Jag köpte ett radhus vid årsskiftet och totalrenoverar det. När jag nu rivit upp badrummet på nedervåningen så hade golvspånet under flytspacklingen förvandlats till jord (typ). Det var väldigt fuktigt (blött) o sprider sej i golvspånet in mot tvättstugan o köket, det är dessutom svart av mögel. Jag har rivit ut hela badrummet o e rädd att ja kom på det här med att försöka få ut nåt på försäkring lite för sent, men jag har iaf lämnat golvet med en del blött/svart spån in mot tvättstuga kvar - kan man få ut nåt på försäkring i ett sånt här fall?

Jag gissar att badrummet e renoverat på 90-talet nån gång, riktigt oseriöst gjort med endast vanlig enkelgips under kakel med något tätskikt som inte såg toppen ut..
 
Nu antar jag att du menar den vanliga villaförsäkringen, inte dolda fel?

Anmäl till ditt försäkringsbolag, på din beskrivning så låter det ju inte som du skulle få något för skadorna i själva badrummet, men de kanske, med lite tur ger ersättning för följdskadorna om det påverkar fler rum, och även för torkning och ev. sanering.

Låt ditt försäkringsbolag bedömma om det skall gå på förra ägarens försäkring, bolagen har någon form av samarbete när en skada upptäcks inom viss tid efter ägarbyte.
 
Anmäl, förklara och argumentera för att du rev innan du insåg att det kunde vara en försäkringsskada.

Regressöverrenskommelsen är intern och påverkar inte dig. Första 30 dagarna vid byte av försäkringsbolag ersätts skada av gamla bolaget. Dag 31-60 delas kostnaden och from dag 61 så anses det vara en ny skada.

Däremot är det en annan fråga gällande säljaransvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.