och om ni tar skum. tag låg expanderande.
vet ej hur många jag hjälpt fixa fönster eller dörrar efter att dom skummat fast dom så att ej går att öppna
Du kanske kan göra en uppskattning :)

Jag vet ej hur många fönster och dörrar jag skummat, trä och komposit, men inget har fastnat.
Däremot är det lite pill att skära bort "för mycket" skum, därav rådet att sprutan in liite.
(Det är någon stans mellan tio och tjugo.)
 
Jag bytte fönster i början av sommaren och skummade samtliga.
Använde dels biltemas skum dels sikas sikaboom (ca 100kr/flaskan). Bägge funkar men det senare var mkt lättare att dosera. Med det kunde jag fylla nästan hela springan med en gång. Biltemas svällde mkt mer. Skulle jag byta fler skulle jag välja sika.
Självklart ska du ha en pistol, biltemas fungerar utmärkt.
 
Tack tack för info. Pistol och lågexpanderande får det bli!
 
Huset rör sig ---> skummet spricker ----> inget bra
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
gladasnickarn skrev:
Huset rör sig ---> skummet spricker ----> inget bra
Jo, det är många som är oroliga för det. Det kanske kan bli så ibland, vad vet jag. Men inget av de hus jag byggt har rört sig så mycket så att fogskummet spruckit. Jag bedömer att den risken är minimal.
 
Cc drev är en "tejp" som expanderar upp till 30mm. Funkar kanon.
 
Skum tråd det här.
 
gladasnickarn skrev:
Huset rör sig ---> skummet spricker ----> inget bra
Du menar så här...

iran2_956916c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller med, det är inte bra.
Men då har man nog andra, värre problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.