Hej!

Jag har tänkt mig att bygga två stycken 3.6 meters takkupor på mitt 38 graders tak. De skall ligga mitt emot varandra.  Är det någon som vet hur man gör avväxlingar när två takstolar skall kapas. När det bara är en takstol som skall kapas så är det i regel inga problem har jag förstått.  Om någon har kort eller ritningar att visa så är jag tacksam så man kan få några ideér.
 
Jag läste en artikel i gör såhär som handlade om installation av ett fönsterparti som kunde öppnas som en liten balkoneller takkupa, där fanns bra bilder på detta, kanske finns det ngt om det på deras hemsida.
 
Nej jag prenumerar inte. Gärna andra förslag!
 
Okej... Ta 2 st K24 plank i samma dimension som takstolarna. Slå ihop dessa med en klase 4" spik. Säg runt 10/m... Förstärk de 2 takstolar som skall vara kvar med kerobalk eller k24 plank. Fäst med 5-6 125 spik /m

lägg ut en plana på golvet under takstolarna.

Sätt ut takhöjden på kupan, ta hänsynn till innertak, ev glerspanel och räkna uppåt. borde ligga runt 52 mm ungefär. Så ta 60 mm.
2 stämpa av de 2 takstolarena du skall ha kvar...
Kapa de 2 som skall bort 90 grader mot lutningen på takstolen kapa exakt.
Kapa nu de 2 ihop spikade planken så det passar bra.
Slå på en balksko på den ena takstolen
Sätt i din dubbel planka och skjut den mot de 2 kapade
Nästa balksko i andra stolen...

Spika så det blöder...

Jag har nu beskrivit en överdimensionering men du lär behöva färstärka de 2 stolarna bredvid kupan som skall ta lasten från de 2 kapade. Du kan även åka på att förstärka i nock med en löpande planka....
 
Det är just förstärkningen av takstolarna som är problemet. En del säger at man är tvungen att sätta in limträbalk och bära ner på ytterväggarna. Hur skulle detta utföras några ideer? Skall de gå från en husgavel till den andra eller?
 
Jag kapade två takstolar till förmån för en takkupa. Jag kilade in en limbalk ovanför vindsbjälklaget (mittstöd)och lät altså limbalken vila på de två bärande takstolarnas mittstöd (osäker om det heter så). De kapade takstolarna vilade på limbalken med limmade kilar emellan. Jag förstärkte de bärande takstolarna med dubbla balkar både mittstödet och från nock till takfot. På det viset slipper man några stolpar eller liknande mitt i rummet.

Gick detta att förstå??? Mina takstolar ser ut såhär
takstol.jpg
/CC
 
Vad har limträbalken för dimension? Gick den bara upp på de två takstolarna på sidorna eller gick den vidare till de andra takstolarna också. Vilken snözon bor du i, vart i landet? Du har inget kort eller så? Vad bra det är när man kan diskutera såna här saker med likasinnade och få råd!
 
Har tyvärr ingen digitalkamera, men om du tänker dig ett tak med öppet upp till nock och med innertaksbalkarna synliga. Det som syns av modifieringen är att dessa takbalkar är förstärkta så de nu är fyrkantiga i formen. Limträbalken är synlig och ligger uppepå fyra takbalkar, delvis infälld i gipsskivorna.

Alla förstärkningar är limmade, samt fixerade med 10mm bultar.

Jag bor i Göteborg och valde dimensionen 95*400. Nersänkningen på balken blev endast 5mm. Be ngn kontruktör (eller byggfirman som säljer limbalkarna) att räkna på belastningarna.
/CC
 
Jag får kanske göra det. Har du några mer tips att tänka på vi bygge av takkupa så tas de tacksamt emot. Var det någon som räknade på det åt dig och i så fall vad ungefär kostade det?
 
Ja dom hjälpte mig att räkna på byggvaruhuset där jag köpte limbalken.

Jag har en stor takkupa över köket som inte var tänkt att användas på övervåningen i mitt nybyggda hus. Bara utvändigt estetisk funktion altså. Jag tyckte det var synd och såg till att jag blev av med alla takstolsdelar, ventilationsrör och köksfläktrör så det blev fritt.

Innan jag satte igång bad jag en byggkonstruktör som jag känner komma hem på besök och råda mig hur jag skulle göra. Själva jobbet gjorde jag sen själv.

Tänk på att konstruktionen sätter sig, inkl nersänkning av limbalken, det kan altså vara idé att först stämma upp motsvarande säg en cm och sen fixera limbalken. Var noga med att fixera allt väl innan du kapar några takstolar, helst med lim och järnbyglar så balken inte kan glida på de bärande balkarna. Om du har modifierat takstolar på andra sidan huset så måste man ta hänsyn till detta vid hållfasthets beräkningarna också.

Om du inte vill belasta grann takstolarna, kan du sätta stolpar som bär upp limträbalken gämda inne i väggar eller liknande.

Lycka till!
/CC
 
Ja jag tänkte mig ha två st kupor mitt emot varandra
 
... går det?
Jag vill ha en kupa som är 3,60 men rummets väggar passar inte i förhållande till takstolarna. Kan man däför växla av 3 takstolar?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.