Har länge vart lite sugen på en HT med bensinmotor. Hittade nu en med Honda 190cc OHV motor till otroligt pris i USA så då kunde jag inte låta bli. 2700PSI och 2.4GPM, ca 180bar och 540l/h. Skall bli intressant att se om det blir någon större skillnad mot K4,51:an jag har nu.
 
frav skrev:
Är du fortfarande nöjd med en så här en månad senare? Var & kollade på en sådan HT-tvätt idag & planerar ett inköp de närmaste dagarna om ingen skriker "stopp & belägg".
Jag köpte mig en sånhär Stihl RE 128 Plus idag. Har inte kopplat in & kört med den. Men det första intrycket genom att bara handskas med maskinen rent fysiskt ger ett gediget intryck.
 
MathiasS skrev:
Detta tror jag är bra:

[länk]

540 EUR hemma i sverige.
Nästan halva priset mot i Sverige, notera att den verkar gå på 3-fas.
 
MathiasS skrev:
Detta tror jag är bra:

[länk]

540 EUR hemma i sverige.
Helt klart några snäpp upp mot de som säljs på Classe och Jula!

Den måste tillhöra Kärchers PRO sortiment då den 1/4" koppling för munstycken och tillbehör. Klarar lite varmare vatten också så den skulle jag inte säga nej till.
 
230V står det... Min 3hk kompressor klarar sig på 1-fas 10A så denna lär göra det också. Kan dock behöva säkras upp till 11A och det är nog bara att glömma att slå på minsta lilla lamp samtidigt.
 
Robert-san01 skrev:
230V står det... Min 3hk kompressor klarar sig på 1-fas 10A så denna lär göra det också. Kan dock behöva säkras upp till 11A och det är nog bara att glömma att slå på minsta lilla lamp samtidigt.
Utgick bara vad som stod på denna hemsida.
http://www.sga-ab.se/store/p/kallvatten-89967/kärcher-hd-6-13-c-plus-73663
Men man ska nog inte riktigt lita på dom när dom även i texten menar att den sprutar ut en halv m3 vatten i minuten.:)

13 helst 16A skulle jag definitivt ha till maskinen.
 
Kan det finnas både en 1 och 3-fas variant?

11A kan du köra på vanlig 1,5mm2 så då slipper du dra nya sladdar. Du fixar 2640W (teoretiskt iaf) på en sådan propp och jag skulle tro att Kärcher avrundat lite uppåt på effekten.
 
Alla varianter av 6/13 är enfasare och har en motor på 2700W. Det är först 7-serie-tvättarna som gillar trefas.

Detta är den näst minsta maskinen i Kärchers HD-sortiment, dvs "proffsmaskiner". Och ja, den hanterar varmvatten upp till 60 grader.

Tittade först på den starkaste konsumentmaskinen K7xxx men konstaterar att prisskillnaden mot en maskin som denna är rätt liten....
 
Fast jag måste ju säga att slangvinda är ett måste, imho.
 
Jobbar ni med högtrycken eller vad gör ni med dom eftersom ni pratar om dessa värstingar i mina ögon? Ta det inte som kritik jag är bara nyfiken vad ni hittar på med era tvättar :)
 
Jag för min del jobbar inte med dem men vårdar mina bilar noga, är pedant och prylgalen. Har 5 bilar, 2 släpvagnar, 1 mc och 1 atv. Tvättar våra 3 bruksbilar kanske 1 gång/vecka minst under sommaren och hobbybilarna inför eller efter varje användning.

Jag har bestämt mig för att det i vinter blir en billigare (typ 20-25 000 kr) hetvattentvätt för lyxen att tvätta ännu lättare och dessutom skönare vintertid i jämtland :)

Men det är inte ovanligt att jag har dyrare verktyg än mina hantverkskompisar eller bilmekaniker så din poäng stämmer rätt bra på mig iaf
 
Okej ja jag gillar iofs också bra grejer om är väl i mångas ögon pryltokig men här ligger jag i lä känner jag :) Fortsätter med min Nilfisk och får väl kämpa lite mer än du för att bilen ska bli ren men jag har ju bara en som tur är :) Skulle gärna ha någon mer entusiastbil men det får vänta tills huset är mera "färdigt" :)
 
Varmvatten på utkastet och en vanlig högtryckstvätt (dvs ej hetvatten) funkar nog bra också.
 
DrBosa skrev:
Varmvatten på utkastet och en vanlig högtryckstvätt (dvs ej hetvatten) funkar nog bra också.
De flesta "kallvatten-tvättar" använder inkommande vatten för att kyla pumpen och vissa även motorn. Så det är inget jag skulle rekommendera om det inte står i klartext att den klarar det. Den bensindrivna jag har beställt klarar 2min utan kylning, sedan tar pumpen skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.