Hej,

Jag antar att detta inte hör till dem vanliga inläggen som brukar förekomma på denna sida normalt sett.

Men det är så att jag gärna skulle vilja bygga en bunker under jorden. Mest som ett kul projekt. Men också som en förberedelse på det värsta som kan hända. Så jag tänkte att man skulle ha ett matföråd där. Kanske förvara saker som har sedimentalt värde ifall huset skulle brinna etc.
Tanken är att utrymmet ska vara bobart året runt med skapligt klimat.

Hur som helst jag skulle vilja fråga om detta är möjligt och om inte hur jag ska göra.

Tanken är att jag ska få ett säkert utrymme under marken som är ca 3x4 meter golvyta och 2,1 i takhöjd.

Jag skulle vilja att golvet ligger ca 4 meter under markytan. plus 2,10 förstås. Så det blir alltså ett jordlager på ca 2 meter som bygget måste stå pall för till att börja med.

Som jag har tänkt så gräver man en grop som är något större än dessa specifikationer. Gjuter en grundplatta. Och bygger sedan väggarna av Murblock/Lecablock eller vad det nu kallas. Så lång bör ju konstruktionen hålla så långt?
Men hur får man till ett tak som håller pall för 2 meter jord per kvadratmeter med säkerhetsmarginal? Om jag inte räknat fel så blir det på det djupet närmare 48 tons tryck på taket om man räknar med att en kubik jord väger ca 2 ton.

En annan sak jag funderar på är dränering? Jordmånen på platsen är väldigt sandig och terrängen är i god mån slutande. Men hur gör man för att inte få in fukt och en eventuell översvämmning?

Tanken är att jag ska göra en ingång genom en tunnel under en av väggarna i en befintlig jordkällare för att få det hela lite mera hemligt.

Vad tror ni om det hela? Tips uppskattas varmt!

Tack på förhand
Osmosis
 
Det enklaste och billigaste i detta fallet är att du köper in en vanlig 20 fots (6,1x2,44 meter) container från blocket för cirka 10 000-15 000 och gräver ner. Vill du sedan öka skyddet kan du alltid gjuta över och runt den. Med tanke på hur högt de staplas i hamnar och på containerfartyg tror jag inte att marktrycket är något problem.

Finns ganska mycket info om denna typer av bunker på internet om du söker runt lite, du kan även kolla in filmen "Take Shelter" om du vill ha lite inspiration :)
 
marktrycket kan mycket väl bli ett problem. En Container är gjord för att ta trycket längs kanterna och främst på de fura hörnen där fästena sitter. De är inte gjorda för utbredd last
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
Den där bygger du allra lämpligast som helt konventionell hel-betong-konstruktion.
Schakta ur, grusa av horisontalt med minst 15cm kapillärbrytande makadam, 8-16 eller 16-32.
Sen formar du och gjuter en armerad bottenplatta, med armeringsjärn som sticker upp där väggarna ska vara. Sen formar du, armerar och gjuter väggar, med armering som sticker ut uppåt till taket.
Slutligen stämpar, formar, armerar och gjuter du taket.
En konstruktör bör nog beräkna alla laster och all armering åt dig, och göra en armeringsritning.
I alla fall har inte _jag_ skuggan av en chans att kunna berätta hur det ska armeras.
Betongen bör troligen ha lägre vct-tal än normalt för att bli tätare och starkare.

Vill du ha lite drägligare klimat och billigare ev uppvärmning så sätter du minst 100mm cellplast runt hela konstruktionen. Troligen måste du ha en stark kvalitet under, kanske extruderad S300 eller något sådant. På sidorna bör du kunna använda pordrän eller någon liknande kapillärt brytande, och göra ungefär som man när man dränerar och tilläggsisolerar en källare från utsidan.

En väldigt viktig sak för dig att tänka på är dränering och ev avlopp.
Du måste se till att all markfukt och ev nedträngande vatten från ihållande regn osv kan rinna undan någonstans. Det är ju inte kul om du drunknar innan radioaktiviteten uppe vid jordytan har avklingat tillräckligt.
Men även för att hålla borta allt fritt vatten så det blir drägligt att vistas där samt för att skyddsrummet ska hålla i minst några hundra år - inte bli förstört av ständig fukt.

Var får man tag i några cm tjock pansarplåt att svetsa ihop dörrar av?


Kul idé förövrigt. Personligen hoppas jag att världen möter ett aningens bättre öde i framtiden. Och blir det inte så kanske det var lika bra att få dö!
Vad skulle livet vara utan ett köttbit på grillen och en kall i näven vid solnedgången?
 
  • Gilla
TimEskilsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
En fråga är väl varför du vill ha det så djupt ner?

Vad jag vet sätter man aldrig konventionella skyddsrum så djupt, utan istället taket nära markytan, t.o.m ovan mark rätt ofta, och så ökar man bara styrkan på taket med lite mer betong och armering. Lika funktionellt men enklare.

Tror du att USA kommer anfalla dig med sina bunker busters så räcker ändå inte 2 meter jord + 10cm betong.
Men 15cm välarmerad betong med 2-3 dm jord över står nog annars pall för i princip de flesta konventionella vapen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bunker_buster
 
  • abunkerbuster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Massive-Ordnance-Penetrator.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
en förberedelse för det värsta som kan hända. Vad är det egentligen? Krig? Atombomb? Aliens? Inte sjutton vill man väll sitta i en håla på sin tomt då? Man drar ju fortare än en avlöning härifrån förstås.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
hehe schysst ide (y)
 
Fick lite Fritzl-vibbar när jag först läste TS beskrivning... :)
Jag har för mig att hans bunker var ganska väldokumenterad i kvällspressen, så då kan man ju hitta förslag till byggbeskrivning i gamla artiklar ;)

Skämt å sido, jag har själv funderingar på en jordkällare som ska grävas in i sluttningen på tomten. Dock blir det inte så djupt men jag har kollat lite efter inspiration och kommit fram till att ett välvt tak borde vara lämpligt för att hantera marktrycket ovanifrån. Borde vara samma tänk här men i en kraftigare version.



Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Kan det inte va så enkelt som att han vill ha en hemlig hembränningsanläggning där? :cool:
 
Mikael_L
För vad det kostar att bygga kan nog TS köpa en kubikmeter med Absolut vodka på systemet istället. :cool:
 
Jojo men hur kul är det?
 
Mikael_L
Hur "Top secret" blir den bunkern, när han lägger upp hela bygget på internet. :D
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Mikael_L: Inte för att vara taskig men 2-3 jord över 15 cm armering stoppar inte ens en tung granatkastare. För att nu inte tala om vad mina 15,5 cm pjäser skulle ställa till med.
2 meter jord är klart bättre i det perspektivet men det finns en annan "liten" fråga också.

Ventilation är rätt bra att ha alltså
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
pjodden skrev:
Dock blir det inte så djupt men jag har kollat lite efter inspiration och kommit fram till att ett välvt tak borde vara lämpligt för att hantera marktrycket ovanifrån. Borde vara samma tänk här men i en kraftigare version.
Välvt tak är antagligen bra när det blir skarpt läge. Vi har en bunker (värn) helt ovan jord och den har ett välvt tak under kamouflaget.

Har inte riktigt koll på hur tjockt taket är, men väggarna är bortåt metern i tätt armerad betong.

Den skulle dock inte ha en chans ens mot ett litet modernt vapen som 84 mm Carl Gustaf, så räkna inte med att murblock kommer att hjälpa någon att överleva tredje världskriget. Om det nu var avsikten.

cg_m3-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.