En intressant försäkringsskada jag råkade ut för under veckan. Jag har min bil parkerad i mitt garage när jag inte använder bilen. När jag sätter mig i bilen så faller en av lysrörsarmaturerna ner på bilen vilket resulterar i en lack och plåtskada på min motorhuv.

Jag skickar självklart in skadan till min hemförsäkring, då jag har en försäkring gällande otur på IF. Jag får dock tillbaka svaret att det skall gå på min vagnskadeförsäkring för bilen vilket kommer att får till följd en högre självrisk + en högre kostnad på försäkringen. Är detta verkligen rätt? Bilen stod i garaget avstängd och det är armaturen som inte varit ordentligt fastskruvad "för korta skruvar". Armaturen och garaget har suttit där i 5 år och nu helt plötsligt bestämt sig för att ramla ner.

Jag tycker att detta skall gå på min hemförsäkring? Någon som råkat ut för något liknande?

//Anders
 
Det här liknar väl fallet med den nedblåsta takpannan? Vill minnas att bilägaren fick stå för självrisken på bilförsäkringen.

Jag kan tycka att det på ett vis känns naturligt med bilförsäkringen. Du hade kunnat göra motsvarande sak utanför hemmet, till exempel tappat trall på bilen när du var på brädgåden etc.
 
Ja, det är korrekt hanterat av försäkringsbolaget. Skador på bilen (eller biltillbehör, t ex vinterdäck) ska regleras genom bilförsäkringen. Om du hade parkerat din bil i någon annans garage hade det eventuellt blivit en fråga om ansvar, men inte i detta fall då garaget är ditt eget.
 
Det är det försäkringsbolag som försäkrat det skadade objektet som du skall anmäla skadan till.
 
En stilla undran då. Om bilen varit avställd och oförsäkrad under säg tex vintermånaderna då det är en sommarbil. Vad hade hänt då? Verkar som att man inte vågar ha den oförsäkrad och avställd under vintern.

Tack för utmärkta svar av er!

Mexitegel: Jag har samma försäkringsbolag för hemmet som för bilen så det löste sig :)
 
OK, då borde de ha lite lättare att komma överens :)

Det finns sk. garageförsäkringar som du kan använda.
 
Helt korrekt. Fordon ersätts alltid av egen försäkring såvida inte någon annan skadeståndsrättsligt kan bli ansvarig.

Om du har ett oförsäkrat fordon så är det oskyddat om tex garaget brinner ner. Du kommer få ersättning för garaget (om det är försäkrat) av villaförsäkringen men inte för ett fordon (båt, bil, mc etc).

Det finns garageförsäkring för avställt fordon för typ 15-20 kr/mån den ersätter stöld
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.