Hej jag sådde min gräsmatta till mitt nya hus i våras och då lades det ut 20 cm matjord under så underlaget var bra och det trycktes till så det inte skulle bli några större sättningar sen krattades ytan upp och jag lade ut weibull ultra gräfrö över hela gräsmattan ifrån två håll så det snålades inte med frö iaf.
Nu har gräs mattan kommit upp men det är flera små ställen där det inte är gräs och större del av gräs mattan är gul. Blir detta bättre till nästa år eller hur är det för man ska väl inte behöva slängs ut frö igen för det har ju inte blivit gräsrötter än så den blir näl tät till nästa säsong?
 
Det är svårare att ta död på skiten än anlägga det ;)
Oroa dig inte.
Att den är gul är säkert beroende på vädret.
 
Av någon anledning brukar det vara svårt att få gräset att gro jämt. Jag har brukat kompletteringsså på de fläckar det inte tatt sig riktigt. Direkt efter att jag sått har jag brukat lägga väv, dels för att det ska gro fortare(högre jordtemperatur) och även för att hålla kvar fukten så man inte behöver vattna så ofta.

Ta gärna och vattna när det börjar bli gult. Har varit ned om att nysått totaldött på stora områden när det blivit torrt. När det blir gult ger man även ogräset chansen att ta över och sen kanske man inte blir av med det.
 
Kan ingen berätta hur man blir av med gräset istället?
 
Gräsmattan är grön och fin på dom flesta ställen men det är fläckar som inte tagit sig. Är det till att lägga i mer frö där eller det tar sig ändå när fröna får rötter för det har dom ju inte än efter 3 månader.

Vad används vertikalskärare till? Skulle man kunna köra med en såda till nästa säsong om inte matten blir tät och sen lägga mer frö eller hur gör man?
 
M
Toddep skrev:
Gräsmattan är grön och fin på dom flesta ställen men det är fläckar som inte tagit sig. Är det till att lägga i mer frö där eller det tar sig ändå när fröna får rötter för det har dom ju inte än efter 3 månader.

Vad används vertikalskärare till? Skulle man kunna köra med en såda till nästa säsong om inte matten blir tät och sen lägga mer frö eller hur gör man?
Vertikalskärare använder du inte de första 2 åren. Gräsmattan måste etablera sig ordentligt.

Gödsla och vattna nu, och stödså sen ev fläckar till våren.

Vill du ha inspiration så har du ju http://www.olleberg.nu/
 
Okej så det är normalt att inte gräsmattan blir helt bra först året?

För som sagt den är
Grön och fin på många ställen men på just baksidan av huset är det fläkar där inget gräs kommit. Ska man då kratta upp en yta där bara och så i nytt gräs bara där?

Ska även lägga ut strooler kombi till nästa vår för att få bort allt ogräs. Ska det göras samtidigt som jag sår i där det inte kommit gräs?
 
Stödså i slutet av augusti så att det hinner ta sig innan vintern. Räfsa bara lite i jorden innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.