Nimajneb skrev:
Det är väl bra mycket enklare att koppla ett släp än att sätta på räcken......
På garageuppfarten ja men det kanske är en del annat som tillkommer iomed släpets användning...
Varför måste det alltid vara antingen eller slagborr eller borrhammare, släp eller takräcke.

Mitt tips köp båda..
 
  • Gilla
Norrhyttan och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Det är väl bra mycket enklare att koppla ett släp än att sätta på räcken......
Fast det kan ju vara osmidigt att köra runt med släp om man har andra ärenden.

Min bil är en Opel Astra, jag vet inte hur Opel original ligger i pris?

Edit: kan väl tillägga att ett släp också står på inköpslistan så småningom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
gronfelt skrev:
Fast det kan ju vara osmidigt att köra runt med släp om man har andra ärenden.

Min bil är en Opel Astra, jag vet inte hur Opel original ligger i pris?

Edit: kan väl tillägga att ett släp också står på inköpslistan så småningom.
Precis! Inte så praktiskt att dra runt halva dagen på stan med ett släp bara för att man skall shoppa två plank på väg hem från jobbet. Inte heller så kul att köra med släp om man skall transportera något långt en väg, klart enklare och smidigare med räcke i de fallen.
 
Korvgubbe
Tackräcken känns som en självklarhet för husägaren om man frågar mig, precis som ett släp. Det ena måste inte utesluta det andra liksom... :rolleyes:
Jag har provat både billiga varianter och dyra märkesvarianter och jag vet vilka jag väljer sju dagar i veckan! När det gäller takräcken så gäller verkligen talesättet "bättre att gråta en gång när man betalar än att gråta varje gång när man använder det!"
Sen vill jag även slå ett slag för att köpa ordentliga spännband och tillräckligt många. I slutändan handlar det ändå om oskyldiga medtrafikanters liv som man riskerar för att man inte vilja lägga ett par hundralappar på riktiga spännband, och det är inte okej. Du får gärna köra ihjäl dig själv om du vill men riskera inte mitt liv tack!
 
Köpte biltemas lasthållare för rails. De låter en hel del om man kör fort. Och låsen som skall förhindra stöld är ett skämt, de är av plast och går säkert att bryta av med handen. Men de funkar bra (använder inte låsen) :)

Men jag skulle vilja ha någon lasthållare som har någon form av snabbspännmekanism så man snabbt kan montera dom.
 
Korvgubbe skrev:
Tackräcken känns som en självklarhet för husägaren om man frågar mig, precis som ett släp. Det ena måste inte utesluta det andra liksom... :rolleyes:
!
Jag har en thulebox och thule räcken. Helt suveräna jämfört med lågprismärken men ändå så har jag aldrig använt dom i husägarsyfte sedan jag skaffade släp.
Boxen är dock bra om man drar iväg på långsemester.
Men ett släp kan ersätta ett räcke i 100 fall av 100 medans ett räcke kanske kan vara ett likvärdigt alternativ till ett släp 1 gång av 100.
 
Klicka skrev:
Men jag skulle vilja ha någon lasthållare som har någon form av snabbspännmekanism så man snabbt kan montera dom.
Jula har en variant med snabblås för 349 kr, som jag tänkte spana in så fort jag har vägarna förbi.
 
Korvgubbe
Nimajneb skrev:
Jag har en thulebox och thule räcken. Helt suveräna jämfört med lågprismärken men ändå så har jag aldrig använt dom i husägarsyfte sedan jag skaffade släp.
Boxen är dock bra om man drar iväg på långsemester.
Men ett släp kan ersätta ett räcke i 100 fall av 100 medans ett räcke kanske kan vara ett likvärdigt alternativ till ett släp 1 gång av 100.
Men den hundrade gången är man väldigt glad att man har takräcket! :D
Jag kan ta mig själv som exempel. En (1) vindskiva var dålig och behöver bytas ut vid sommarstugan som ligger dryga sju mil hemifrån. De två sista utav dessa mil går på en kurvig och backig grusväg. Hade ett släp kunnat ersätta takräcken för mig här? Absolut! Men är det lika smidigt som takräcken i det här fallet? Inte en chans!
Men visst har du rätt i att en takbox inte duger till så mycket mer än långsemester, men nu pratade vi takräcken och inte takboxar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men ett släp kan ersätta ett räcke i 100 fall av 100 medans ett räcke kanske kan vara ett likvärdigt alternativ till ett släp 1 gång av 100.

Flaggstångstransport? :)
 
Korvgubbe skrev:
Men den hundrade gången är man väldigt glad att man har takräcket! :D
Jag kan ta mig själv som exempel. En (1) vindskiva var dålig och behöver bytas ut vid sommarstugan som ligger dryga sju mil hemifrån. De två sista utav dessa mil går på en kurvig och backig grusväg. Hade ett släp kunnat ersätta takräcken för mig här? Absolut! Men är det lika smidigt som takräcken i det här fallet? Inte en chans!
Men visst har du rätt i att en takbox inte duger till så mycket mer än långsemester, men nu pratade vi takräcken och inte takboxar.
Du har definitivt en poäng i behovet om man har två hus att ta hand om.
Sedan är det kanske lite overkill att köra sju mil med en planka på taket, borde väl gått o köpa lite närmare sommarstugan ;)
 
MathiasS skrev:
Flaggstångstransport? :)
megalasten.jpg
 
exakt, och min poäng var att det är svårt att ersätta med ett släp. Så 99 fall av 100 kanske är mer korrekt....:)

Jag är en släpgubbe själv och drar mig för att lasta byggmaterial på taket, det händer nästan aldrig.
 
MathiasS skrev:
exakt, och min poäng var att det är svårt att ersätta med ett släp. Så 99 fall av 100 kanske är mer korrekt....:)

Jag är en släpgubbe själv och drar mig för att lasta byggmaterial på taket, det händer nästan aldrig.
Samma här, jag har 2 släp plus timmervagn med släpinsats till atv:n just för att slippa böket med takräcke. Så för mig så ligger takräcket oanvänt eftersom vi har bil som är såpass stor att skidor och packning mm får plats i bagaget
 
Jag skulle låna släp på en byggmarknad men de hade inga spännband eftersom folk snodde dom. Så därför blev det ett takräcke :)
 
Klicka skrev:
Jag skulle låna släp på en byggmarknad men de hade inga spännband eftersom folk snodde dom. Så därför blev det ett takräcke :)
Nu är jag inte så förtjust i att låna men vilket som är då följdfrågan, hur fick du varorna att sitta fast på takräcket? Om du ändå köpte något för att surra fast det med hade du likväl kunnat köpa spännband?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.