Har lite halvengagerat letat på nätet efter stora öppningsbara fönster utan resultat.

Det jag skulle behöva är ett 17x23 modul fönster i ett stycke som går att öppna, det ska inte vara någon altandörr, utan skulle vilja ha möjligheten att öppna och vädra och kanske öppna upp det vid ett fåtal gånger per år.

Några idéer?
 
Bara glaset väger ca 135 kg om det är treglas. Tror det är svårt om inte omöjligt att hitta något öppningsbart fönster som är en enda ruta i den storleken. Kan du inte tänka dig att kombinera fast och öppningsbart ? Eller den arkitetkturen blir fel ?
 
Föredrar nog ett fast, helt fönster framför en delad konstruktion. Vi kommer nämligen ha en glasdörr bara ett par meter från detta fönster. Men idealet hade varit att hitta ett öppningsbart fönster med rätt mått.
 
Varför inte en stort, helt öppningsbart glasparti? Kanske med någon form av skjutdörrar eller vikdörrar.
 
Kolla med Bofab!
Mina föräldrar har byggt en husbåt och fått alla möjliga storlekar levererade av hnm! De har köpt runda fönster, små, stora osv!

http://www.bofab-sverige.se/
 
pwrdesign skrev:
Kolla med Bofab!
Mina föräldrar har byggt en husbåt och fått alla möjliga storlekar levererade av hnm! De har köpt runda fönster, små, stora osv!

[länk]
Verkar vara pvc,något som inte är aktuellt.
 
För tungt! Kan du inte sätta skjutbart glasparti så är det nog bara att glömma.
 
Bumpar detta, skulle behöva ett 18x18 vrid eller inåtgående träfönster (andra våningen). Någon som vet om det går att fixa?
 
S Svenne65 skrev:
Bumpar detta, skulle behöva ett 18x18 vrid eller inåtgående träfönster (andra våningen). Någon som vet om det går att fixa?
Exakt samma här (18x18) - har du hittat något?
 
S Svenne65 skrev:
Bumpar detta, skulle behöva ett 18x18 vrid eller inåtgående träfönster (andra våningen). Någon som vet om det går att fixa?
18x18 i en enda båge kan bli tufft pga av vikten i bågen. Men ett 18x18 vrid fönster i luft kan jag inte se som något problem.
 
Johan Yveborg Johan Yveborg skrev:
Exakt samma här (18x18) - har du hittat något?

Nej, jag har släppt det. Kommer köra på fast 18x18 och ha ett 8x18 bredvid. Så blir till att putsa från bock/stege med förlängd arm.
 
Jag har hittat 1650x1650 men kommer hå på ett smalare och högre istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.