Jag drar igång en tråd till om mitt garage. Det är snart klart och jag funderar på hur jag skall mata golvvärmen. Det handlar om 50 kvm, och jag är nog mest inne på luft-vatten - om det går att lösa för rimliga pengar. Det vore fiffigt med ett aggregat som kan fixa varmvatten också. Tacksam för tips på bra lösningar!
 
Vad är din fråga?

Vad värmer du upp ditt hus med, går inte garaget att köra på samma värmekälla som huset? En kulvert till garaget torde i många fall bli billigare (avstånd?) och kanske bättre än en luft-vatten-vp enkom för garaget? Allt beroende på dina förutsättningar naturligtvis.

En luft-vatten-vp går loss på i runda slängar 30-40 000 kr plus installation. Det finns ju lite budget grejer för kring 20 000, typ Julas. http://www.jula.se/varmepump-luft-vatten-6200-3000-w-416085

Själv hade jag nog hellre satsat på luft-luft i ett garage, där det är helt okey med något varierande temperatur. Luftrörelse och avfuktning får man på köpet.
 
Om du inte har stor varmvattenförbrukning i garaget så lär det i vart fall bli billigast med en liten elektrisk varmvattenberedare. Värmepumpar som kan producera både värme och varmvatten är dyrare på grund av mer komplicerad styrning samt en varmvattentank.
 
Tackar för snabba svar!

@norrbottenstorpet: Avståndet från pannrum till garage (c:a 50 meter) tillsammans med en gräsligt stenig/bergig tomt gör att kulvertering inte verkar vara försvarbart tyvärr... Jag hade verkligen gillat att kunna koppla in mig på husets pellets/solsystem!
Att jag är mest inne på luft-vatten beror väl mest på att jag valde att installera slang i plattan, så det är "bara" själva värmningen kvar... Ett alternativ är så klart att köra på el - någon som vet vad en ren elvärmning till golvvärma kan kosta (och var man kan hitta det)?
@mexitegel: Nej, jag tror inte att det kommer att vara någon strykande åtgång på varmvatten i garaget, så det låter rimligt att köra på en beredare om värmepumpen blir mycket dyrare om den skall göra varmvatten också.
 
Nytt blir dyrt men du kanske kan hitta beg. på blocket?
 
Varför varmt golv i ett garage? Man har väl ändå alltid skor på sig.

Du får en luft/luftpump med snabbkoppling för 5000:- på ÖoB eller Jula.
 
peternicklas
Har du en bra isolering i plattan , garageporten samt garaget i övrigt så vore det fint med golvvärme. Det finns lite då och då LV pumpar på blocket som inte är så gamla. Dock så måste du ha en extra vattentank för att få upp volymen. La tyvärr inga slingor i mitt garage utan kör på en LL och det går bra men en LV hade varit skönt. Jobbar du mycket i garaget så satsa på en LV. Köper du nytt så får du nog räkna med minst 50000:- om du installerar allt utom el själv. Installationen är inte svår och du kan få varmvatten med hjälp av en växelventil.
 
Redigerat:
@pelpet: Jodå, jag lär inte orka hålla så rent på garagegolvet så att det blir skofritt... Jag tror helt enkelt att golvvärme är ett bra sätt att värma. Jag är ju egentligen inte inmålad i något hörn - jag valde att lägga slang när vi ändå gjorde plattan, men jag behöver ju inte använda dem. Merkostnaden för att lägga ner slang var så pass liten så att jag valde att göra det i vilket fall. LL är ju definitive ett alternativ.
@peterniklas: Ja, jag är nöjd med att jag valde att lägga slangen. Svårt att få ner den i efterhand... ;-) Frågan är om det finns billigare alternativ till LV så länge men som ändå använder golvvärmen? Jag tycker att det borde finnas rena ellösningar som borde kunna vara betydligt billigare i inköp, så kan jag hålla utkik efter en LV på sikt?
 
peternicklas
magforce skrev:
@pelpet: Jodå, jag lär inte orka hålla så rent på garagegolvet så att det blir skofritt... Jag tror helt enkelt att golvvärme är ett bra sätt att värma. Jag är ju egentligen inte inmålad i något hörn - jag valde att lägga slang när vi ändå gjorde plattan, men jag behöver ju inte använda dem. Merkostnaden för att lägga ner slang var så pass liten så att jag valde att göra det i vilket fall. LL är ju definitive ett alternativ.
@peterniklas: Ja, jag är nöjd med att jag valde att lägga slangen. Svårt att få ner den i efterhand... ;-) Frågan är om det finns billigare alternativ till LV så länge men som ändå använder golvvärmen? Jag tycker att det borde finnas rena ellösningar som borde kunna vara betydligt billigare i inköp, så kan jag hålla utkik efter en LV på sikt?
Jo du kan köpa en tank med uttag för elpatron och köra med den så länge. Se bara till att det går lätt att hänga på en pump senare.
 
Jag hade tittat på Sfinx värmepumpar och en enklare tank för varmvatten, en 6kw pump kostar 18750;- och sen tillkommer lite rör och en tank plus elinstallation.

Jag har en 11kw till huset som fungerar lika bra som vilken nibe,ctc,etc som helst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.